ایران یکپارچه غرق در کرونا

ازدحام جمعیت و شلوغی مراکز خرید در روزهای پایانی سال گذشته و افزایش سفرها در ایام نوروز بهانه‌ای شد تا کرونا بار دیگر یکه تازی کرده و در روزهای رنگارنگ بهار، با رنگ قرمز در نقاط مختلف کشور جولان دهد که ثمره این خودنمایی بالارفتن شمار مبتلایان و سه رقمی شدن فوتی‌ها بوده است.

اخبار و گزارش‌ها از سراسر کشور حکایت از آن دارد که موج چهارم کرونا قدرتمندتر از گذشته در حال چرخش است و بنابر آن‌چه نرم‌افزار ماسک درج کرده ۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استانها و کلانشهرها امروز ۱۸ فروردین در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند و ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند.

نقشه رنگ‌بندی شهرهای کشور از نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد که به جز مناطق کوچکی در شرق کشور، تقریبا همه کشور و به خصوص همه مراکز استانها و کلانشهرهای کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته اند.

با شدت گرفتن شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور وزارت بهداشت امروز در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد: ضروری است ستاد ملی کرونا بلافاصله دو هفته تعطیلی کامل سراسری (شامل تمامی ادارات دولتی، شرکتها و اصناف غیر ضروری)، منع کامل سفر (شامل خودروهای شخصی و وسایل نقیله عمومی)، بیرون بر شدن تمام رستورانها و غذاخوری هتل‌ها، محدودیت جدی تردد شامگاهی و اعمال جرایم سنگین برای هرگونه مراسم یا تجمعات در سراسر کشور وضع کند. در غیر این‌ صورت، باید منتظر فوت حداقل ۲۰ هزار نفر از هم میهنان و آمار روزانه فوت بالای ۶۰۰ نفر باشیم.

در رنگ بندی جدید کرونایی شهرهای کشور، همه مراکز استانها شامل اردبیل، تبریز، ارومیه، سنندج، همدان،کرمانشاه، اهواز، بندرعباس، بوشهر، شهرکرد، یزد، رشت، گرگان، ساری، سمنان، مشهد، زاهدان، کرمان، یاسوج، بیرجند، بجنورد، قروین و قم که تا دیروز نارنجی یا زرد بودند به جمع شهرهای قرمز اضافه شدند. بسیاری از این شهرها در رنگ بندی ایام نوروز آبی بودند.

پایتخت نیز چند روزی است که در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و آمار ابتلا به شدت بالاتر رفته است به گونه ای که در مدت  ۲ روز در هر ۲۴ ساعت حدود هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تهران بستری شده اند.

این شرایط ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران را بر آن داشته که پیشنهاد تعطیلی یک هفته تا ۱۰ روزه استان تهران را به معاون اول رییس جمهوری، وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را ارائه کند.

اوضاع در دیگر شهرهای کشور نیز وخیم گزارش شده و اکنون تمامی استان ها درگیر هستند و قدرت همه گیری و شیوع بیماری کووید ۱۹ موجب شده ظرفیت برخی تخت های بیمارستان ها تکمیل شود در این رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اعلام کرد که مرکز درمانی امیرکبیر اراک به علت تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستان امیر المومنین (سانتر اصلی کرونا)، به عنوان مرکز دوم کرونایی انتخاب شده است.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: ۶۰ تخت بیمارستانی در مرکز درمانی امیرکبیر برای افراد کرونایی در نظر گرفته شده و چنانچه این روند (عادی انگاری و عدم توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی) افزایشی و ادامه دار باشد، باید تدابیر ویژه ای برای افزایش بیمارستان های سوم و چهارم نیز اندیشیده شود.
بر اساس آخرین یافته های آزمایشگاهی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی ۵۳۸ مورد ابتلای جدید به کرونا ویروس شناسایی و ۳ مورد فوتی در اثر ابتلا به کرونا در استان مرکزی گزارش شده است.

