اهتمام وزارت بهداشت به توسعه درمان در غرب خراسان جنوبی

به گزارش ایرنا چهار شهرستان خراسان جنوبی شامل فردوس، طبس، سرایان و بشرویه ۵۲ درصد کل استان را شامل می‌شود اما طی سالیان گذشته در زمینه اعتبار و تخصیص بودجه این گستردگی را نداشته است از این رو مسوولان استان با همراهی نمایندگان مردم برای رفع کمبودهای زیرساختی در این منطقه تلاش مضاعف دارند.

۲ شهرستان طبس و فردوس با توجه به پهناور بودن و همجواری با چند استان همچنین مسیر ارتباطی به سمت مشهد مقدس دارای تردد و مسافر زیاد در فصول مختلف سال و نیازمند زیرساخت‌ها و امکانات ویژه از قبیل بیمارستان، پایگاه‌های اورژانس و امدادی همچنین اتوبوس آمبولانس و باند امداد و نجات هوایی هستند.

بهداشت و درمان خراسان جنوبی یکی از بخش‌هایی است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به گواه آمار و مستندات میدانی مورد توجه ویژه قرار گرفت و در هشت سال گذشته با احداث مراکز بهداشتی و درمانی، خرید تجهیزات لازم و اعزام پزشکان متخصص زمینه افزایش دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و رضایت‌مندی عمومی را فراهم کرده است.

تعداد بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی از هشت مورد در سال ۹۲ به ۱۴ بیمارستان رسیده و تخت‌های بیمارستانی نیز از ۷۵۵ به یک هزار و ۲۰۸ تخت افزایش یافته و هنوز هم در حال افزایش است که ثمرات آن در حوزه‌های مختلف به ویژه درمان بیماران کرونایی مشهود بوده است.

خراسان جنوبی وسعت زیاد و جمعیت کم دارد و پراکندگی جمعیت نسبت به سایر مناطق کشور خدمات‌رسانی را دشوار و پرهزینه‌تر کرده با این وجود حوزه سلامت یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید و وزارت بهداشت در خراسان جنوبی بوده و سفرهای متعدد وزیر، معاونان و مسوولان این وزارتخانه به استان گواهی بر این موضوع است.

۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی آذر ۹۹ در قالب یازدهمین آیین پویش ملی «ره سلامت» با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این استان به بهره‌برداری رسید و اعلام شد که ۶۰ پروژه عمرانی دیگر با ۴۳ هزار متر مربع زیربنا در دست اجرا است و تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

یک هزار و ۱۲۴ میلیارد و ۵۱۹ میلیون ریال برای اجرا و تکمیل ۶۴ پروژه حوزه سلامت خراسان جنوبی به متراژ ۱۴ هزار و ۵۹۰ متر مربع هزینه شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از جمله مسوولان ارشد این وزارتخانه است که در یک سال گذشته سه بار به خراسان جنوبی آمده است. “قاسم جان‌بابایی” آبان سال گذشته در اوج پیک سوم کرونا برای بررسی وضعیت درمانی استان خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و از بخش‌های بیماران کرونا در بیمارستان‌های ولیعصر (عج) و رازی بیرجند و شهر قاین بازدید کرد.

وی شهریور پارسال نیز با سفر به نهبندان در جنوب استان خراسان جنوبی از بیمارستان شهید دکتر احمد آتشدست و ساختمان در حال احداث اورژانس این بیمارستان بازدید کرد.

معاون وزیر بهداشت در سال جدید شامگاه شنبه (۲۱ فروردین) در سفری بدون اعلام قبلی به رسانه‌ها وارد بیرجند شد و در وهله نخست از بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند و پروژه در حال احداث بخش سوختگی که دارای چهار هزار و ۳۵۰ متر مربع و پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد است، بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید با اشاره به وضعیت روند افزایشی شیوع کرونا در کشور، این وضعیت را نتیجه ایام عید، دید و بازدیدها و شرکت در مراسمی چون عروسی دانست که باعث شده پروتکل‌ها رعایت نشود و اکنون روند رو به افزایش کرونا را شاهد باشیم.

