انواع سردرد و راه های درمان خانگی سردرد شدید

انواع سردرد و راه های درمان خانگی سردرد شدید

سردرد یکی از درد های مزمنی است که هر کسی یکبار هم که شده آن را تجربه کرده, سر درد ها انواع مختلفی دارند, در این مطلب به تشریح انواع سردردها و راههای درمانشان میپردازیم اگر گرفتار سردرد هستید مطالب زیر را بخوانید

۱٫ سردرد تنشی (Tension Headache)

این نوع سردرد یکی از شایع ترین نوع سردرد می باشد. این نوع درد به صورت یک درد ثابت و یا احساس فشار در سر است که بیشتر در ناحیه گیجگاه و گردن و پشت سر بروز پیدا می کند. همچنین می تواند به صورت یک درد تیر کشنده در بالا و پایین چشم نیز باشد. این نوع سردرد به شدت درد های میگرنی نیست اما گاهی می تواند موجب بروز حالت تهوع و استفراغ نیز شود. متخصصان معتقدند که علت اینگونه سردرد ها انقباض عضلات سر و گردن به علت فشار های ناشی از استرس است.

راه های درمان خانگی سردرد تنشی : چای زنجبیل یک راه حل عالی برای کاهش التهاب است. همچنین برای رفع انقباضات و ریلکس شدن می توانید از روغن نعنا برای ماساژ گردن و کف سر استفاده کنید.

ترکیب این دو ماده راه حلی مناسب برای کاهش و بهبود سردردهای تنشی است.

۲٫ میگرن (Migraine)

میگرن یکی از شایع ترین دردها در جوامع امروزی شده است. دردهای میگرنی بسیار بدتر از یک سردرد شدید هستند. دردهای ضرباندار بسیار شدید و ناتوان کننده در یک طرف سر و گاهی هر دو طرف آن همراه با اختلالات بینایی، تهوع، استفراغ، سرگیجه، حساسیت شدید به صدا ، نور، لمس و بو، و سوزن سوزن شدن یا بی حسی در صورت.

راه های درمان خانگی سردرد و میگرن : مطالعات نشان می دهد که ویتامین B12 می تواند به کسانی که از دردهای میگرنی رنج می برند کمک زیادی کند. بنابراین برای پیشگیری از دردهای میگرنی مطمئن شوید که مقادیر کافی از این ویتامین در رژیم غذایی تان گنجانده شده است.

همچنین تحقیقات دیگری نشان داده است که ورزش های هوازی برای پیشگیری از سردردهای میگرنی بسیار موثر است تا جایی که ورزش روزانه هوازی می تواند جایگزین دارو درمانی برای میگرن شود.

۳٫ سردرد خوشه ای (Cluster Headache)

سردرد خوشه ای یک نوع سردرد بسیار شدید است که به طور معمول شامل درد در یک طرف سر، در پشت سر، یا اطراف یک چشم می شود. این سردردها معمولاً در یک زمان از روز برای چندین روز یا هفته رخ می دهند و بعد فروکش کرده و فرد ممکن است هفته ها یا ماه ها سردرد نداشته باشد. این دردها مقطعی است و بیشتر در مردان اتفاق می افتد.

همچنین همراه با این سردرد ناتوان کننده ممکن است احتقان بینی و یا آبریزش بینی را نیز تجربه کنید. علت این سردرد هنوز مشخص نشده است اما زمانی که این سردرد اتفاق می افتد یک مسیر عصبی در پایه مغز فعال می شود.

درمان طبیعی سردرد خوشه ای: کپسایسین یکی از ترکیبات فعال موجود در فلفل قرمز و علت تندی این فلفل است. مقداری از این ماده را که به صورت کرم موجود است در ابتدای سوراخ بینی در هنگام درد بمالید. این کار کمک به بلوکه شدن سیگنال های درد می کند.

۴٫ سردردهای سینوسی(Sinus Headache)

این سردردها زمانی که سینوس ها دچار عفونت شوند رخ می دهد. درد اینگونه سردردها در نواحی چشم و گونه ها و پیشانی معمولا با تب همراه است.

راه های درمان خانگی سردرد های سینوسی : برای درمان سردردهای سینوسی باید آب فراوان بنوشید. همچنین دوش آب گرم موجب کاهش عفونت و باز شدن راه سینوس ها می شود.

مواد غذایی سرشار از ویتامین C مانند پرتقال و چای سبز همراه با لیمو ترش که دارای انتی اکسیدان های فراوان برای مبارزه با عفونت هستند کمک زیادی به کاهش التهاب و سردرد می کنند. زنجبیل تازه و کمپرس سرد و گرم نیز بسیار در روند بهبود این نوع سردرد تاثیرگذار است

خواص پوست موز در درمان سردرد

پوست موز حاوی مقادیر بالای ویتامین ، پتاسیم و منیزیم است و خاصیت ضد التهابی و سم زدایی دارد.

در بسیاری از کشورها از جمله هند، بیش از چند دهه است که از پوست موز به عنوان یک ماده مغذی و دارویی استفاده می شود.

تحقیقات جدید نشان می دهد پوست موز حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی است و می توان آن را به صورت مخلوط با آب میوه، شیر موز، پخته و سرخ شده استفاده کرد ، هرچه موز رسیده تر باشد، پوست آن شیرین تر و بافت آن نرم تر می شود و دلیل آن نیز وجود یک هورمون طبیعی گیاهی به نام اتیلن است که در فرآیند رسیدن میوه ها ترشح می شود ، اتیلن پس از برهم کنش با قند و فیبر موجود در پوست موز، قند مرکب را به قند ساده تبدیل می کند، به همین دلیل است که موز رسیده شیرین تر است.

دردی که باپوست موز محو می شود!

گاهی اوقات، سردرد ها به قدری شدید و غیر قابل تحمل هستند که فرد برای تسکین آنها از چندین نوع داروی مسکن استفاده کند تا از درد خلاصی پیدا کرده و به زندگی روزمره خود ادامه دهد.

در این بین برخی راهکارهای طبیعی برای تسکین سردرد وجود دارد که ضررها و عوارض داروهای مسکن شیمیایی را ندارند.

ما به شما یک راه ساده، ارزان و طبیعی را معرفی می کنیم که به خلاص شدن از شر سردردهای شدید کمک می کند و سرعت اثر بخشی بالایی دارد.

شما در این روش درمانی طبیعی به پوست یک موز و مقداری یخ نیاز دارید، چند تکه یخ را در قسمت انتهایی و در داخل پوست موز قرار داده و آن را با یک نوار ببندید تا یخ در بین پوست موز باقی بماند، حال پوست موز را بر روی پیشانی خود قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه در مکان تاریکی استراحت کنید، یک حوله همراه خود داشته باشید تا به محض آب شدن یخ از آن استفاده کنید.

این روش بلافاصله سردرد شما را تسکین می دهد؛ در این روش درمانی سردرد به سرعت آرام می گیرد و علت اصلی آن به دلیل وجود پتاسیم بالای پوست موز است، اگر سردرد شما شدید بود و بعد از ۲۰ دقیقه نیز درد را حس کردید می توانید این روش را تکرار کنید.

منابع: نت نوشت، سیمرغ

error: Content is protected !!