در ادامه به وضعیت کرونایی دیگر مراکز استان ها و شهرها به نقل از مسوولان اشاره می شود:

محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم:

قم از امروز (۱۸ فروردین) وارد منطقه قرمز کرونایی شده و شیب ابتلا به کووید ۱۹ با سرعت بسیار بالایی در حال گسترش است و انواع ویروس های جهش یافته در بین مردم شایعه شده است.

تست‌های مثبت کرونا در قم از ۱۰ درصد به بیش از ۵۰ درصد رسیده و با روند کنونی ابتلا به کرونا طی روزهای آینده امکان پاسخگویی بیماران از بین می‌رود و هم اکنون تخت های آی سی یو بیمارستانی در حال تکمیل شدن است.

طی دو هفته آینده میزان مرگ و میر در این استان بشدت بالا خواهد رفت و نگران کمبود تخت های بیمارستانی هستیم و اکنون ۳۰۵ بیمار کرونا مثبت در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۴۱ نفر آنان وخیم است، همچنین در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۱۸۹ تست کرونا انجام شده که ۴۲۶ مورد مثبت بوده است.

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در سامانه ماسک ۲۱ شهرستان اصفهان در وضعیت قرمز (بسیار پرخطر) و نارنجی (پرخطر) قرار گرفت.

باکنون تنها شهرستان دهاقان در وضعیت زرد (خطر متوسط) و  اردستان، سمیرم، شاهین شهر، شهرضا، فریدن، فلاورجان، گلپایگان، خوانسار، فریدونشهر، لنجان، نجف آباد، نطنز، نایین، خمینی شهر، مبارکه، بویین میاندشت و تیران در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر)و  شهرستان‌های برخوار، چادگان و خور در وضعیت نارنجی (پر خطر) قرار دارند.

در مدت ۲۴ ساعته تعداد بیماران بستری کرونایی به حدود یکهزار و ۴۶۸ نفر رسیده است و در صورت افزایش بیماران مبتلا ناچار به احداث بیمارستان صحرایی هستیم.

آرزو فلاحی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

در جدیدترین رنگ‌بندی مناطق مختلف کشور ۶ شهرستان سنندج، سقز، قروه، بانه، دیواندره، بیجار در وضعیت قرمز، کامیاران، دهگلان و مریوان به لحاظ افزایش میزان بستری‌ها از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز تغییر رنگ داده است و شهرستان‌های در وضعیت نارنجی و تنها شهرستان سروآباد در وضعیت زرد به سر می‌برد.

تنها در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین۳۹۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی و پنج نفر جان خود را از دست دادند که رکورد مرگ و میر روزانه در استان در سال جدید شکسته شد. 

سید موسی خادمی استاندار لرستان:

وضعیت کرونا در لرستان در شرایط خیلی بد و خطرناک قرار گرفته و روزهای سخت‌تری نسبت به موج‌های قبلی در پیش داریم..

اکنون وضعیت  کرونا در استان خیلی نامناسب بوده و مرگ میر ناشی از ویروس کرونا از یک نفر در روز به روزانه ۶ تا هفت نفر و تعداد بستری ها نیز از ۴۵ نفر به بالای ۱۷۰ نفر رسیده است.

همه این علائم بیانگر وقوع روزهای سخت در استان است و اگر مراقبت نکنیم شرایط به مراتب نسبت به موج های قبلی بدتر خواهد بود.

دکتر فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

شهرستان‌های اهواز ، کارون، ایذه، مسجدسلیمان، شوش، باغملک و ماهشهر که روز چهاردهم فروردین به رنگ نارنجی درآمده بودند مجددا قرمز شدند.
خرمشهر ، امیدیه، آغاجاری، بهبهان، لالی، دزفول، شوشتر، رامهرمز، آبادان و اندیمشک دیگر شهرستان‌های قرمز خوزستان هستند که انتظار داریم مردم برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
شهرستان های رامشیر، اندیکا، گتوند، دشت آزادگان، هندیجان، شادگان، هفتکل و باوی اکنون در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

دکتر علیرضا آرمانی کیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان:

در زمان حاضر شمار بستری‌هایی کرونایی این استان به رقم ۴۷۵ نفر رسیده است که از این تعداد ۲۹ نفر موارد امروز را شامل می‌شود.