جان‌بایایی گفت: در سطح کشور روند بیماری رو به افزایش است و در بعضی از استان‌ها مثل تهران، اصفهان، فارس، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی شتاب بیشتری دارد. خوشبختانه همه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور کاملا آمادگی دارند و در استان خراسان جنوبی نیز ظرفیت خیلی خوبی داریم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تخت‌های خالی برای پذیرش بیماران داریم و جای نگرانی برای مردم نیست ولی خواهش ما از مردم این است که حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند زیرا همه چیز با خود مردم تمام می‌شود و اگر مراعات کنند و رفت و آمدهای خانوادگی و تجمعات را مدیریت کنند، قطعا ما هرچه زودتر شاهد توقف این موج خواهیم بود.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما در این سفر، کروناست و خراسان جنوبی هم جزو استان‌هایی شده که روند رو به افزایش دارد و شهر بیرجند بیشتر از هر جای دیگری افزایش موارد بستری را دارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه طی بازدیدهای قبلی که داشتیم، شهرستان بیرجند و دانشگاه علوم پزشکی در مدیریت کرونا موفق بوده و در سفر سال گذشته خود به این استان هم شاهد بودیم که خیلی خوب توانستند در بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند این بیماری را مدیریت کنند.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی جزو استان‌های موفق در مدیریت کرونا است و توانسته مرگ و میر نسبتا پایینی داشته باشد.

جان‌بابایی شنبه شب به شهرستان فردوس رفت و از بخش‌های مختلف بیمارستان حضرت رسول (ص) فردوس بازدید کرد.

وی در این بازدید گفت: شهرستان‌های فردوس و طبس در اولویت تامین دستگاه ام آر آی هستند که با واردات این دستگاه ۲ شهرستان را با هم تجهیز خواهیم کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: همچنین اولین دستگاه سی تی اسکن به شهرستان بشرویه و دومین دستگاه که وارد استان شود، به شهرستان فردوس تخصیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه تعدادی آمبولانس برای تجهیز بیمارستان‌ها در حال خریداری است گفت: در یک سال اخیر پنج دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس با کیفیت خوب به استان خراسان جنوبی اختصاص داده شده که در تاریخ وضعیت درمان استان بی‌نظیر بوده است.

وی اظهار داشت: در عین حال برای بیمارستان حضرت رسول (ص) فردوس دستگاه سی تی اسکن لازم است که بعد از بشرویه نوبت فردوس خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این بازدید که نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم حضور داشت، گفت: با وجود مبارزه با کرونا در یک سال اخیر و کمبود منابع مالی، اقدامات خوبی برای توسعه و تجهیز بیمارستان‌های استان انجام شده است.

محمد دهقانی اظهار داشت: در صورت تامین سوخت، اورژانس هوایی در شهرستان فردوس مستقر خواهد شد.

تامین پزشکان متخصص، دستگاه سی تی اسکن، ام آر آی، اورژانس هوایی و ارتقای دانشکده پیراپزشکی به دانشکده علوم پزشکی از طرف مسوولان شهرستان و نماینده مردم در مجلس مطرح و دستورات لازم برای بررسی و مساعدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از فردوس وارد بشرویه شد و از بیمارستان این شهرستان بازدید کرد.

جان‌بابایی گفت: در آینده نزدیک اولین دستگاه سی تی اسکن که وارد استان خراسان جنوبی شود را به بشرویه اختصاص خواهیم داد.

وی برای تامین تجهیزات اورژانس بیمارستان نیز قول مساعد داد و افزود: بررسی لازم برای اجرای مجدد طرح محرومیت ویژه در شهرستان بشرویه انجام می‌شود.

جان‌بابایی از اجرای طرحی برای تکمیل مراکز درمانی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد خبر داد و گفت: بیمارستان جدید بشرویه نیز در همین طرح قرار گرفته است و مابقی اعتبار آن برای تکمیل تامین خواهد شد.

براساس قول معاون درمان وزیر بهداشت، تا هفته آینده تعدادی از کمبودهای حوزه بهداشت و درمان شهرستان بشرویه رفع خواهد شد.

بازدید از پروژه کلینیک در حال احداث بیمارستان امام علی (ع) سرایان دیگر شهرستان غربی استان مقصد سوم معاون وزیر بهداشت بود که وی در این بازدید با اشاره به افتتاح پروژه کلینیک ویژه با همکاری وزارت بهداشت و همراهی خیرین شهرستان در ماه‌های آتی گفت: با افتتاح کلینیک بخش عمده‌ای از مراجعات مردم به شهرهای مجاور کاهش می‌یابد. (این پروژه بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است)

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: بیمارستان سرایان برای ارائه خدمات بیشتر نیاز به توسعه دارد که به زودی از ۳۲ به ۶۴ تختخواب توسعه خواهد یافت. در بحث رشته‌های تخصصی نیز بیمارستان نیازمند تقویت است که در اولین توزیع نیروی انسانی متخصص به شهرستان کمک خواهیم کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم از تحویل یک دستگاه اکسیژن‌ساز ۳۰۰ لیتری در هفته‌های آتی به بیمارستان سرایان خبر داد و گفت: مطالبات شهرستان‌های استان به صورت ویژه در دستور پیگیری توسط دانشگاه و وزارت بهداشت قرار دارد.

