اوج گرفتن مجدد کرونا تا شیب تند بستری‌ها در قم

تشدید مراقبت‌ها و نظارت‌های بهداشتی در قم ، انتقال مرکز شماره(۴) واکسیناسیون کرونا به محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی ، لزوم ثبت نام در سامانه واکسیناسیون کرونا برای تزریق واکسن و تکمیل ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین با افزایش بیماران کرونایی از دیگر اخبار کرونایی هفته گذشته قم است.

آغاز واکسیناسیون ‌کرونای رانندگان حمل‌ونقل عمومی 

رییس مرکز بهداشت قم با اشاره به ‌آغاز واکسیناسیون کرونا برای رانندگان اتوبوس و تاکسی در شهر قم، گفت: محل تزریق واکسن این رانندگان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی پیش‌بینی ‌شده است.

سیامک محبی در گفت‌وگویی با اشاره به ‌آغاز واکسیناسیون رانندگان حمل‌ونقل عمومی شهر قم، اظهار داشت: با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری قم به‌ویژه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، از سی و یکم تیرماه واکسیناسیون رانندگان اتوبوس‌های درون‌شهری آغاز شده و رانندگان از ساعت هشت در ۲ شیفت صبح و عصر می‌توانند با مراجعه به‌ مرکز واکسیناسیون نمایشگاه دائمی استان واکسن کرونا را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون رانندگان تاکسی نیز از روز یکشنبه با هماهنگی سازمان تاکسیرانی به‌صورت خودرویی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از هشت هزار راننده تاکسی در این طرح واکسن کرونا دریافت کنند، خاطرنشان کرد: رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز شامل این طرح می‌شوند.

محبی گفت: تا پایان هفته آینده تمام رانندگان حمل‌ونقل شهری اعم از تاکسی و اتوبوس در این طرح دوز نخست واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.

اوج دوباره کرونا در قم 

رییس دانشگاه علوم پزشکی در جلسه فوق العاده ستاد کرونا ویروس گفت: وضعیت کرونا در بیمارستان‌های قم به‌شدت در حالت اوج بیماری قرار گرفته و متاسفانه تخت‌های بیمارستانی نیز در حال تکمیل ظرفیت می‌باشد.

وی در این جلسه افزود: وضعیت در بیمارستان‌ها به‌شدت در حالت اوج بیماری قرار گرفته و متاسفانه تخت‌های بیمارستانی در حال پر شدن است.

وی افزود: به‌ رییسان بیمارستان‌ها در این خصوص تاکید می‌شود بیماران در سطح شهر برای پذیرش سرگردان نشوند.

رییس دانشگاه  علوم پزشکی قم بیان داشت: موضوع اکسیژن و تامین برق و پایش تاسیسات بیمارستان‌ها به‌صورت جدی دنبال شده و در حال مدیریت هستیم و کپسول اکسیژن کمکی نیز در بیمارستان‌ها موجود است.

قدیر بیان کرد: سلامت بیماران غیرکرونایی نیز برای ما مهم است و ازاین‌رو برنامه‌ریزی‌های لازم را به عمل آوردیم.

تزریق واکسن ایرانی به تولیت حرم حضرت معصومه(س)

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: واکسن ایرانی کوو برکت به آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س) تزریق شد.

وی که در رده سنی گروه‌های هدف قرار داشت، واکسن کوو ایران برکت را تزریق کرد.

بر اساس این گزارش،‌ آیت‌الله سعیدی از خدمات جامعه سلامت و بهداشت و درمان، قدردانی نمود.

کاهش میانگین سنی بیماران کرونایی قم به ۴۰ سال 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هنوز روند کرونا در قم صعودی است و متاسفانه به ‌قله پیک نرسیدیم، درگیری جوانان با این بیماری قابل توجه می‌باشد و میانگین سن مبتلایان‌ به ‌۴۰ سال کاهش پیدا کرده‌ است.

محمدرضا قدیر هفته گذشته در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به‌ بحران قم در تالار کرامت استانداری، اظهار داشت: در حال حاضر بیمارستان کامکار قم خیلی شلوغ است و میزان سرایت بیماری به‌ویژه در بین جوانان زیاد است.

وی با بیان این‌که بیشتر تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کامکار توسط جوانان اشغال شده است، گفت: میانگین سنی بیماران در پیک پنجم کرونا در قم ۴۰ سال است، درحالی‌که در پیک‌های قبلی این میانگین بین ۵۰ تا ۶۰ سال بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در پیک قبلی که خیلی شدید بود، حداکثر بیماران بستری شده در مراکز درمانی قم ۶۰۰ نفر بود و ما تخت‌ها را مدیریت کردیم، ولی در این پیک مدیریت تخت واقعا مشکل است.

