اوتیسم؛ از اختلال تا استعداد

اوتیسم از اختلال تا استعداد

روز دوم آوریل ۱۴ فروردین روز جهانی آگاهی بخشی درباره اوتیسم نامیده شده است اوتیسم یا در خودماندگی نوعی اختلال است که در ۵ سال اول زندگی فرد شروع و باعث درک متفاوت افراد از جهان اطراف می شود

روز دوم آوریل (۱۴ فروردین) روز جهانی آگاهی بخشی درباره اوتیسم نامیده شده است. اوتیسم یا در خودماندگی نوعی اختلال است که در ۵ سال اول زندگی فرد شروع و باعث درک متفاوت افراد از جهان اطراف می شود. نمود ظاهری این اختلال بیشتر در روابط اجتماعی افراد مبتلا به اوتیسم دیده می شود. اما این همه مواردی نیست که در اثر اوتیسم بروز می کند و افراد مبتلا به اوتیسم در بسیاری موارد استعداد های ویژه ای دارند.

در سال های اخیر، برای آگاهی رسانی در مورد اوتیسم، شناخت علائم، تشخیص آن به ویژه در کودکان و طیف عارضه هایی که در زیر مجموعه اوتیسم جای می گیرند، تلاش های بسیاری شده است. به مناسبت روز جهانی اوتیسم، در این مطلب به شرایط افراد مبتلا به اوتیسم در سایه شیوع جهانی کووید ـ ۱۹، مسائل شغلی و استعداد های ویژه آن ها خواهیم پرداخت، به این امید که با افزایش آگاهی عمومی، شرایط زندگی افراد مبتلا به این سندرم بهتر و طبیعی تر شود.

اوتیسم و کووید ـ ۱۹

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیامی به مناسبت روز جهانی اوتیسم، با اشاره به حقوق طبیعی این افراد مانند تصمیم گیری، استقلال فردی و همچنین حق تحصیل و اشتغال برابر با دیگران و دشواری تحقق این موارد در شرایط غیر عادی پیش آمده، گفت: «اما از هم پاشیدن سامانه ها و شبکه های حمایتی ضروری در نتیجه شیوع کووید ـ ۱۹، موانعی را که افراد مبتلا به اوتیسم در برخورداری از این حقوق با آن روبه رو بوده اند تشدید کرده است.»

گوترش به مساله حقوق بشر و حقوق افراد دارای ناتوانی پرداخت و گفت این حقوق نباید تحت تاثیر شیوع جهانی کووید ـ ۱۹و شرایط دشوار اخیر نادیده گرفته شوند. او ضمن اشاره به شرایط ویژه تحصیلی و آموزشی و شغلی این افراد، گفت: «حقوق افراد مبتلا به اوتیسم باید در پاسخ ها به بحران کووید ـ ۱۹ گنجانده شود. در روز جهانی آگاهی بخشی درباره اوتیسم، باید کنار هم بایستیم، از یکدیگر حمایت کنیم و همبستگی خود را با افراد مبتلا به اوتیسم نشان دهیم.»

اهمیت این پیام در روز هایی که عالم گیری کووید ـ ۱۹ باعث بحران اقتصادی عمیق و از بین رفتن فرصت های شغلی بسیاری در سراسر جهان شده است، برای افراد مبتلا به اوتیسم بسیار زیاد است. آن ها پیش از این هم با نابرابری هایی در یافتن شغل روبه رو بوده اند که احتمالا در این شرایط تشدید شده یا آن ها را به گزینه های اول تعدیل نیرو تبدیل کرده است. اما واقعیت این است که چنین رویکردی در مورد این افراد علاوه بر نقض حقوق بشر، از لحاظ تخصصی هم نادرست است. ممکن است بسیاری از مردم آگاهی نداشته باشند، اما واقعیت این است که افراد مبتلا به اوتیسم استعداد های خاصی دارند که در برخی مشاغل، آن ها را در موقعیتی برتر از افراد عادی قرار می دهد.

اوتیسم و استعداد های ویژه

اوتیسم دارای طیف گسترده ای است و برخی از افراد مبتلا شرایطی دارند که قابل مدیریت است و روی زندگی اجتماعی شان تاثیر چندانی نمی گذارد. برای مثال گرتا تونبرگ، فعال اقلیمی سوئدی، به سندرم آسپرگر مبتلاست که در طیف اوتیسم خفیف جای می گیرد.

بسته به شدت علائم، افراد مبتلا به اوتیسم توانایی های ویژه ای دارند. برای مثال، برخی توانایی خاصی در برنامه نویسی و تشخیص خطا های کد های نرم افزاری دارند. به همین دلیل، برخی شرکت ها حتی برای استخدام این افراد اولویت هایی قائل می شوند.

به طور کلی، تصور می شود توانایی های ویژه در افراد مبتلا به اوتیسم بسیار رایج باشد و بسیاری از آن ها در هنر، ریاضیات، زبان آموزی، موسیقی، حافظه و توانایی تجسم فضایی دارای استعداد ویژه باشند، وضعیتی که با نام کلی سندرم ساوان شناخته می شود، یعنی فرد علی رغم ابتلا به نوعی ناتوانی ذهنی بارز، توانایی های ویژه ای دارد. تخمین زده می شود که از هر ده فرد مبتلا به اوتیسم، یک نفر توانایی هایی در حد نبوغ دارد.

البته سندرم ساوان یا مهارت های ساوان در سایر مشکلات ذهنی از جمله مشکلات ناشی از آسیب های مغزی در اثر حادثه هم دیده می شود. یافته های پژوهشی نشان داده است که برخی افراد مبتلا به اوتیسم توانایی حسی بالا، رفتار وسواسی، توانایی های فنی/فضایی و رویکرد متفاوتی نسبت به یادگیری وظایفشان دارند. این ویژگی ها باعث می شود که محققان مشاغل زیر را برای آن ها مناسب بدانند:

مشاغل مربوط به نگهداری و تعلیم حیوانات و فناوری دامپزشکی

برنامه نویس کامپیوتر و نرم افزار

محقق، دانشمند و کارشناس فنی آزمایشگاه

روزنامه نگار

کار در خط تولید کارخانه

در روزگاری نه چندان دور، افراد مبتلا به اوتیسم درهم شکسته و نیازمند مراقبت تصور می شدند. اما پژوهش های متعدد نه تنها کار آمدی این افراد در عرصه های مختلف را اثبات کرده، بلکه نشان داده است در برخی زمینه ها از نبوغی منحصر به فرد برخوردارند. به همین دلیل، برخی شرکت های بزرگ فعال در زمینه فناوری مزایای ویژه ای برای استخدام این افراد قائل اند و برگزار کنندگان روز جهانی آگاهی بخشی درباره اوتیسم امیدوارند این مزایا به سایر عرصه های شغلی مناسب این افراد تسری یابد.

منبع: verywellhealth

error: Content is protected !!