فاصله بسیار زیاد شهرستان‌های غربی به ویژه مرکز شهرستان طبس با مراکز درمانی همجوار از جمله بیرجند، یزد و مشهد، محرومیت منطقه، پراکندگی جمعیت، وجود راه‌های ارتباطی و مواصلاتی طولانی و عبور سالانه بیش از ۶ میلیون نفر مسافر و زائر حرم رضوی، وقوع بیش از ۴۰ درصد سوانح و حوادث ترافیکی استان خراسان جنوبی در شهرستان طبس و پوشش خدمات درمانی شهرستان‌های همجوار مانند بشرویه و خور بیابانک سبب شده حجم عظیمی از بیماران در بسیاری از موارد سردرگم کمبود امکانات باشند و می‌طلبد که طبس از نظر تامین تجهیزات بهداشتی و درمانی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

از این رو معاون وزیر بهداشت در ادامه سفر به شهرستان‌های غرب استان خراسان جنوبی با همراهی استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی و رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند وضعیت بهداشت و درمان شهرستان‌ طبس را نیز بررسی کرد.

یکی از مشکلات عمده شهرستان‌های غرب استان خراسان جنوبی از جمله فردوس، طبس، سرایان و بشرویه نداشتن دستگاه ام آر آی است؛ موضوعی که بارها توسط نمایندگان مردم و مسوولان استانی و شهرستانی پیگیری و مورد تقاضا بوده است و جان بابایی در این سفر اعلام کرد: شهرستان‌های فردوس و طبس در اولویت تامین دستگاه ام آر آی هستند که با واردات این دستگاه ۲ شهرستان را با هم تجهیز خواهیم کرد.

جان‌بابایی روز یکشنبه (۲۲ فروردین) در دومین روز سفر به خراسان جنوبی با همراهی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان، کلنگ احداث بیمارستان دوم طبس واقع در مجاورت بیمارستان فعلی این شهر را به زمین زد.

تفاهم‌نامه احداث این بیمارستان با اعلام آمادگی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و  شرکت زغال‌سنگ پروده طبس، ۱۷ فروردین امسال و در دیدار استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با معاون درمان وزیر بهداشت به امضا رسید.

بخشی از هزینه‌های ساخت این بیمارستان را شرکت زغال‌سنگ پروده در قالب مسئولیت‌های اجتماعی برعهده گرفته است و تکمیل و تجهیز بیمارستان و تامین نیروی انسانی مورد نیاز آن نیز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران گفت: در سفر به چهار شهرستان خراسان جنوبی، کمبودها و درخواست‌های حوزه بهداشت و درمان این شهرستان‌ها به دقت مورد توجه و بررسی قرار گرفت که برای رفع آن برنامه‌ریزی و پیگیری خواهد شد.

قاسم جان‌بابایی افزود: کلنگ‌زنی بیمارستان دوم طبس در مجاورت بیمارستان فعلی این شهر یکی از اقدامات بسیار خوبی است که با پیگیری استاندار و نماینده مردم در مجلس و با همت شرکت زغال‌سنگ پروده طبس انجام شد.

وی با بیان اینکه شهرستان طبس یک مرکز اقتصادی است گفت: براساس تفاهم صورت گرفته، تامین اعتبار اولیه برای آغاز احداث این بیمارستان برعهده شرکت زغال‌سنگ پروده طبس است و در ادامه وزارت بهداشت این بیمارستان را تکمیل و تجهیز می‌کند و نیروی انسانی مورد نیاز آن را تامین خواهد کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: با توجه به اینکه هزینه اجرای این پروژه تامین شده است، امیدواریم در زمان کوتاهی به بهره‌برداری برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در حاشیه آیین کلنگ‌زنی این مرکز درمانی به خبرنگار ایرنا گفت: بیمارستانی که عملیات اجرایی احداث آن از امروز در طبس آغاز شد، در قالب طرح توسعه بیمارستان شهید سید مصطفی خمینی طبس است که ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا دارد و در چهار طبقه ساخته می‌شود.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: این بیمارستان که شامل اورژانس و بخش‌های متعدد تخصصی و فوق تخصصی خواهد بود، در طرح اولیه به صورت ۱۰۰ تختخوابی در نظر گرفته شده اما احتمال افزایش تخت‌های آن وجود دارد.

وی بیان کرد: برای آغاز اجرای این پروژه مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال از سوی شرکت زغال‌سنگ پروده طبس تامین شده است.

همچنین در حاشیه آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بیمارستان طبس تفاهم‌نامه‌ای بین شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس و شرکت زغالسنگ پروده درباره تامین هزینه‌های احداث بیمارستان جدید مبادله شد.

