ایرانی‌ها در یک سال "23 هزار میلیارد تومان" دارو مصرف کردند!

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ دکتر ایرج حریرچی در مراسم رونمایی از فرآورده‌‌های نسل جدید پروبیوتیک در پارک فناوری پردیس اظهار کرد: محصولات شرکت‌‌‌های دانش‌‌بنیان و فناور ایرانی می‌‌توانند علاوه بر تامین نیازهای داخلی کشور و به عبارت دیگر، تامین نیازهای یک درصد جمعیت جهان در ایران، به رونق صادرات و شکوفایی اقتصادی در کشور کمک بسزایی کند.

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، نظام سلامت ۴ هدف دارد که شامل افزایش سلامت مردم، محافظت از مردم در مقابل هزینه‌‌ها و مخاطرات مالی بیماری‌‌ها، افزایش رضایتمندی و ارتقای کارایی است و تقاضا دارم که تولیدکنندگان در حوزه سلامت به این ۴ هدف توجه کنند.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: در سال ۹۷ در کشور حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان دارو مصرف شده و به عبارتی ۱۷ درصد از کل هزینه‌‌های سلامت، مربوط به دارو است اما در حوزه توزیع، ۶۱ درصد از داروی مصرفی کشور از جیب مردم تامین می‌‌شود که باید در این باره چاره‌‌اندیشی کنیم.

حریرچی یادآور شد: از کل پرداختی از جیب، ۱۸ درصد مربوط به خدمات بستری است اما دارو و ملزومات مصرفی در بخش سرپایی ۳۳ درصد از کل پرداختی از جیب را شامل می‌‌شود که حدود ۲ برابر هزینه‌‌های خدمات بستری است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید دارو در کشور در حوزه سلامت، ۴ برابر ظرفیت مصرف است، گفت: گاهی می‌‌بینیم که یک نوع دارو توسط چند شرکت داخلی تولید می‌‌شود بنابراین باید بازار صادراتی برای محصولات تولیدی ایرانی را پیدا و تقویت کنیم.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!