اورژانس کرمانشاه سال گذشته بیش از ۶۵ هزار ماموریت انجام داد

به گزارش ایرنا؛ دکتر «هومن رفیعی» روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته اورژانس و سلامت، افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا؛ بیشترین ماموریت فوریت های پزشکی و اورژانس پیش بیمارستانی استان به این بیماری و سپس بیماران تنفسی، قلبی و مصدومان اختصاص یافته است.

او بیان داشت: بسیاری از ماموریت های غیر کرونایی مانند بیماران تنفسی یا قلبی اورژانس ها نیز بعدا مشخص شده بیماران مبتلا به کرونا بوده و نیروی های ما ندانسته و بدون محافظ ویژه به آنها رایه خدمات کرده و در معرض خطر ابتلا بودند و این یعنی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی در کف جامعه و در خط مقدم درمان و در مبارزه ای تمام عیار با دشمن نامحسوس قرار دارند و متاسفانه کسی خدمات و خطراتی که متوجه آنها هست را نمی بیند، این در حالی است تمام کار انتقال و جابه جایی بیماران کرونایی از شهرستان ها به مرکز استان، جابه جای بین بیمارستانی و از منازل به مراکز درمان پرسنل اورژانس انجام می دهند.

رفیعی با بیان اینکه تمام پرسنل اورژانس استان کرمانشاه واکسن کرونا را تزریق کردند، اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون از نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی استان کرمانشاه براثر مبتلا به بیماری کوید ۱۹ فوتی نداشته است اما یک سوم پرسنل به این ویروس مبتلا شده اند.

وی از همه تلاش های کادر درمان به ویژه کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ استان کرمانشاه به خاطر خدمات شبانه روزی قدردانی کرد و گفت: واقعا نیروهای ما در همه بحران ها و حوادث در خط مقدم حضور دارند و با عشق و ایثار به حادثه دیدگان ارایه خدمت می کنند جا دارد از آنها تجلیل و قدردانی شود.     

پنج پایگاه اورژانس در صورت جذب نیرو در استان آماده افتتاح داریم

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه صحبت های خود گفت: استان کرمانشاه ۶۸ پایگاه اورژانس شامل ۳۱ پایگاه شهری و ۳۶ پایگاه جاده ای و یک پایگاه هوایی با همکاری هوانیروز دارد و همچنین ۱۴۴ آمبولانس، ۲ اتوبوس آمبولانس، ۲ آمبولانس موتوری و۶۵۰ پرسنل در اختیار دارد. 

رفیعی با بیان اینکه طبق استاندارد برای هر ۵۰ هزار نفر باید یک پایگاه اورژانس وجود داشته باشد، گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید ۲۹ پایگاه اورژانس دیگر در استان احداث شود که سال گذشته پنج پایگاه را افتتاح کردیم و امسال نیز پنج پایگاه دیگر به محض جذب نیرو افتتاح می کنیم زیرا هم این پایگاه‌ها احداث و هم به تجهیزات مجهز شدند و فقط منتظر اتمام روند استخدام نیروها هستیم که از سال گذشته شروع شده است.

او بیان داشت: پرسنل اورژانس ۱۱۵ از خبره ترین نیروهای کادر درمان هستند و پیش از استخدام باید دوره های مهم امداد و نجات و مراقبت های ویژه آموزش ببینند، به همین خاطر است این نیروها طبق آموزش های که دیده اند به محض رسیدن به بیماران و حادثه دیدگان ابتدا بدون فوت وقت خودشان به نجات فرد می شتابند و وقتی وضعیت و حال او تثبت شد در سریعترین زمان ممکن آنها را به بیمارستان ها و مراکز درمانی منتقل می کنند اما متاسفانه مردم این را نمی دانند و در محل حادثه شروع به فحش دادن و غر زدن می کنند که زودتر او را به بیمارستان برسانند و وقت معطل نکنند، در حالی که پرسنل دارند بیمار را نجات می دهند.

اورژانس کرمانشاه سال گذشته بیش از ۶۵ هزار ماموریت انجام داد

رفیعی در ادامه میانگین مدت زمان رسیدن آمبولانس های اورژانس بر بالین بیماران را در شهر کرمانشاه هفت دقیقه و سه ثانیه و حوادث جاده ای را ۱۳ دقیقه اعلام کرد و گفت: کرمانشاه نسبت به میانگین کشور در حوادث شهری ۱۰ دقیقه و در حوادث بین جاده ای ۱۵ دقیقه است و وضعیت بهتری دارد.

مردم کرمانشاه با خدمات اورژانس ۱۱۵ آشنا نیستند

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بخش دیگر سخنان خود، به مشکل ترافیک شهری برخی از خیابان های شلوغ شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: بارها با دیگر دستگاه های خدمات رسان مانند آتش نشانی، پلیس راه و نیروی انتظامی در خصوص اختصاص یک خط ویژه در خیابان های شلوغ که ترافیک شدید دارند با شهرداری و استانداری جلسه و رایزنی کردیم و راهکار ارایه داده ایم اما تاکنون به جایی نرسیده ایم.

رفیعی بیان داشت: اورژانس پیش بیمارستانی کرمانشاه برای نجات حادثه دیدگان خیابان ها شلوغ شهر کرمانشاه مانند خیابان مدرس و ۲۲ بهمن چاره کار را راه اندازی پایگاه های موتور آمبولانس اندیشید و فعلا در ۲ نقطه شهر در پایگاه اورژانس ۶ و هفت ۲ موتور آمبولانس اضافه کرده است و برای افزایش بیشتر این موتور آمبولانس ها نیز به کشور تقاضا داده‌ایم.

وی تشریح کرد: موتور آمبولانس ها به تجهیزات کامل امداد و نجات پزشکی مجهزند و کار آنها ارایه خدمات اولیه امداد است تا آمبولانس‌ها در ترافیک گیر افتاده اند برسند و بیمار را به بیمارستان منتقل کنند.

این مقام مسئوول یکی از معضلات بزرگ ترافیک شهری کرمانشاه را راه ندادن رانندگان خودروها برای عبور آمبولانس ها عنوان کرد و گفت: مردم فکر می کنند آمبولانس ها خالی هستند و الکی آژیر می کشند و فقط می خواهند عبور کنند، اما نمی دانند آنها برای رسیدن به یک بیمار عجله دارند می خواهند زودتر به بیمار قلبی، تنفسی برسند که نجاتش دهند، یا واقعا مریض و مصدوم شدیدی را دارند به بیمارستان منتقل می کنند که هر ثانیه او به مرگ نزدیک تر می شود.

رفیعی همچنین یکی از مشکلات اورژانس را مزاحم های تلفنی اعلام کرد و گفت: در سال بیش از ۶۰۰ هزار بار با مرکز ارتباطات اورژانس پیش بیمارستانی کرمانشاه تماس گرفته می شود که متاسفانه حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد آنها مزاحم تلفنی است. 

او توضیح داد: مزاحم تلفن های بدانند، این کار آنها ممکن است جان یک نفر را به خاطر بیندازد، زیرا آمبولانس و ماموران ما که نمی دانند آنها دروغ می گویند به نشانی که داده اند می روند و در همین لحظه ممکن است کسی که حالش واقعا بد و وخیم است و به کمک جدی نیاز دارد با ۱۱۵ تماس بگیرد و پایگاه آمبولانس اش در ماموریت دروغین شما باشد و با تاخیر به او برسد جانش به خطر بیفتد.

error: Content is protected !!