اوج گیری کرونا در سیستان و بلوچستان در سایه غفلت مسئولان

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: جولان ویروس منحوس کرونا در کشور و در استان سیستان و بلوچستان در حالی همچنان ادامه دارد که طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری تجمعات و مراسمات عروسی و عزا و ادامه سفرهای بی مورد مهمترین عوامل افزایش شیوع بیماری کرونا در کشور است.

البته این روزها در حالی شاهد افزایش تعداد فوتی‌ها و آمار مبتلایان به کرونا در حالی در سیستان و بلوچستان هستیم که شیوع کرونا در سطح کشور پس موج آخر هم گیری تاحدودی کنترل شده است اما ظاهراً پیک بعدی از استان‌های جنوبی آغاز شده است.

این در حالی است که مسئولان استان سیستان و بلوچستان این روزها در حالی به راحتی اعلام می‌کنند که اکثر موارد شناسایی شده در استان از نوع جهش یافته است که رسانه‌ها و خصوصاً خبرگزاری مهر پیش از این در خبرها و گزارش‌های خود از جمله گزارش «خطر کرونای هندی بیخ گوش سیستان و بلوچستان / مسئولان همچنان منفعل» در این خصوص هشدار داده بودند.

اما نکته عجیب اینجاست که مسئولان استان سیستان و بلوچستان به دلیل هم مرز بودن با چند کشور به عنوان پیشانی مبارزه با گسترش ویروس‌های جهش یافته از جمله ویروس هندی در کشور تاکنون هیچ اقدام عملیاتی به جز چند اظهار نظر کلی برای مدیدریت این بحران انجام نداده‌اند تا جایی که حسینعلی شهریاری رئیس کمسیون بهداشت و ماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر در استان‌های جنوبی شد.

اوج گیری کرونا در سیستان و بلوچستان در سایه غفلت مسئولان

محدودیت‌های جدید کرونایی در سیستان و بلوچستان اعمال شود

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم زاهدان در نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت عنوان کرد که موج جدید ویروس کرونا در استان‌های جنوبی و شرق کشور باعث افزایش تعداد بیماران و مرگ‌ومیر شده است و متأسفانه استاندار سیستان و بلوچستان علی‌رغم توصیه‌های متخصصان و دلسوزان، حاضر به ایجاد محدودیت‌های لازم برای کنترل ویروس منحوس کرونا نیست.

متن نامه شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت به نمکی وزیر بهداشت به‌شرح زیر است: احتراماً به استحضار می‌رساند متأسفانه موج جدید بیماری کرونا در استان‌های جنوبی و شرق کشور باعث افزایش تعداد بیماران و مرگ‌ومیر در این استان‌ها به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان شده است متأسفانه استاندار محترم علی‌رغم توصیه‌های متخصصان و دلسوزان، حاضر به ایجاد محدودیت‌های لازم برای کنترل بیماری منحوس کرونا نیست.

خواهشمند است دستور فرمائید هرچه سریع‌تر از سوی مقامات ذی‌ربط دستورات لازم به جناب استاندار داده شود، بدیهی است در صورت ادامه روند موجود در روزهای آینده با افزایش مبتلایان و مرگ‌ومیر بیشتر هموطنان مواجه خواهیم شد که مسئولیت آن به‌عهده مسئولان ذی‌ربط به‌ویژه استاندار محترم سیستان و بلوچستان خواهد بود.

اما نکته اینجاست با توجه به اینکه انتقال ویروس‌های جهش یافته بسیار سریع است باید هرچه سریع‌تر اقدامات پیشگیرانه انجام شود اما متأسفانه تا روز گذشته اتفاقی در این خصوص محقق نشده بود و ظاهراً مقرر شده از امروز محدودیت‌هایی در سطح استان سیستان و بلوچستان اعمال شود که امیدواریم اثر گذار باشد.

اوج گیری کرونا در سیستان و بلوچستان در سایه غفلت مسئولان

اجرای محدودیت‌های کرونایی در زاهدان / ‏‬ بازارها تعطیل می‌شود

ابوذر مهدی نخعی، فرماندار زاهدان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا و طبق دستور استاندار محترم سیستان و بلوچستان با هدف کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا مراکز تجاری، بازار، بوستان‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری شهرستان زاهدان تا اطلاع بعدی تعطیل است.