اکنون وضعیت کرونایی شهرهای زنجان، ابهر و خرمدره قرمز اعلام شده و دیگر شهرستان ها نیز در حال تغییر رنگ دهی است و بر این مبنا پیش بینی ها از افزایش شمار مبتلایان طی روزهای آینده حکایت دارد.

تلاش می شود در حد امکان کرونایی های ارجاعی بصورت سرپایی تحت مداوا قرار گیرند و از طرفی تخت های بیمارستانی استان نیز محدود بوده و افراد در صورت  مشاهده علایم مشکوک به کرونا به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه در صورت نیاز بستری می شوند.

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام:

اکنون ایلام، دهلران، آبدانان، دره شهر، مهران، چرداول، بدره، چوار و ایوان در وضعیت قرمز و هلیلان، ملکشاهی و سیروان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

ایلام وارد پیک چهارم کرونا شده و تعداد بستری ها و مبتلایان روند افزایشی دارد و با توجه به سهل انگاری مردم در صورت ادامه این وضعیت تعداد فوتی ها نیز افزایش می یابد.

چنانچه پروتکل های بهداشتی رعایت نشوند و روند افزایشی بستری و ابتلا ادامه یابد، وضعیت از کنترل خارج می شود.

محمد دهقانی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

براساس آخرین رنگ‌بندی سه شهرستان این استان شامل بیرجند، قاینات و فردوس در وضعیت قرمز و هفت شهرستان طبس، نهبندان، سرایان، بشرویه، درمیان، سربیشه و زیرکوه در وضعیت نارنجی و شهرستان خوسف در وضعیت زرد قرار دارند.

شاهد افزایش قابل توجه بستری‌های خانوادگی در بیمارستان‌ها هستیم که دو یا چند عضو خانواده مبتلا و در بیمارستان بستری شدند و نشان‌دهنده گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی در سطح استان است.

رشید حیدری مقدم رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

اکنون ۷۸۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های این استان بستری هستند و در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱۴ بیمار سرپایی و ۹۱ بیمار بستری مثبت شناسایی شدند.

۲۰۰ بیمار بستری مثبت در بیمارستان ها بستری بودند که با ورود به سال جدید و در پنجم فروردین امسال شمار بیماران به ۳۰۰ نفر و در دهم فروردین به ۴۰۰، نیمه این ماه به ۶۰۰ و هم اینک به ۷۸۰ نفر رسیده است.

چنانچه شمار بیماران مبتلا به کرونا افزایش یافته و بیمارستان ظرفیت پذیرش را نداشته باشند با بحران جدی مواجه می شویم.

دکتر حسن رخ شاد مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان:

بیماران بستری مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های این استان به ۵۸۵ نفر رسید که نسبت روزهای نخست نوروز رشد بیش از دوبرابری دارد.

آمارها بیانگر آن است که به طور جدی وارد فاز چهارم بیماری کووید ١٩ شده ایم از این رو با توجه به ماهیت این ویروس، مردم در پیشگیری و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا نقش مهمی دارند.  

فقط استفاده از ماسک کافی نیست بلکه رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات  و دورهمی ها نیز اهمیت بسزایی در پیشگیری از انتشار این ویروس دارد.

عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

با توجه به تغییر رنگ کرونایی مراوه‌تپه از آبی به زرد، نارنجی و قرمز بودن همه شهرها و افزایش روزانه تعداد مبتلایان، وضعیت شیوع کرونا در استان گلستان قرمز شد.

به دلیل رشد روز افزون تعداد بیماران کرونایی، در زمان حاضر ۶ شهرستان گرگان، گنبدکاووس، بندرگز، کردکوی، آزادشهر و مینودشت در شرایط قرمز قرار گرفته و احتمال افزایش این شهرها وجود دارد همچنین شهرستان‌های گالیکش، رامیان، آق‌قلا و بندرترکمن در وضعیت نارنجی و هشدار دهنده قرار دارند که ادامه کم‌توجهی شهروندان به رعایت شیوه‌نامه‌ها، این شهرها را نیز در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار خواهد داد.