وی در حال حاضر تعداد بستری‌های کرونایی قم را بیش از ۵۰۰ نفر ذکر کرد و افزود: تعداد بیماران بدحال با وضعیت جسمانی وخیم نیز ۱۰۵ نفر است که با این اوضاع متاسفانه هفته‌های بعد میزان مرگ‌ومیر بالا می‌رود.

بستری‌های کرونایی در قم با شیب تندی در حال افزایش است

مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم با اشاره به‌ افزایش تعداد بیماران کرونایی در این استان، گفت: وضعیت بستری‌های کرونایی در قم با شیب تندی در حال افزایش است.

محمدتقی سلطانی در جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم در تالار کرامت استانداری، اظهار داشت: نرخ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم کاهش چشمگیری داشته و به ۴۸ درصد رسیده‌ است.

وی شیب تند افزایش بستری‌های کرونایی در مراکز درمانی استان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: تعداد مراجعه‌کنندگان به ‌مراکز ۹ گانه جامع سلامت از یک هزار و ۵۵۰ مورد به ۲ هزار و ۳۷۴ مورد افزایش یافته‌ است.

سلطانی در ادامه همچنین یادآور شد: طی یک هفته منتهی به هجدهم تیرماه یک هزار و ۹۱۳ بیمار را شناسایی کردیم که نسبت به‌ هفته قبل از آن‌که یک هزار و ۲۲۹ مورد بوده رشد چشمگیری داشته‌ است.

مدیر گروه آموزش مرکز بهداشت قم گفت: موارد مثبت آزمایش‌های پی. سی‌. آر نیز به ۴۶ درصد رشد پیدا کرده‌ است.

تکمیل ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین با افزایش بیماران کرونایی 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به ‌افزایش بیماری کرونا در این استان، گفت: در حال حاضر ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین(ع) قم تکمیل شده و برای پذیرش بیماران کرونایی از تخت‌های اضطراری استفاده می‌شود.

در پی شدت گرفتن ویروس کرونا در این استان محمدرضا قدیر دقایقی پیش با حضور در بیمارستان امیرالمومنین(ع) از روند خدمات‌دهی به‌ بیماران بازدید کرد.

قدیر در حاشیه این دیدار تکمیل ظرفیت بیماران کرونایی را مورد توجه قرار داد و گفت: هم‌اکنون ظرفیت اورژانس بیمارستان نیز کاملا پر شده، به‌گونه‌ای که از تخت‌های اضطراری استفاده شده‌ است.

وی تصریح کرد: به‌ فکر ظرفیت‌های جدید هستیم و به ‌همین منظور جلسه اضطراری ستاد کرونا ویروس امشب تشکیل می‌شود.

وی یادآور شد: متاسفانه در موج پنجم کرونا، علاوه بر بیماران کرونایی، بیماران تروما و تصادفی نیز زیاد شده ‌است که از همشهریان تقاضا می‌کنیم کاملا مراقب باشند.

ادبیات رسانه‌ای و تبلیغاتی مقابله با کرونا متحول شود

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری قم گفت: ما باید روش‌های نوین و تاثیرگذار را برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی جامعه در زمینه مقابله با بیماری کرونا به ‌کار بگیریم، و زبان و ادبیات رسانه‌ای و تبلیغاتی خود را دچار تحول و دگرگونی کنیم.

بیژن سلیمان پورهفته گذشته  در جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم در تالار کرامت استانداری، اظهار داشت: در حال حاضر شرایط کرونایی قم قرمز است، ولی ما در چندین مرحله آمار را به ‌کمتر از ۷۰ نفر بستری و روزهای بدون فوتی را نیز به ‌یک هفته و حتی ۱۰ روز رسانده‌ایم.

وی با بیان این‌که با همه عملکرد خوبی که در زمینه مقابله با کرونا داشتیم ولی شاهد بازگشت دوباره این بیماری هستیم، گفت: حدود ۶۰۰ نفر بستری کرونایی در بیمارستان‌های استان داریم و شکل این بیماری به‌گونه‌ای نیست که بگوییم، مهار و کنترل شده‌ است.

وی افزود: کوچک‌ترین غفلت در رعایت مسائل بهداشتی سبب بازگشت مجدد بیماری و بدتر شدن اوضاع می‌شود.

معاون استاندار قم همچنین با استقبال از فضای نقد و نقادی ایجاد شده در خصوص عملکرد دستگاه‌های مختلف در مواجه با کرونا، خاطرنشان کرد: به‌طورکلی هدف از این انتقادها، توجه بیش‌ازپیش به کاستی‌ها و نقص‌هاست و تخریب یک سازمان، نهاد و یا مدیر نیست.

ثبت‌نام در سامانه واکسیناسیون کرونا الزامی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: فرایند نوبت‌دهی و واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار از طریق سامانه کشوری ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا انجام می‌شود، بنابراین ثبت اطلاعات افراد مذکور در این سامانه برای دریافت واکسن الزامی است.

