باید و نبایدهای تغذیه ای برای فصل پاییز

پائیز فصلی است که از دیدگاه طب سنتی، طبیعتی سرد و خشک دارد و افرادی که مزاج سرد و خشک دارند در این فصل بیشتر اذیت می‌شوند؛ در این مطلب تدابیر ویژه تغذیه‌ای برای فصل پاییز تشریح شده است.

به گزارش تسنیم، با فرا رسیدن فصل پائیز غم و غصه‌هایتان را به برگهای پائیزی بسپارید تا با برگ‌ریزان بریزد؛ پائیز فصلی است که از دیدگاه طب سنتی، طبیعتی سرد و خشک دارد و افرادی که مزاج سرد و خشک (سودا) دارند در این فصل بیشتر اذیت می‌شوند.

در این فصل میوه‌ها و غذاهایی با طبع گرم توصیه می‌شود؛ افراد با مزاج سرد و خشک بهتر است در فصل پائیز با آب ولرم حمام کنند و از مصرف غذاهای کنسروی، منجمد و مانده و غذاهایی با طبع بسیار گرم و ادویه‌جات با گرمی زیاد پرهیز کنند.

برای جلوگیری از خشکی پوست از روغن بادام شیرین، زیتون و بنفشه برای چرب کردن پوست استفاده شود؛ در این فصل ورزش کردن به دلیل برقراری تعادل در بدن مناسب است و سردی مزاج را کاهش می‌دهد، در پاییز از اقداماتی نظیر: فصد، حجامت بی‌دلیل، خوابیدن با شکم پر، خوابیدن در مجاورت هوای سرد، نوشیدن آب سرد و حمام یا نشستن در آب سرد، خشم و اندوه و اضطراب (به دلیل افزایش سودا) پرهیز کنید.

در این فصل بدن را از سرمای بامدادی و گرمای میان روز حفظ کنید و از پرخوابی و پرنوشی و پرخوری و خواب روز تا حد امکان اجتناب کنید؛ استفاده از عطرهای خوشبو و گرم مانند گلاب، نرگس و یاس باعث حفظ سلامت روح و جسم می‌شود.

مصرف گرده گل و عسل به دلیل طبع گرم و سرشار از مواد مغذی در فصل پائیز توصیه می‌شود (مصرف شربت عسل بسیار مفید است)

چای‌های مناسب فصل پائیز

ـ چای گل گاوزبان همراه یک قاشق غذاخوری عسل، چای بنفشه همراه یک قاشق غذاخوری عسل

 ـ چای نعنا، پونه، آویشن و مرزنجوش به همراه یک قاشق غذاخوری عسل برای درمان زکام و سرماخوردگی

 ـ چای پنیرک و خطمی به همراه عسل برای درمان سرفه‌های خشک

همچنین در این فصل بخور اوکالیپتوس برای افزایش رطوبت مناسب است.

غذاها و مواد گرم و تر مناسب فصل پاییز

بادام، نخود، زردک، شلغم، لوبیا، توت سفید، انجیر، خرما، پسته، زیتون، مویز، کشمش، زرده تخم مرغ محلی نیم‌برشت، شکر سرخ، گندم، کنجد، روغن حیوانی، گوشت گوسفند، سمنو، مرغ محلی، شیر تازه گوسفند همراه با عسل، سیب، به، انار شیرین، بوقلمون محلی، بادام زمینی، ارده، شیره انگور، شیره خرما، شیره توت از جمله مواردی است که مصرف آنها در فصل پاییز توصیه می‌شود.


موادی که مصرف آنها در پاییز باید به حداقل برسد/ غذاهای مضر در پاییز

خواراکی‌هایی که باید ترک شود عبارتند از غذاهای آماده و حاضری، غذاهای فریزری و مانده، سرخ کردنی‌های مانده، قهوه‌های بازاری

مصرف این مواد را در پاییز به حداقل برسانید: ماهی، آبلیمو و آبغوره، سرکه، پنیر شور، ماست و دوغ و کشک، میوه‌های ترش، ترشیجات

error: Content is protected !!