افسردگی درد هم دارد

افسردگی درد هم دارد

اکثر انسان ها حالت بی حوصلگی و ناراحتی روحی ناشی از افسردگی را به خوبی می شناسند

اکثر انسان ها حالت بی حوصلگی و ناراحتی روحی ناشی از افسردگی را به خوبی می شناسند. به هر حال بیماری افسردگی بیماری مشهوری است و اکثر آدم ها علایم روانی افسردگی را می شناسند اما شاید یکی از چیزهایی که اکثریت انسان ها نمی دانند این است که افسردگی علایم فیزیکی هم دارد و در واقع علامت های جسمی بسیاری هم به همراه دارد. در واقع، خیلی از کسانی که افسردگی دارند از دردهای مزمن یا علایم فیزیکی دیگری رنج می برند که عمده ترین آنها شامل موارد زیر است:

۱-درد پشت و کمردرد: تقریبا در اکثر موارد اگر کمردرد داشته باشید با داشتن بیماری افسردگی این درد بدتر می شود.

۲-درد ماهیچه ها و مفاصل: باید این را بدانید که افسردگی می تواند هر نوع درد مزمنی را بدتر کند؛ از جمله دردهای عضلانی و اسکلتی.

۳-درد های موسوم به دردهای قلبی و درد قفسه سینه: بدیهی است که درد قفسه سینه را باید با پزشک در میان گذاشت زیرا می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی جدی باشد. اما افسردگی هم می تواند به ناراحتی ناشی از درد قفسه سینه بیفزاید.

۴-مشکلات گوارشی: با بروز افسردگی، شما ممکن است دچار حالت هایی مثل حالت تهوع، اسهال شوید یا مدت زمان زیادی یبوست را تجربه کنید.

۵-احساس ضعف و خستگی: در این حالت برای شما فرقی ندارد چقدر می خوابید. ممکن است هنوز احساس خستگی و کوفتگی کنید. صبح ها هم بیرون آمدن از تخت ممکن است خیلی سخت یا حتی غیرممکن به نظر برسد.

۶- چاقی و لاغری و حالت متناوب وزن: تغییر در اشتها یا وزن در بیماران افسرده شایع است، بعضی از افراد اشتهایشان را از دست می دهند و کاهش وزن پیدا می کنند. برخی دیگر اشتیاق شدیدی به خوردن برخی از موادغذایی از جمله خوردن کربوهیدرات ها پیدا می کنند و در نتیجه وزن شان زیاد می شود.

۷-مشکلات مربوط به خواب: خیلی از بیماران مبتلا به افسردگی خواب خوب و مناسبی ندارند. این گونه افراد یا خیلی زود از خواب بیدار می شوند یا وقتی به تخت خواب می روند هر کاری که می کنند خواب شان نمی برد. سایرین هم بیش از حد معمول می خوابند و در بیدار شدن دچار مشکل هستند.

۸-مشکلات مربوط به تمرکز و حواس پرتی و علایمی مثل گیجی و سرگیجه: البته باید این را بدانید که از آنجا که بروز این علایم غیراختصاصی با وضعیت های متعددی همراه است، بسیاری از افراد افسرده هرگز از بابت این مشکلات کمکی دریافت نمی کنند زیرا نمی دانند این علایم فیزیکی ممکن است بر اثر بیماری افسردگی آنها ایجاد شده باشد. خیلی از پزشکان هم به همین دلیل متوجه این علایم نمی شوند.

بسیاری بیماری افسردگی را یک حالت مربوط به مغز و قسمت سر می دانند اما می بینید که تمام این علایم فیزیکی در سر شما جمع نشده اند. افسردگی قادر است تغییراتی اساسی در بدن ایجاد کند. مثلا، می تواند موجب کندی گوارش شود و مشکلاتی برای معده ایجاد کند.

در کل به نظر می رسد حالت افسردگی با نوعی عدم تعادل شیمیایی هورمونی در مغز ارتباط دارد. بعضی از ترکیبات شیمیایی همانند سروتونین و دوپامین نقش مهمی در حس و حالی که دارید و آنچه احساس می کنید دارند. به عقیده عده ای از متخصصان، افسردگی موجب می شود چنانچه درد خاصی احساس می کنید، این درد متفاوت از دیگران باشد. یعنی ممکن است شما دردهایی را تجربه کنید که انسان های دیگر آنها را تجربه نمی کنند و شناختی از آنها ندارند.

منبع: مایو کلینیک

ترجمه: علی رضا سردشتی

error: Content is protected !!