سیامک محبی در این زمینه افزود: سامانه مذکور به‌منظور تعیین زمان و نوبت تزریق واکسن کووید -۱۹ بر اساس سند ملی واکسیناسیون برای گروه‌های سنی اعلامی راه‌اندازی شده است که در حال حاضر افراد بالای ۶۰ سال و متولدین سال ۱۳۴۰ و قبل از آن در اولویت قرار دارند.

وی اضافه کرد: سالمندان بالای ۶۰ سال (شامل افرادی که در سامانه سیب ثبت‌نام کرده و یا نکرده‌اند) برای دریافت نوبت واکسن می‌توانند به سامانه کشوری ثبت‌نام واکسیناسیون به نشانی salamat.gov.ir  مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنند.

به گفته وی، پس از ثبت‌نام در سامانه مذکور، در طی چند روز، زمان و محل تزریق واکسن از طریق پیامک به تلفن همراه فرد ثبت‌نام شده ارسال خواهد شد.

محبی با بیان این‌که در حال حاضر واکسیناسیون صرفا بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه انجام می‌شود، به سالمندان قمی  بالای ۶۰ سال توصیه کرد: حتما در سامانه مذکور ثبت‌نام کنند تا اطلاع‌رسانی و نوبت‌دهی واکسن کرونا برای آنان انجام شود.

به گفته وی، افرادی که در بازه زمانی مربوطه به هر دلیلی موفق به دریافت واکسن نشوند نگران نباشند و در اولین فرصت برای انجام واکسیناسیون خود مراجعه کنند.

انتقال مرکز شماره(۴) واکسیناسیون کرونا به محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین از انتقال مرکز شماره ۴ واکسیناسیون به محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی قم خبر داد.

محبی افزود: در راستای تکریم و رفاه حال مراجعه‌کنندگان برای تزریق واکسن کرونا، مرکز شماره ۴ که در حال حاضر جنب گلزار شهدا در مجتمع امام خمینی(ره) فعال می‌باشد، به محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی قم واقع در خیابان امام موسی صدر، بعد از میدان نواب، جنب ساختمان استانداری منتقل خواهد شد.

وی افزود: با توجه به فضای بزرگ و امکانات رفاهی موجود در ساختمان نمایشگاه بین‌المللی قم و تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا مقرر شد، از روز دوشنبه ۲۸ تیرماه این محل جایگزین مرکز شماره ۴ شود تا ظرفیت تزریق روزانه واکسن در استان قم افزایش یابد.

مراقبت‌ها و نظارت‌های بهداشتی در قم تشدید شود

استاندار قم با اشاره به افزایش تعداد بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی در این استان، بر ضرورت تشدید مراقبت‌ها و نظارت‌های بهداشتی تاکید کرد.

بهرام سرمست هفته گذشته در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت ویدئو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: بر اساس گزارش ارائه شده در این جلسه تعداد شهرهای قرمز و نارنجی افزایش یافته، و ۱۶۹ شهر در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر نارنجی و ۱۱۳ شهر نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

وی ادامه داد: این نشان‌دهنده آغاز موج پنجم کرونا در کشور می‌باشد و در قم نیز تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها در حال افزایش است؛ ازاین‌رو تشدید مراقبت‌ها و نظارت‌ها بهداشتی ضروری است.

سرمست یادآور شد: در این جلسه مقرر شد بر اماکن پرتردد و پرتجمع مانند تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، استخرهای سرپوشیده، مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید، باشگاه‌های بدن‌سازی، اماکن سرپوشیده و سینماها و مراکز تئاتر نظارت‌های بیشتری صورت بگیرد.

استاندار قم اضافه کرد: برای عزاداری محرم و صفر همان پروتکل‌ها و مصوبه‌های سال پیش تایید شد و به تصویب رسید.

وی افزود: درصورتی‌که جزییات این مصوبه‌ها به اصلاحاتی نیاز داشته باشد قرارگاه عملیاتی کرونا آن را انجام داده و در جلسه‌های آینده ارائه می‌کند.

فوت شش بیماری کرونایی 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به بستری ۱۲۳ بیمار بدحال، گفت: در شبانه روز منتهی به یک مردادماه سال جاری ۶ بیمار در قم بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

 محمدرضا قدیرآخرین وضعیت کووید۱۹ در قم را مورد اشاره قرار داد و افزود: دراین مدت ۱۱۷ تن با علائم این بیماری پذیرش و ۱۰۲ بیمار بستری شدند.

وی با بیان اینکه در این مدت ۱۰۳ بیمار با بهبودی ترخیص شدند، اضافه کرد: در حال حاضر ۵۵۴ بیمار در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

error: Content is protected !!