این نشانه ها شاید مرگبار باشند!

این نشانه ها شاید مرگبار باشند

علائم و نشانه هایی که در بسیاری موارد به آن ها بی توجهی می کنیم ممکن است هشدارهایی از خطرات جدی باشند

ابتدا یک داستان واقعی را برای تان تعریف کنیم؛ یک مرد هندی به نام «جی مهرا» موقع غذا خوردن در رستوران، کاملا تصادفی و به دلیل کمبود جا سر میزی می نشیند که آقای دیگری هم پشت آن میز نشسته بود. سر صحبت که باز می شود و معلوم می شود که نفر دوم «مودیت ارورا» پزشک است. کمی که با هم حرف می زنند توجه دکتر به دستان گوشتالود «جی مهرا» جلب می شود. دکتر چند سوال از او می پرسد و کم کم شک می کند که شاید «جی مهرا» تومور مغزی داشته باشد، چون در تومور مغزی حجم بافت نرم دست ها افزایش پیدا می کند. دکتر به او پیشنهاد می کند، پیگیر قضیه باشد. تشخیص دکتر ارورا تایید شده و جراحان با موفقیت تومور را از سر «جی مهرا» خارج می کنند. این داستان می تواند برای همه ما یک درس باشد. این که هر چقدر هم علائم شما بی خطر و بی ضرر باشد ممکن است هشداری از یک ماجرای خطرناک تر باشد. این مقاله را به دقت مطالعه کنید؛ شاید برای شما هم نجات بخش باشد.

● پا درد

ممکن است به خاطر بیماری قلبی باشد

درد موقع راه رفتن یا دویدن همان قدر که ممکن است طبیعی باشد می تواند به خاطر بیماری های قلبی- عروقی هم باشد. البته پا درد می تواند به خاطر مشکلات ارتوپدی هم باشد اما تنگ شدن کانال نخاع می تواند باعث تنگ شدن شریان ها شود. اگر وقتی موقع راه رفتن یا دویدن پای تان درد دارد، بایستید تا درد برطرف شود ولی وقتی باری حمل می کنید یا تند راه می روید بدتر شود، ممکن است علائم اولیه افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی باشد که علت تنگ شدن عروقی است که خون رسانی به اندام های تحتانی را بر عهده دارند.

اقدام فوری: اگر پا درد دارید و به ویژه اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به بیماری های قلبی وجود دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا از نظر سطح کلسترول و فشار خون معاینه شوید. شاید هم فهرست خاصی برای اندازه گیری فشار خون پاها برای شما تجویز شود.

● کمر درد

شاید به خاطر سنگ کلیه باشد

شما دردی تیز و شدید را بین دنده ها و لگن احساس می کنید اما چون درد ناپایدار است و اصطلاحا «می گیرد و ول می کند»، ممکن است ابتدا آن را به حساب بلندکردن بارهای سنگین بگذارید. ولی شاید ماجرا چیزی فراتر از بلند کردن یک هالتر در باشگاه یا برداشتن کیسه خرید سنگین باشد. تحقیقات نشان داده از هر ۱۰ نفر یک نفر می تواند مبتلا به سنگ کلیه باشد. اگر سنگ کلیه درمان نشود می تواند مسیر خروج ادرار را مسدود کند و باعث تورم کلیه شود. درد ممکن است چنان شدید باشد که بیمار را به مرحله جنون برساند. به همین دلیل از این درد با عنوان یکی از شاه دردهای علم پزشکی یاد می شود. هر کسی که این درد وحشتناک را تجربه کرده باشد حاضر است هر کاری بکند اما دیگر این درد سراغش نیاید.

اقدام فوری: اگر درد حالت راجعه دارد و مدام تکرار می شود یا این که درد به کشاله ران می رسد فورا به پزشک مراجعه کنید. درمان سنگ کلیه از خوردن دارو و مایعات تا جراحی متغیر و متفاوت است و به شدت بیماری ارتباط دارد. نتایج تحقیقات منتشر شده در ژورنال اخبار پزشکی امروز نشان می دهد، ۴۵ دقیقه ورزش هوازی ۳ بار در هفته می تواند تشکیل سنگ و جابه جایی آن را به میزان قابل ملاحظه ای متوقف کند. در ضمن اگر می خواهید دچار سنگ کلیه نشوید باید در روز ۵/۲ لیتر آب بخورید. اگر هم حساب و کتاب مقدار آبی که می خورید برای تان سخت است یک راهنمایی مفید این که رنگ ادرار شما باید همیشه به رنگ آب یا زرد کم رنگ با حجم بالا و شفاف باشد. این علامت این است که شما مقدار کافی آب خورده اید. اگر رنگ ادرار زرد تیره و کم حجم و کدر است، یعنی مقدار آبی که به بدن شما رسیده کافی نبوده و باید این کمبود آب را جبران کنید.