استاندار خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: همزمان با راه‌اندازی و آغاز فعالیت واحدهای اقتصادی، نکته مهم توجه به انجام مسئولیت‌های اجتماعی است که بیمارستان طبس در راستای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت زغال‌سنگ پروده احداث می‌شود.

حمید ملانوری افزود: موضوعی که بارها و در جلسات متعدد عنوان شده، این است که استان خراسان جنوبی ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد که باید به عنوان یک فرصت برای استفاده از همه آنها برنامه‌ریزی کرد.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری که از ذخایر استان که ثروت مردم است، استفاده می‌کند، باید مابه ازای آن به نیازهای ضروری و مسایل اجتماعی منطقه هم توجه داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی استان شرکت زغال‌سنگ طبس است و صدر تامین از شرکت های زیرمجموعه شستا در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده است.

وی با تشکر از نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی به دلیل همراهی‌هایی که در این زمینه داشته است، گفت: طی مذاکراتی که صورت گرفت، صدر تأمین، شستا و مدیرعامل شرکت پروده طبس با پیشنهاد ما مبنی بر احداث بیمارستانی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی این واحد در طبس موافقت کردند.

ملانوری اضافه کرد: شهرستان طبس به جهت موقعیت جغرافیایی، قرار گرفتن در مسیر تردد مسافران متعدد و گردشگری در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی، نیازهای زیادی دارد که در قالب طرح‌های جدید، برای رفع آنها اقداماتی انجام می‌شود.

وی گفت: برای پوشش‌دهی بخشی از نیازهای شهرستان طبس، احداث یک واحد اورژانس لازم بود که عملیات اجرایی آن آغاز و بیمارستان هم که امروز کلنگ‌زنی شد که خواهد توانست پاسخگوی نیاز شهرستان باشد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: خراسان جنوبی از استان‌های موفق در مدیریت کرونا بوده و تخت‌های بیمارستانی به اندازه کافی برای بیماران کرونایی در این استان فراهم شده است.

قاسم جان‌بابایی افزود: در ارائه خدمات پیشگیری همچنین بیماریابی و قرنطینه کردن که بخشی از طرح شهید سلیمانی است، اقدامات خوبی در این استان انجام شده و همراهی دستگاه‌های مختلف اجرایی، اصناف، دانشگاه علوم پزشکی و عموم مردم سهم بزرگی در این موفقیت داشته است.

وی گفت: در عین حال در فضای بیمارستانی استان هم به خوبی مدیریت شده و تخت‌های کافی برای کرونا اختصاص داده شده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با همت شرکت زغال‌سنگ طبس و پیگیری استاندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، بیمارستان دوم در شهرستان طبس که مرکز اقتصادی است در مجاورت بیمارستان فعلی ساخته می‌شود که امروز کلنگ‌زنی شد.

وی اظهار داشت: مسوولان استان از قبل پیگیری‌ها را انجام دادند و منابع لازم را تامین کردند لذا احداث بیمارستان جدید طبس از پروژه‌هایی است که پول دارد و امیدواریم به‌سرعت به بهره‌برداری برسد.

جان‌بابایی افزود: اجرای پروژه آغاز شد و وزارت بهداشت نیز تکمیل، تجهیز و تامین نیروی انسانی بیمارستان را انجام خواهد داد.

وی گفت: شهرستان طبس با توجه به ظرفیت‌ها و جایگاه ویژه‌ای که دارد، نیازمند انجام اقدامات اساسی در حوزه سلامت است و آغاز طرح توسعه بیمارستان طبس با احداث ساختمان جدید و افزودن ۱۰۰ تخت دیگر در همین راستا است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: پروژه توسعه بیمارستان طبس جزو معدود پروژه‌هایی است که اعتبار آن پیش از آغاز اجرا، تامین شده و بر این اساس از نظر مالی، مشکلی نخواهد داشت.

وی گفت: فضای آموزشی شهر طبس نیز به مرور با این بیمارستان توسعه پیدا خواهد کرد و رشته‌های مرتبط در حوزه سلامت اضافه خواهد شد تا در آینده یک قطب درمانی و آموزشی خوب در این شهرستان داشته باشیم.

در پایان با اهدای لوح سپاس و تندیس از شرکت زغال‌سنگ طبس به دلیل همکاری در اجرای پروژه بیمارستان طبس قدردانی شد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و در حال حاضر ۱۴ بیمارستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این استان مرزی فعالیت می‌کنند.

روند صعودی شناسایی موارد مثبت ابتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی نیز از هفته دوم فروردین در این استان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

error: Content is protected !!