برای اهدای خون به جشنواره «۴۷ تا ۴۷» بپیوندیم

محمدرضا مهدی زاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جشنواره «۴۷ تا ۴۷» به دلیل اینکه ۹ مرداد ماه روز ملی اهدای خون نامگذاری شده و همچنین این روز چهل وهفتمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون ایران است و به دلیل اینکه روز جهانی اهدای خون هم ۲۴ خرداد ماه برابر با ۱۴ ژوئن بود، فاصله بین روز جهانی اهدای خون و روز ملی اهدای خون هم ۴۷ روز است این جشنواره به نام جشنواره «۴۷ تا ۴۷» با هدف اهدای خون نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: شهروندان تهرانی می توانند برای اهدای خون به ۱۲ مرکز ثابت انتقال خون در استان تهران مراجعه کنند و خون اهدا کنند، و نیز می توانند از طریق نشانی اینترنتی https://tehran.ibto.ir به نزدیکترین مرکز اهدای خون مراجعه کنند یا اینکه از طریق دریافت نوبت اینترنتی در زمان و مکان مورد نظر خود خون اهدا کنند.

مهدی زاده تصریح کرد:‌ بهتر است که اهداکنندگان خون به صورت خانوادگی برای اهدای خون مراجعه کنند زیرا این نوع اهدای خون موجب همبستگی بیشتر در خانواده و گسترش فرهنگ اهدای خون می شود و همچنین موجب ایجاد حس نشاط، شادمانی و نوعدوستی در بین اعضا خانواده خواهد شد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران افزود: در تابستان هر ساله شاهد کاهش آمار اهدای خون هستیم و همچنین شیوع کرونا هم ما را با کاهش میزان اهدا کنندگان خون مواجه کرده، از این رو از مردم می خواهیم در این روزهای گرم تابستان و کرونایی بیش از هر زمان دیگر به فکر اهدای خون باشند و یاری گیر انتقال خون و نجات بخش جان بیماران باشند.

سطح ذخایر خون در استان تهران اکنون پایدار است

وی افزود: سطح ذخایر خون در استان تهران اکنون پایدار است، اما با افزایش گرما در روزهای تابستان و همچنین اگر ۲ تا ۳ روز آمار اهدای خون کاهش یابد این سطح ذخیره نیز کاهش خواهد یافت و وضعیت ذخیره خون نگران کننده خواهد بود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: بنابراین برای حفظ سطح ذخایر خون در استان تهران و حفظ پایداری آن نیاز است که اهدای خون به صورت دایم باشد و اهدا کنندگان خون بخصوص اهدا کنندگان مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) و با سابقه، اهدای خون را در اولویت برنامه زندگی خود قرار دهند و نجات بخش جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن باشند.

مهدی زاده با اشاره به عمر کوتاه و سه روزه پلاکت گفت: کسانی که به این فرآورده خونی نیاز مبرم پیدا می کنند معمولا مشکلات انعقادی یا سرطان دارند و در صورت کمبود این فرآورده همکاران انتقال خون با تماس و فراخوان اهدا کنندگان و دریافت مستقیم پلاکت این نیاز را رفع می کنند.

وی با اشاره به بیماری های مزمن نیازمند به خون و فرآورده های آن مثل تالاسمی و هموفیلی و سرطان و حجم بالای جراحی هایی که در مراکز درمانی استان تهران انجام می شود، تاکید کرد: ذخایر خون در استان تهران با توجه به شرایط موجود بسیار شکننده است و شهروندان تهرانی در کمک به همشهریان و هموطنان خود و حفظ وضعیت پایدار ذخایر خونی اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: شیوع گسترده ویروس کرونا و ایجاد نگرانی های زیاد در جامعه، یکی از دلایل جدی در کاهش آمارهای حضور و اهدای خون مردم است، اما اهدا کنندگان خون اطمینان داشته باشند که مراکز اهدای خون به دلیل رعایت شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی در بالاترین سطح سلامت قرار دارد و به همین دلیل با اعتماد کامل برای اهدای خون مراجعه کنند.
اکنون در کشور سالانه بیش از دو میلیون و یکصد هزار نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می کنند.

error: Content is protected !!