● درد در بالای

شاید بیرون زدگی دیسک باشد

این درد قطعا به خاطر افتادن دمبل روی انگشتان پا ایجاد نمی شود و علائم آن هم قطعا با افتادن یک جسم سنگین روی پا فرق دارد. در اینجا منظور از دیسک بیرون زده یا پایین افتاده است. وقتی چنین مشکلی برای دیسک های بین مهره ای در کمر ایجاد شود دردی تیز و بسیار شدید در پا احساس شده و این درد معمولا صبح ها شدیدتر است و موقع نشستن بدتر می شود. متاسفانه در خیلی از موارد، بیماران متوجه اصل مشکل نمی شوند، چون معمولا دردی در کمر احساس نمی شود و بیمار تصور می کند درد مربوط به خود پاست و شاید آن را به پیاده روی زیاد یا سرپا ایستادن یا خستگی معمولی نسبت دهد ولی نکته اینجاست که برخلاف مواردی که ذکر شد این درد با استراحت از بین نمی رود. اگر به این درد بی توجهی شود، دیسک بیرون زده باعث افزایش فشار روی عصب سیاتیک شده که در موارد شدید می تواند باعث بی اختیاری مدفوع شود.

اقدام فوری: به شکم روی زمین بخوابید و ۱۰ بار به آرامی حرکت کبرا را انجام دهید. (بالاتنه را با حالتی کمانی از روی زمین بلند کرده، دست ها را ستون کنید در حدی که ناف مقابل زمین قرار داشته باشد.) اگر در این حالت دردتان کمتر شد احتمالا دچار بیرون زدگی دیسک شده اید چون در این حالت با کشش درد کمتر می شود. پیشنهاد می کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید و در عین حال روزی ۳ یا ۴ بار حرکت کبرا را انجام دهید.

● نفس بد بو

شاید بیماری ریوی داشته باشید

اگر نفس تان همیشه بد بوست؛ این دیگر تقصیر سیر غذای شب گذشته تان نیست. نفس بدبو می تواند به خاطر مشکلات متعددی ایجاد شود که ساده ترین آن ها عفونت های حفره دهان است. مثل عفونت لثه ها، دندان های پوسیده و عفونی یا ترمیم های ناقصی که زیر یا بین آن ها غذا گیر می کند اما اگر شما بهداشت دهان خوبی دارید و مشکلاتی مانند سینوزیت یا لوزه بزرگ ندارید این نفس بد بو می تواند، نشانه ای از بیماری ریه باشد که با خوردن آدامس برطرف نمی شود. بیماری های ریوی، آسم یا سیستیک فیبروزیس همگی می توانند باعث بدبو شدن نفس شما شوند. هر چقدر نفس شما بوی اسیدی تری(بویی شبیه ترشی) داشته باشد بیماری احتمالا شدیدتر خواهد بود.

تحقیقات انجمن دندان پزشکی ایالات متحده نشان داده، حدود ۹۰درصد از افراد به دلیل بیماری های حفره دهان نفس بد بو دارند ولی علت نفس بد بوی ۱۰درصد باقی مانده به خاطر عفونت های سیستمیک مثل بیماری های ریوی، آبسه و حتی نارسایی کبد است.

اقدام فوری: ابتدا باید مشخص شود علت بوی بد دهان شما چیست. اگر علت خشکی دهان، عفونت سینوس، عفونت های لثه، پوسیدگی دندانی و مصرف سیگار باشد که با مراجعه به دندان پزشک مشخص خواهد شد البته گاهی بوی بد دهان می تواند علامت ابتلا به بیماری های بدخیم و سرطان حفره دهان نیز باشد که در این صورت تشخیص زودهنگام شانس موفقیت درمان را ۵۰ تا ۹۰ درصد افزایش می دهد اما اگر دندان پزشک شما به مشکلی فراتر از حفره دهان مشکوک شد (مثل همان بیماری ریوی) آن وقت شما باید به پزشک مراجعه کنید تا شما را به خاطر ابتلا به بیماری های ریوی معاینه کند.

● اسهال…

شاید به خاطر پرکاری تیروئید

تحقیقات نشان داده، از هر ۵۰ نفر یک نفر ممکن است از نوعی از اختلال عملکرد هورمونی در عذاب باشد. یکی از این موارد اختلالات هورمون های تیروئیدی به ویژه پرکاری است. اگر پرکاری تیروئید درمان نشود فرم رایج این اختلال یعنی بیماری گریوز می تواند باعث ضعیف شدن ماهیچه ها و ریزش مو(به ویژه در مردان) شود. از سوی دیگر این بیماری ممکن است باعث ایجاد اختلال در بینایی شود. یکی دیگر از علائم پرکاری شدید تیروئید اسهال های مکرر است که در کنار کاهش وزن شدید اتفاق می افتد(گرچه بیمار خوب غذا می خورد).

اقدام فوری: شاید بتوان برای برخی از علائم بهانه و توجیه پیدا کرد ولی اگر اسهال چند روز به طول انجامید و علائم دیگری مانند کم خوابی تحمل نکردن گرما هم وجود داشت ممکن است شما دچار مشکل تیروئید شده باشید. به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش خون مشکل شما را متوجه شود.

error: Content is protected !!