وی افزود: طبق مصوبات ستاد کرونا شهرستان زاهدان تصمیماتی برای مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا گرفته شد که بر مبنی آن در دو حوزه ادارات و اصناف نظارت و برخورد جدی به جهت صیانت و حفاظت از جان و سلامت شهروندان انجام می‌شود.اجرای محدودیت های کرونایی در زاهدان/ بازار ها تعطیل می شود

فرماندار زاهدان با بیان اینکه آرامستان‌ها، اصناف و گروه‌های مشاغل یک نیز مشمول محدودیت هستند، ادامه داد: از مردم فهیم شهرستان خواستاریم همان‌گونه که تا این لحظه همکاری خوبی با مسئولین در جهت اجرای این طرح داشته‌اند، همچنان در خانه‌های خود بمانند و یاری‌گر ما باشند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی تصریح کرد: از همین رو از همه هم استانی‌ها و هموطنان عزیز خواهشمندیم تا زمان عادی شدن شرایط به شهرستان زاهان سفر نکنند زیرا سفر در این شرایط به معنای شیوع بیشتر بیمار کرونا است.

اما نکته اینجاست که شرایط کرونایی در استان سیستان و بلوچستان این روزها بسیار خطرناک شده و برای اولین بار از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۱۶ مورد مورد فوتی تنها در ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رسیده است.

اوج گیری کرونا در سیستان و بلوچستان در سایه غفلت مسئولان

۸۳۰ بیمار جدید کرونایی در سیستان و بلوچستان شناسایی شد / ‏‬ فوت ۱۶ نفر

سید محمد هاشمی شهری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با اعلام نتایج قطعی آزمایش‌های انجام شده با افزوده شدن ۸۳۰ بیمار جدید تا صبح امروز ۴۷ هزار و ۷۸۰ نفر در سیستان و بلوچستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان مثبت آزمایشگاهی یک هزار و ۴۸۶ نفر از هم استانی‌های عزیز علی رغم دریافت خدمات درمانی جان خود را از دست داده‌اند که ۱۶ نفر از هم استانی‌های عزیز در همین ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: همان‌گونه که قبلاً نیز اعلام شده است، موارد فوق فقط شامل موارد مثبت و تائید شده آزمایشگاهی است و برخی از بیماران که دارای علائم هستند با تشخیص بالینی پزشکان متخصص مورد درمان و مراقبت لازم قرار گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: هم اینک ۲۵۷ بیمار مبتلا به کرونا و ۳۹۸ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان سیستان و بلوچستان بستری هستند که بیشترین تعداد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

سیستان و بلوچستان ضعیف‌ترین منطقه کشور از نظر زیرساخت‌های سلامت

مجتبی جهانتیغ، پزشک سیستان و بلوچستانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ویروس‌های تنفسی در واقع هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند و به راحتی نمی‌توان از انتشار آنها جلوگیری کرد بلکه در بسیاری از نقاط دنیا مسئولان بهداشتی به دنبال به تأخیر انداختن ابتلاء افراد هستند زیرا با این کار می‌توان فرصت کافی برای اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون را به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان ضعیف‌ترین و محروم‌ترین منطقه کشور از نظر زیرساخت‌ها به ویژه سلامت، سرانه تخت بستری، پزشک متخصص، امکانات تشخیصی و… است، افزود: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار نفر از مردم جنوب استان به بیمارستان چابهار با ۱۹۶ تخت به عنوان تنها مرکز درمانی مجهز جنوب بلوچستان مراجعه می‌کنند.

اوج گیری کرونا در سیستان و بلوچستان در سایه غفلت مسئولان

این پزشک با اشاره به اینکه بیمارستان چابهار بخش عفونی ندارد و تنها یک متخصص عفونی در آن مستقر است، ادامه داد: علاوه بر اینکه سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی با مشکل مواجه است کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی در کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر روزانه هزاران تردد مجاز و غیرمجاز از طریق مرزهای سیستان وبلوچستان انجام می‌شود

وی با تاکید بر اینکه نقش مسئولان در کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس‌های جهش یافته بسیار حائز اهمیت است، گفت: در حال حاضر روزانه هزاران تردد مجاز و غیرمجاز از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.

این پزشک با تاکید بر لزوم کنترل هرچه سریع‌تر مرز و تسریع واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تجمعات بعد از عید فطر و همینطور تجمعات انتخاباتی در سایه غفلت مسئولان موجب شیوع گسترده ویروس در سطح استان شده است.

در مجموع نکته حائز اهمیت اینجاست که اوضاع شیوع ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان در صورت عدم توجه سریع و اقدامات عملیاتی با توجه به عقب ماندگی‌های این استان در حوزه زیرساخت‌ها اگر تدبیر نشود قطعاً تبدیل به بحرانی غیر قابل کنتر می‌شود که امیدواریم مسئولان هرچه سریع‌تر در این خصوص اقدامات لازم را بیاندیشند.

error: Content is protected !!