بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در زخم معده

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علت بروز زخم معده، در بیشتر موارد ترشح بیش از حد اسید معده یا ترشح ناکافی مخاط و همچنین عفونت ناشی از “هلیکو باکتری پیلوری” به ویژه در سالمندان است.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در زخم معده

‌به گزارش ایسنا‌، فاطمه صادقی با اشاره به لزوم توجه به مشکلات معده، برای پیشگیری از زخم معده گفت: زخم معده ممکن است بدون علامت و یا با نشانه‌هایی مانند درد یا سوزش معده بین وعده‌های غذایی و یا نفخ هنگام شب، تهوع یا استفراغ و در موارد شدیدتر با نشانه‌هایی مانند مدفوع تیره یا سیاه(به دلیل خونریزی)، وجود خون در استفراغ و کاهش وزن‌ همراه باشد.

این کارشناس تغذیه افزود: در کنار درمان دارویی که بیشتر، استفاده از آنتی اسیدها برای  کاهش ترشح اسید معده، آنتی بیوتیک‌ها برای ریشه کنی هلیکوباکتری پیلوری است، رعایت نکات و توصیه‌های تغذیه‌ای هم می‌تواند در درمان و تخفیف نشانه‌ها‌ بسیار موثر باشد.

درمان‌های تغذیه‌ای در زخم معده

صادقی‌ برای درمان تغذیه‌ای زخم معده،‌ از بهترین راه‌ها را درمان‌های تغذیه‌ای دانست و توصیه کرد: مصرف وعده‌های غذایی مکرر و با حجم کم به جای وعده‌های غذایی پر حجم مد نظر قرار گیرد.

به گفته این کارشناس تغذیه، خودداری از مصرف مواد غذایی دارای کافئین مانند قهوه و چای غلیظ، نوشابه و شکلات، حفظ آرامش و پرهیز از استرس، خودداری از مصرف دخانیات، خودداری از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده و همچنین انواع فست فودها، استفاده از غذاهای پر پروتئین و دریافت کافی ویتامین C، می تواند به جلوگیری و درمان زخم معده کمک کند.

صادقی، افزایش مصرف کلم بروکلی را نیز در محافظت از مخاط معده در برابر باکتری هلیکوباکتری پیلوری‌ موثر دانست.

این کارشناس تغذیه گفت: باید توجه داشته باشیم که داروهای گیاهی به هیچ عنوان نباید بدون مشورت پزشک مصرف شود، هر چند که مصرف ریشه شیرین بیان و زنجبیل، اثرات سودمندی در بهبود و یا تخفیف برخی نشانه‌ها از جمله حالت تهوع دارد اما، به علت تداخل با برخی داروها توصیه می‌شود از مصرف این موارد بدون مشورت پزشک خودداری شود.

error: Content is protected !!