افسردگی خودبخود خوب نمی‌شود

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه مراجعه به پایگاه‌های سلامت و غربالگری، نقش زیادی در شناسایی زودهنگام اختلالات روانی دارد، گفت: مردم نباید تصور کنند که با گذشت زمان، علائم و نشانه‌های اختلالات روانی، به خودی خود برطرف می‌شود.

اسدی با بیان اینکه خودمراقبتی در مقوله سلامت روان اولین راهکار پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانپزشکی است، خاطرنشان کرد: مردم باید سعی کنند تا با مراجعه به پایگاه‌های سلامت، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهند؛ چراکه خدمات سلامت روان در آن مراکز دایر است و چنانچه مردم برای دریافت خدمات سلامت روان مراجعه کنند، تحت غربالگری قرار گرفته و مشکلات احتمالی آنها شناسایی شده و مداخلات روانشناسی و درمان‌های پیشرفته‌تر سریعا آغاز می‌شود. 

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه چنانچه افراد غربالگری شده توسط کارشناسان سلامت روان در پایگاه های سلامت، دارای مشکل یا اختلال روانپزشکی خاصی نباشند، آموزش‌های پیشگیرانه را دریافت می‌کنند، افزود: مردم باید سعی کنند به طرق مختلف و از مبادی و منابع معتبر مثلا بسته‌های سلامت روان و کتاب‌های معتبر نه صرفا کتاب‌های بازاری و تجاری، آموزش‌ها و اطلاعات سلامت روان را کسب کنند. 

وی با بیان اینکه در بین اختلالات و بیماری‌های روانپزشکی، افسردگی بیشترین شیوع را دارد، گفت: چنانچه مردم علائم و نشانه‌های افسردگی را در خود مشاهده می‌کنند، باید به روانشناس مراجعه کنند.

اسدی ادامه داد: افسردگی علائم و نشانه‌های ساده‌ای دارد که اضطراب و تشویش، وسواس فکری و رفتاری مثل شست و شوی مداوم دست‌ها و وارسی کردن مکرر لوازم، طولانی شدن مدت زمان حمام و توالت، بیقراری، نداشتن حس شادی و لذت از زندگی، غمگین بودن، تغییر تدریجی رفتار فرد نسبت به ماه‌های قبل، نداشتن رضایت از زندگی، اختلال در خواب، گریه کردن بی‌دلیل، بهانه‌گیری، میل به تنهایی و فرار از جمع، فکر کردن به مرگ، کندی رفتار و واکنش به موضوعات مختلف و کاهش عملکرد روزانه مواردی از این قبیل است. 

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهارداشت: مردم نباید تصور کنند که با گذشت زمان، این علائم و نشانه‌ها، به خودی خود برطرف می‌شوند، بلکه مداخله یک مشاور، روانشناس و روانپزشک در رفع سریع بیماری فرد کمک زیادی می‌کند.

منبع: سلامت نیوز

error: Content is protected !!