با تقاضای دورکاری موافقت می‌کنید یا خیر؟

مطالعات زیادی نشان داده اند که دورکاری نقش مهمی در کسب و کارهای آینده دارد. در نظرسنجی ای که در مدرسه عالی تجارت لندن بر روی ۶۰۰ مدیر اجرایی و کارآفرین صورت گرفت، ۳۴ درصد این طور عنوان کردند که تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ درصد کارمندان شان به صورت دورکاری با آنها همکاری خواهندداشت و ۲۵ درصد گفتند که حداقل ۷۵ درصد از کارمندان شان در دفاتر کاری سنتی حضور نخواهند داشت.

چرا این مدیران بزرگ تا این حد نسبت به آینده دورکاری خوش بین هستند؟ 

پژوهش ها مزایای زیادی را برای این نوع کار نشان داده اند که از جمله می توان به افزایش کارایی، خلاقیت و حتی سطح سلامتی کارمندان اشاره کرد. اگرچه این جریان خوبی به نظر می رسد، اما شما به عنوان یک رهبر و مالک کسب و کار نمی توانید یک روز از خواب بیدار شوید و تصمیم بگیرید که همه کارمندانتان را به خانه بفرستید تا در آنجا کاری کنند! این تصمیمی است که نیازمند ارزیابی دقیق شرایط فعلی کسب و کار، محیط کاری و پیامدهایی است که ممکن است رخ دهند. چطور می توانید مطمئن شوید که شرکت تان آماده دورکاری است؟ 

باید به دنبال نشانه هایی در کارمندان و شرایط و محیط کاری تان بگردید.

۱٫ رقبای شما مدت هاست که دورکاری را انتخاب کرده اند. 

اگرچه تقلید کورکورانه از فعالیت های رقبا همیشه توصیه خوبی نیست، اما در این مورد می توانید این کار را انجام دهید. افراد خلاق دوست دارند شرایط کاری منعطفی داشته باشند و از هر جایی که دوست دارند، کار کنند. بیشتر آنها به دورکاری علاقه دارند و در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب شغل، این گزینه را مد نظر قرار می دهند. اگر رقبای شما مدت هاست که دورکاری را به عنوان یکی از گزینه هایشان برگزیده اند، باید بدانید که احتمالا افراد بااستعداد و خلاق بسیاری را دودستی به رقیب تان تقدیم کرده اید.

۲٫ کارمندان تان به دورکاری علاقه مندند. 

اگر یکی از کارمندان تان به سراغ شما آمده و درخواست دورکاری کرده است، یا از این و آن، چیزهایی را در مورد تقاضای کارمندان تان در مورد ایجاد شرایط انعطاف پذیرتر کاری شنیده اید. شاید وقت آن رسیده باشد که گزینه دورکاری را نیز به قوانین شرکت تان اضافه کنید. 

مردم بی خود و بی جهت حرفی نمی زنند و ایده و نظری نمی دهند. اگر کارمندان تان چیزی در مورد دورکاری گفته اند، به این خاطر است که احتمالا به این مورد نیاز دارند یا شرایط انجام چنین کاری را در خود می بینند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته، تعادل میان کار و زندگی شخصی به عنوان اولین معیار در سنجش رضایت شغلی در نظر گرفته شده است. این به آن معناست که قابلیت کار در خانه ارزش زیادی برای بسیاری از مردم دارد. بنابراین چه فقط یک کارمند چنین تقاضایی کرده باشد، چه عده بیشتری مایل به دورکاری هستند، بررسی کنید و شرایطی را در این راستا برای آنها فراهم سازید.

۳٫ برخی از کارهای شرکتتان از قبل به صورت دورکاری انجام می شده است. 

چه اتفاقی می افتد اگر کارمندتان به خاطر بیماری فرزندش نتواند یکی دو روز به محل کار بیاید؟ یا اگر کارمندی نتواند گزارش کاری اش را سر موقع فراهم کند؟ شما از آنها خواهید خواست که کارهای لازم را در خانه انجام بدهند و برایتان بفرستند، درست است؟ این مواردنشان می دهند که شما همین الان هم می توانید برخی فعالیت ها را به صورت دورکاری انجام دهید. اگر کارمندی می تواند از جایی به غیر از محل کار به ایمیل های کاری پاسخ دهد، تماس های لازم را برقرار کند، گزارش های مورد نیاز را بفرستد، مدارک ضروری را ثبت کند و حتی قراردادهای کاری ببندد، پس باید بدانید که آمادگی لازم را دارید که دورکاری را امتحان کنید.

۴٫ از مزایای دورکاری به خوبی آگاهید. 

پژوهش ها نشان داده اند که دورکاری باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و منابع شرکت می شود. با واگذاری برخی از فعالیت ها یا موافقت با دورکاری برخی از کارمندان تان، می توانید در هزینه منابع و کسب و کارتان صرفه جویی بکنید. در حقیقت این طور تخمین زده شده است که اگر شرکت های آمریکایی به کارمندان شان اجازه دهند تا نیمی از زمان کاری شان را در منزل سپری کنند، می توانند به ازای هر نفر ۱۱ هزار دلار در سال صرفه جویی کنند. باورنکردنی است، مرگ نه؟ مزیت دیگر دورکاری این است که می توانید با بهترین کارمندان کار کنید و دیگر نگران محدودیت های جغرافیایی نباشید. اگر دورکاری را در قوانین شرکتی تان لحاظ کنید، امتیاز کار با بهترین استعدادهای کشور را خواهیدداشت.

چطور دورکاری را به بهترین شکل ممکن در کسب و کار خود بگنجانید؟ 

نمی توان به یک باره همه چیز را تغییر داد و شرایط کاری کارمندان را عوض کرد. باید بررسی کنید که کدام یکی از سمت های شغلی مناسب کار در اداره و کدام یک مناسب دورکاری هستند. چند راهکار برایتان داریم:

الف) با تعداد معدودی از کارمندان شروع کنید.

هنگام شروع اعمال تغییرات، سمت های شغلی را بررسی کنید و آنهایی را که مناسب دورکاری اند، در یک فهرست بنویسید. سپس در میان کارمندان تعدادی را انتخاب کنید و به آنها فرصت دورکاری بدهید. به این شکل می توانید بدون از دست دادن بهره وری کارتان، نتایج را بررسی کنید و تاثیر دورکاری را بسنجید.

ب) چند کارمند دورکار استخدام کنید. 

گاهی اوقات اصلا نیاز نیست که از کارمندان خودتان شروع کنید. می توانید با افراد فریلنسر (آزادکار) همکاری کنید. چند نفر را برای وظایف خاصی انتخاب و به صورت دورکاری با آنها همکاری کنید. می توانید از وب سایت های ثبت رزومه کارجویان استفاده کنید.

ج) دورکاری نیمه وقت را امتحان کنید. 

به جای اینکه به کارمندان تان اجازه دهید به صورت تمام وقت به دورکاری مشغول شوند، دو یا سه روز در هفته به آنها اجازه دهید از خانه به انجام کارهای شان بپردازند. به هر حال در برخی شرکت ها یا دپارتمان ها، گاهی حضور فیزیکی افراد نیز ضروری است.

د) سیستم های مورد نیاز را تهیه کنید. 

دورکاری نیازمند جلسات مجازی، از جمله تماس های اینترنتی و وبینارهای مختلف است. از به روز بودن و داشتن سیستم های مورد نیاز برای چنین کارهای اطمینان حاصل کنید.

منبع: مجله پنجره خلاقیت

error: Content is protected !!