دکتر مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

تعداد مبتلایان کرونا در این استان با شناسایی یکهزار و ۱۰۵ بیمار جدید به ۸۱ هزار و ۷۲۶ نفر رسید و در ۲۴ ساعت گذشته هفت نفر به دلیل کرونا در استان فوت شدند و تاکنون یک هزار و ۴۲۱ شهروند لرستانی به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

تاکنون ۶۲۰ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و با توجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان، مراقبت جدی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

اکنون شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، ازنا، دلفان و سلسله در وضعیت قرمز، دورود در وضعیت نارنجی و  پلدختر، کوهدشت، رومشگان و چگنی نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

مهدی محمدی رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، گیلانغرب، صحنه، هرسین و سنقر و کلیایی هم از ۱۸ فروردین ماه از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت.

پیش از این نیز شهرستان‌های کنگاور، پاوه، سرپل ذهاب و اسلام آبادغرب هم قرمز اعلام شده بود و بدین ترتیب ۹ شهرستان استان هم اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد.

براساس رنگ بندی جدید شهرستان های جوانرود، روانسر، دالاهو و قصرشیرین در وضعیت نارنجی و شهرستان ثلاث باباجانی در وضعیت زرد قرار دارد.

در شبانه روز گذشته ۵۸ مورد بیمار مثبت بستری و ۳۳۹ بیمار مثبت سرپایی مشکوک به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز گذشته ۴۱ نفر افزایش یافته است.

شب گذشته، ۹۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان پذیرش شدند که نشان از افزایش حدود ۳۰ درصدی تعداد بیماران بستری دارد.

دکتر مهدی قلیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

وضعیت کرونا در مشهد و شهرستانهای قوچان، بینالود، سبزوار و نیشابور قرمز شد و شهرستانی با شرایط آبی نداریم.

هم‌اکنون تعداد بستری‌شدگان روزانه در استان به بیش از ۲۰۰ نفر در روز افزایش یافته و تعداد کل بستری شدگان نیز به ۷۵۰ نفر رسیده و آمار فوت‌شدگان ناشی از کرونا در استان خراسان رضوی ۲ رقمی است.

حامد قربانی فرماندار گناباد:

زنگ خطر موج چهارم کرونا در این شهرستان به صدا در آمده است و عادی انگاری مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی این مساله را تشدید می‌کند.

به دنبال افزایش حجم سفرها و ورود مسافران نوروزی و ناقلان بیماری کووید ۱۹ از سایر نقاط کشور به این شهرستان، شیوع ویروس همه گیر کرونا زیادتر شد و تعداد مبتلایان و میزان موارد بستری در بیمارستان بهلول گنابادی و مراجعه به مراکز  درمانی افزایش یافت.

افزایش سفرهای بی ملاحظه در نوروز امسال در تشدید گردش این ویروس همه گیر نقش زیادی داشته به طوری که موارد ابتلا و بستری بیماری کووید ۱۹ طی یک هفته گذشته در این منطقه بالا رفته است.

دکتر سیداحمد هاشمی رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

کاهش حساسیت مردم و رفتارهای عادی انگارانه را دلیل اصلی قرارگیری اکثر استان های کشور به خصوص این استان در پیک چهارم موج ویروس کرونا است و به طور قطع با شیوع ویروس جهشی انگلیسی در موج چهارم باید شاهد روزهای سخت تری از گذشته در بیمارستان ها و مراکز درمانی باشیم و کار درمانگران نیز  دشوارتر می شود.

هم اکنون ۲۱۳ نفر بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه و ۱۷ نفر هم در بیمارستان اسفراین بستری هستند؛ سه نفر هم بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

تنها راهکار پیشنهادی برای کاهش ابتلا به بیماری کووید ۱۹ استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، پرهیز از سفرهای غیر ضرور و حتی خارج شدن از منزل به خصوص افراد آسیب پذیر و بیماران زمینه ای است.

دکتر جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی:

طبق آخرین آمار، ۸۱۱ بیمار با تشخیص سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی بستری بوده و اقدامات درمانی بر روی آنان در حال انجام است.

طی ۱۸ روز گذشته فشار وارد شده بر مراکز درمانی آذربایجان غربی بر اثر ابتلای شهروندان به کرونا بسیار افزایش یافته و تعداد بستری شدگان نیز ۳۳۷ نفر بیشتر شده است.

