اهداء عضو ۲ بیمار مرگ مغزی به ۹ نفر در یزد و شیراز زندگی دوباره بخشید

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی این دانشگاه، دکتر محمد پورشمسی اسامی بیماران را سیدحسین موسوی، ۲۱ ساله و مرحومه عاطفه غلامزاده ۲۲ ساله ذکر کرد و گفت: این ۲ نفر در بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد بستری بودند.

وی افزود: قلب مرحومه غلامزاده و یکی از کلیه هایش به ترتیب در بیمارستان  های افشار یزد و شهید صدوقی این شهر به بیماران در انتظار دریافت عضو پیوند شد .

به گفته وی همچنین کبد،پانکراس و کلیه  دیگرش با رضایت خانواده‌ آن مرحومه در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز به افراد در انتظار عمل پیوند عضو، اهدا شد. 

پورشمسی افزود: همچنین کبد، کلیه ها و پانکراس مرحوم موسوی در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز  به افراد نیازمند حیات دوباره بخشید. 

 رییس اداره فراهم آوری دانشگاه علوم پزشکی یزد ،ایثار این ۲ نفر را بیست و چهارمین و بیست و پنجمین اهدا عضو سال ۱۴۰۰ در استان ذکر کرد.

اعضای هر بیمار مرگ مغزی را می توان به هشت بیمار پیوند زد ، اما در بهترین حالت تا چهار پیوند بیشتر انجام نمی شود.

به گفته پزشکان اعضای قابل‌ اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده، کلیه‌ها و برخی بافت‌ های بدن از جمله پوست، قرنیه چشم ، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب است.

در چند سال اخیر خانواده‌های بسیاری این افتخار و سربلندی را دارند که در کنار از دست دادن عزیزشان، به خانواده دیگری زندگی می بخشند.
 ایران درخصوص اهدای عضو در خاورمیانه رتبه نخست را دارد و در کنار ظرفیت‌های تخصص و دانش پیوند ، توجه به لزوم افزایش باورهای اهدای عضو در جامعه ضروری است.

باور به این موضوع که مرگ ما می‌تواند در حیات دوباره بخشیدن به شخص دیگر نقش پررنگی داشته باشد ،   چنانچه این اقدام در مسیر فرهنگ‌سازی تداوم یابد ،تلاش های ما تحقق پیدا می کند.

error: Content is protected !!