اوج‌گیری کرونا در سیستان و بلوچستان؛ رنگ قرمز بازگشت

به گزارش ایرنا کرونا نه قصه است و نه خیال؛ یکسال زندگی همه ما را تحت شعاع قرار داده جان عزیزانمان و قوت اقتصادیمان را گرفته و هر روز قوی و قوی‌تر شد حال این داستان و تراژدی غمبار تکراری با شروع سال جدید هم دست از سرمان برنداشته و سیستان و بلوچستان که در ماه‌های بهمن و اسفند شرایط مطلوبی را به کمک رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و همت مسوولان پشت سرگذاشته بود دوباره در چنگال این ویروس گرفتار و وضعیت قرمز زنگ خطرها را  در این استان به صدا درآورد.

چه شد که اینگونه شد؟

به سراغ مردم در کوچه و بازار رفتیم تا دلیل وضعیت جدید کرونایی را از زبان آنان بشنویم، صدرا یوسفی جوان بیست و چند ساله زاهدانی به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در ایام نوروز عده‌ای پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند و با مسافرت رفتن باعث انتشار ویروس کرونا شدند.

وی افزود: تجمع‌های مردم و دید و بازدیدها در ایام عید دلیل دیگری است که باعث انتشار گسترده این ویروس خطرناک شد.

 فرشته خدابنده زن خانه‌دار  گفت: خانواده‌های زیادی را سراغ دارم که در روزهای عید دیدو بازدیدهایشان همچنان ادامه داشت و هیچگونه فاصله‌گذاری بینشان نبود.

محمد نارویی پیرمرد مغازه دار نیز بیان کرد: بعضی رفتارهای غلط اجتماعی و رعایت نکردن پروتکل‌ها باعث وضعیت جدید کرونایی شده که قطعا تاثیرات منفی بر مسائل مختلف به ویژه حوزه مشاغل آزاد خواهد داشت.

یکی از شهروندان زاهدانی که به شغل شریف رانندگی خودروی درون‌شهری اشتغال دارد نیز گفت: متاسفانه مراسم‌ عروسی و دورهمی‌ها در ایام عید خیلی زیاد بود و من فردی را می‌شناسم که در این ایام مراسمی با ۴۰۰ مهمان بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار کرد.

 شهروند دیگر زاهدانی که خانواده‌اش هم‌اینک با کرونا درگیر هستند و خواست نامش درج نشود گفت: رفت‌وآمدهای خانوادگی و قومی در میان مردم سیستان و بلوچستان زیاد است و متاسفانه این موضوع در ایام عید شدت بیشتری داشت و تعداد زیادی از بستگان من به دلیل رفت و آمدهای این چنینی به کرونا مبتلا شدند. 

هشداری که نادیده گرفته شد

محمد هادی مرعشی معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان دوم فروردین در نشست ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا این استان گفته بود: ساده‌انگاری در بین مردم در حال افزایش بوده و این می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد.

دکتر سیدمهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز اوایل فروردین امسال هشدار داده بود که افزایش مسافرت‌ها بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند روند شیوع ویروس کرونا را بیشتر کند.

 هم اینک وضعیت سیستان و بلوچستان چگونه است؟

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان زاهدان به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و ۱۰ شهرستان دیگر استان در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

علیرضا شهرکی افزود: بر اساس تصمیمات اتحاذ شده محدودیت های لازم به ادارات، اصناف و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و از فردا اجرایی خواهد شد به طوری که در شهرهای قرمز تا یک سوم کارکنان برای خدمات ضروری می‌توانند حضور داشته باشند و بقیه به صورت دورکاری فعالیت کنند.
وی ادامه داد: هم اینک شهرستان های پنج گانه سیستان، ایرانشهر، بمپور، چابهار، کنارک و دشتیاری در وضعیت نارنجی و شهرستان های خاش، تفتان، دلگان، سراوان، سرباز و راسک در وضعیت زرد قرار دارند.

سخنگوی ستاد کرونا استان بیان کرد: ابتلا به کرونا در استان روند صعودی گرفته بطوریکه با افزوده شدن ۹۲ مورد جدید شمار مبتلایان به این بیماری در استان به ۲۸ هزار و ۹۹۲ نفر رسید.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: این در حالیست که تاکنون یکهزار و ۲۰۱ نفر در سیستان و بلوچستان براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

وی ادامه داد: مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای با وضعیت قرمز فقط مشاغل ضروری گروه یک فعالیت می کنند و ادارات و سازمانها نیز باید با یک سوم نیروها و بقیه به صورت دورکار فعالیت کنند. رفت و آمد به شهرهای قرمز و نارنجی با پلاک غیر بومی نیز ممنوع است.

شهرکی ورود مسافران نوروزی به استان، تجمع های خانوادگی و عدم رعایت پروتکل ها را از دلایل افزایش ابتلا به کرونا عنوان کرد.

 وی با اشاره به اینکه در شرایط وضعیت قرمز کرونایی مردم باید هربرنامه خاصی را کنسل کنند افزود: با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان به منظور پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان اعمال برخی محدودیت‌ها از امروز از سرگرفته شد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا با بیان اینکه فرمانداران نیز در هر حوزه شهرستانی طبق اعلام ستاد مدیریت بحران کرونا شهرستان مربوطه و رنگبندی‌ها اقدام به اعمال محدودیت‌ها خواهند کرد گفت: در بخش محدودیت‌های تردد درون شهری از ساعت ۲۲ تا سه بامداد همچنان وجود داشته و برای تردد بین‌شهری نیز محدودیت و الزامات در نظرگرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه نخستین محدودیت مربوط به اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی است بیان کرد: در شهرهای قرمز تا یک سوم کارکنان برای خدمات ضروری می‌توانند حضور داشته و بقیه به صورت دورکاری فعالیت کنند.

شهرکی با تاکید بر اینکه محدودیت دوم مربوط به مشاغل بوده و اصناف نیز درجه‌بندی می‌شوند گفت: در این بین صنوف درجه اول شامل سوپر مارکت‌ها و خبازی‌ها الزام به باز شدن دارند و مشاغل گروه‌های ۲، سه و چهار در شهرهای قرمز و سه و چهار در شهرهای نارنجی باید تعطیل شوند.

 وی با بیان اینکه سفر و برگزاری نشست‌های اداری با رعایت پروتکل‌ها و محدودیت انجام خواهد شد تاکید کرد: تعداد شرکت‌کنندگان این نشست‌ها در وضعیت زرد حداکثر۳۰ نفر، وضعیت نارنجی حداکثر ۲۰ نفر و قرمز حداکثر ۱۵ نفر است.

چه باید کرد؟

 به گفته کارشناسان اجتماعی هر چند در روزهای قبل از سال جدید مسولان هشدارهای لازم را داه بودند و انسان‌های با مسوولیت اجتماعی بالا تمام الزامات و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند اما متاسفانه عده‌ای سال جدید را با سهل‌انگاری‌ها آغاز کرده و با عادی شمردن شرایط بار سفر بسته و در دید و بازدیدهای نوروز ناخواسته ویروس کرونا را به عزیزانشان سوغات دادند اما این روزهای بحرانی نیز به مانند سال پیش که مردم به شکل جهادگونه همکاری کردند در یک تعامل مثبت بین مردم و مسوولان حل‌شدنی است تا به زودی شاهد عبور از این شرایط سخت کرونایی و رسیدن به ثبات باشیم.

error: Content is protected !!