طی ۲۴ ساعت گذشته پنج بیمار دیگر در پنج شهرستان بزرگ استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از بیماری کووید ۱۹ به سه هزار و ۸۱۳ تن رسید.

محمدحسین صومی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

با اشاره به شناسایی یک هزار کرونایی مثبت در شبانه روز گذشته در آذربایجان‌شرقی شناسایی شده و پیش‌بینی می شود که وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان در هفته‌های آتی بدتر شود.

اکنون ۸۵۸ نفر کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری هستند این آمار در تاریخ سی‌ام اسفند ماه پارسال ۳۸۵ نفر بود، اما آمار کنونی افزایش بیش از دو برابری را نشان می‌دهد.

شهرستان‌های جلفا، سراب، شبستر، میانه و هشترود جزو شهرهای قرمز و پرخطر و پنج شهر تبریز، اهر، کلیبر، مرند و چاراویماق نارنجی بوده و در آذرشهر و بناب نیز تعداد بستری‌ها رو به افزایش است.

دکتر سید ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد:

هفت شهرستان استان یزد با توجه به افزایش ابتلای افراد به ویروس کرونا و تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌ها در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

با توجه به آمار کرونا، همچنان روند افزایش را تجربه می کنیم و شهرستان‌ها به دلیل بی‌توجهی مردم و مسافران به رعایت شیوه نامه های بهداشتی یکی بعد از دیگری تغییر وضعیت داده و نارنجی و قرمز می‌شود.

نوید دانایی رییس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی استان سمنان:

وضعیت کرونایی چهار شهرستان از هشت شهرستان استان سمنان شامل سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار، بنا به اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان و شاهرود، به قرمز تغییر کرد و شهرستان‌های مهدیشهر و سرخه نیز از نظر رنگ‌بندی کرونایی در وضعیت نارنجی و آرادان در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس رنگ‌بندی اعلام شده از سوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، شهرستان‌ شاهرود از لحاظ شیوع کرونا از وضعیت نارنجی به قرمز تغییر رنگ داد.

دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع ویروس کرونا در ۸ شهرستان بوشهر قرمز اعلام شده است.

براین اساس شهرستان‌های بوشهر، دشتستان، گناوه، دیلم، تنگستان، عسلویه، دشتی، کنگان قرمز و شهرستان‌های جم و دیر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

تا پیش از این شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم قرمز،  عسلویه، کنگان، گناوه و تنگستان در وضعیت نارنجی و  جم، دیر و دشتی نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار داشتند که افزایش روند مبتلایان روزانه  باعث این تغییر رنگ شده است.

میانگین بستری در بیمارستان های استان بوشهر در اسفند ماه ۵۰ نفر بود اما در زمان حاضر این آمار به ۲۵۰ نفر رسیده است.

وحید یگانه معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان:

شیوع موج چهارم کرونایی هم اینک بر منطقه و به خصوص  شهرستان های لارستان ،اوز و خنج حاکم شده و درگیری ویروس از برخی بخش ها و روستاهای اطراف به سمت شهرها به شدت بیشتری به نسبت موج های گذشته در حال وقوع است.
کانون های شیوع ویروس در سطح روستاها و بخش ها بیشتر آیین های عروسی و تجمعات و دورمی ها و در سطح شهر ها و به ویژه شهر لار نیز برخی مکان های شلوغ و مراکز تجاری همچون بازار امام، بازار قیصریه و مرکز تجاری نگین لارستان است.
میزان رعایت پروتکل ها و اصول بهداشتی حتی در ساده ترین روش آن یعنی ماسک زدن که همواره در میان شهروندان لارستان حتی به بالای ۹۵ درصد رسیده بود هم اینک تا حد قابل ملاحظه ای از سوی شهروندان و حتی بازاریان و اصناف نیز کاهش یافته است.

علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان:

شهرستان زاهدان به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در وضعیت قرمز کرونا و ۱۰ شهرستان دیگر استان در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

ابتلا به کرونا در استان روند صعودی گرفته بطوریکه با افزوده شدن ۹۲ مورد جدید شمار مبتلایان به این بیماری در استان به ۲۸ هزار و ۹۹۲ نفر رسید.همچنین  تاکنون یکهزار و ۲۰۱ نفر در سیستان و بلوچستان براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل:

شهرستان اردبیل وارد وضعیت قرمز و بسیار پرخطر شیوع کرونا شده و در پی افزایش آمار مبتلایان و گسترش سطح شیوع، سایر شهرستان‌های استان هم در وضعیت نارنجی و پرخطر قرار گرفته است.

ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل و آماده سازی بیمارستان امام رضا (ع) برای پذیرش این بیماران تکمیل شده و در روزهای آینده بیمارستان سبلان نیز به مجموعه مراکز پذیرش و درمان بیماران کرونایی می پیوندد.

دکتر آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

۱۲ شهرستان شامل رشت، رودسر، املش، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رودبار، بندرانزلی، صومعه سرا، فومن، تالش و آستارا در استان گیلان هم اکنون در وضعیت قرمز و شهرهای سیاهکل، شفت، ماسال و رضوانشهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند و اینک دیگر هیچ شهر زرد و آبی نداریم.

اواخر اسفندماه و قبل از سال جدید فقط ٢٧٠ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های گیلان بستری بودند و هیچ شهرستان استان نارنجی و قرمز نبود اما هم اکنون نزدیک به ۶۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند و حال بیش از ۸۰ نفر آنان وخیم است.

جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام:

ایلام سومین استان کشور با وضعیت نامناسب و خطرناک از جهت شاخص تعداد بیمار بستری است.

روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی با جولان ویروس جهش یافته انگلیسی در استان ایلام به سرعت در حال افزایش است و در صورت ادامه این وضعیت روزهای سختی را در پیش رو داریم.

دکتر علی علیمحمدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک:

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۲ شهرستان استان مرکزی در رنگ‌بندی کرونا قرمز هستند و شرایط پرخطر بر این استان حاکم شده است.

با وجود اینکه تا دیروز تنها  پنج شهرستان، اراک، خمین، ساوه، زرندیه و دلیجان در فهرست رنگ‌بندی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وضعیت قرمز داشتند به یک‌باره هفت شهرستان دیگر استان از نارنجی به جدول قرمز پیوسته‌اند که بیانگر وخامت اوضاع و سرعت انتشار بالا است.
شهرستان‌های خنداب، شازند، کمیجان،تفرش، فراهان، محلات و آشتیان امروز در آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرمز شده‌اند و بحران بیماری و شرایط خیلی پرخطر در استان مرکزی نگران کننده است.

مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری:

با تغییر رنگ شهرستان‌های بن، خانمیرزا، کوهرنگ، اردل، فارسان، لردگان، کیار، سامان از رنگ‌های زرد و نارنجی به وضعیت قرمز شیوع کرونا، کل استان در وضعیت خیلی پرخطر این ویروس قرار گرفت.

برهمین اساس محدودیت‌های هوشمند مشاغل ۲، سه و چهار در تمامی مناطق استان اجرا می‌شود و انتظار می‌رود مردم با همراهی در اجرای این محدودیت‌ها در کوتاه کردن مدت موج چهارم کرونا در استان مسئولان را یاری دهند.

روزانه حدود ۲ هزار بیمار مشکوک با علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه می کنند و چنانچه روند با همین شیب تداوم یابد به گرفتاری روزانه ۶ هزار مورد کرونای مثبت در استان می‌رسیم.

دیگر خبرهای کرونایی استان‌ها

– هم اکنون شهرهای بیرجند، قاینات و فردوس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های طبس، نهبندان، زیرکوه، سرایان، بشرویه، سربیشه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان خوسف هم در وضعیت زرد (خطر متوسط) در خراسان جنوبی قرار دارند و هیچ شهر آبی (کم خطر) در این استان وجود ندارد.

– از مجموع ۱۴ هزار و ۴۲۳ تست کرونا که از ابتدای شیوع این ویروس همه گیر در شهرستانهای گناباد و بجستان انجام شده هشت هزار و ۲۰۰ مورد مثبت بود و از هفت  هزار و ۸۱۷ مراجعه بیماران به بیمارستان علامه بهلول گنابادی سه هزار و ۳۵۱ مورد بستری شدند.

– اواخر اسفندماه و قبل از سال جدید فقط ٢٧٠ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های استان گیلان بستری بودند و هیچ شهرستان استان نارنجی و قرمز نبود اما در شانزدهمین روز فروردین ماه و بعد از پایان تعطیلات نوروزی به لحاظ وضعیت شیوع کرونا شهرستان های رودسر، لنگرود و رودبار قرمز و آستانه اشرفیه، لاهیجان، رشت، فومن و آستارا نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفتند و بقیه شهرستان های گیلان زرد هستند.

– اکنون شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، ازنا، دلفان و سلسله در وضعیت قرمز، دورود در وضعیت نارنجی و  پلدختر، کوهدشت، رومشگان و چگنی نیز در استان لرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و با شناسایی یکهزار و ۱۴۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان لرستان، تعداد مبتلایان از ابتدای شیوع ویروس تا روز گذشته به ۸۰ هزار ۶۲۱ نفر رسیده است و تاکنون یک هزار و ۴۱۴ شهروند لرستانی به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

– در خراسان شمالی نیز اکنون شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و رنگ‌بندی شهرها از نظر شیوع ویروس کرونا شهرستان های گرمه، جاجرم، مانه و سلمقان، فاروج و راز وجرگلان که در وضعیت آبی کرونایی قرار داشت به وضعیت زرد کرونایی تغییر رنگ داد.

– بر اساس اعلام رسمی اپلیکیشن ماسک، قم از امروز ۱۸ فروردین‌ماه به رنگ قرمز کرونایی تبدیل شد. در زمان حاضر ۳۰۵ بیمار کرونا مثبت در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۴۱ نفر آنها وخیم است.

– وضعیت کرونایی ۱۸ شهرستان مازندران بر اساس تازه‌ترین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی قرمز شده و اکنون تنها وضعیت شهرستان های عباس آباد و کلاردشت در غرب ، سیمرغ در مرکز و میاندورود در شرق مازندران نارنجی است و طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، هم اکنون یکهزار و ۴۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

گزارش‌های کرونایی استان‌ها

امروز خبرنگاران ایرنا گزارش هایی با محوریت کرونا تهیه کردند که متن کامل این مطالب با عناوین لزوم مشاوره غذایی و روانی برای بیماران کرونا، آژیر «قرمز» در کرمانشاه به صدا درآمد، روی سرخ بوشهر از سهل‌انگاری‌های کرونایی، عادی انگاری‌هایی که شیوع ویروس کرونا را افزایش داد، وضعیت خطرناک کرونا در گچساران و هشدارهایی که اثر نمی کند، اوج‌گیری کرونا در سیستان و بلوچستان؛ رنگ قرمز بازگشت و موج چهارم کرونا پشت دروازه خراسان شمالی در سایت خبرهای استانی قابل دسترسی است.

آخرین وضعیت کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با شناسایی ۲۰ هزار و ۹۵۴ بیمار جدید کرونا در کشور رکورد شناسایی بیمار در یک روز شکسته شده و با فوت ۱۹۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۳ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۸ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۰ هزار و ۹۵۴ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۳۱۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۸۴ هزار و ۳۴۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۷۵ هزار و  ۸۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۱۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۲۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: هم اکنون۲۵۷ شهرستان از جمله همه مراکز استانها و کلانشهرها در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این گفته بود: با توجه به قدرت سرایت بالای بیماری کووید۱۹ و گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی توصیه می کنیم افرادی که در تماس نزدیک با بیماران بوده اند، ۱۴ روز در خانه قرنطینه بمانند.  فضای مشترک با دیگران را در منزل به حداقل ممکن برسانند و اگر هر گونه علامت مانند تب، سردرد، سرفه، تنگی نفس، بدن درد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی داشتند با ۴۰۳۰ تماس بگیرند. محل قرنطینه را تحت هیچ شرایطی ترک نکنند و در صورت نیاز به مراجعه به مراکز درمانی ماسک بزنند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

 به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۳۳ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۸۶۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!