برداشتن ماسک در شلوغی کرونایی البرز

وضعیت البرزبه ویژه کلانشهرکرج همچون بسیاری از مناطق کشور قرمز است اما فعالیت عادی بازار و ناپرهیزی های مردم، صحنه های تلخی در بیمارستان ها پیش چشم ها نمایان کرده است.

در این شرایط  ، نام کرونا برای کسانی تلخ و رنج آور است که گرفتار دام این ویروس شده و مدت ها در خانه و بیمارستان با آلام و حالت خفگی آن دست و پنجه نرم کرده و یا کسانی که عزیزانشان توسط این ویروس قربانی شده اند.

بسیاری  اگر چه در ماه های نخست شیوع کرونا با ترسی غیر منتظره  در کنج خانه ها خزیدند و یا با زدن ماسک بر صورت و رعایت فاصله اجتماعی با وسواسی خاص از کنار یکدیگر می گذشتند اما گویا مدتی است که همان افراد دل و جرات پیدا کرده و به قول خودشان به دل کرونا می زنند تا این ویروس ناپیدا را بیابند غافل از اینکه کرونا در اطراف آنان پرسه می زند.

بسیاری از گرفتاران این روزهای بیمارستان های استان البرز کسانی هستند که  در مکان های عمومی بدون استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده ظاهر شده و یا مواد غذایی را  در فست فوت ها و مکان های پذیرایی عمومی مصرف کرده اند.

آمار های کرونایی این روزهای البرز بسیار نگران کننده تر از موج های قبلی است و تعداد مراجعان روزانه مراکز درمانی به بالای سه هزار نفر رسیده است.

این روزها آنچه شنیده نمی شود ، فریاد مدافعان سلامت است که حنجره های خسته آنان بیرون می آید و از مردم التماس رعایت پروتکل های بهداشتی دارند و تنها کسانی به صدق این توصیه ها رسیده اند که کرونا آنان را سراسیمه وبی حال  به بیمارستان ها و مطب های پزشکان کشانده است.

دلتا نوع جهش یافته ویروس کرونا است که این بار سرعت انتقال آن به مراتب بیشتر از انواع قبلی بوده و حدود سه روزی است که شمار قربانیان آن در البرز از ۱۵ نفر فراتر رفته و روزانه بیش از ۱۳۰ نفر به تخت های بستری می کشاند.

این روزها اگر چه تعطیلی ۶ روزه در ۲ استانهای  تهران و البرز برای مهار کرونا اعمال شده اما بسیاری بی توجه به دوربین های نظارتی راهی مسافرت های دور و نزدیک می شوند و جاده های البرز را شلوغ کرده اند.

پارک ها و مغازه ها هم بر خلاف موج های قبلی  کرونا باز و رفت وآمدها عادی است ضمن آنکه بسیاری از شهروندان با برداشتن ماسک ها به استقبال میهمان ناخوانده می روند و خود و خانواده ها را گرفتار می کنند.

این روزها بسیاری در پس عادی انگاری نقش بر زمین می شوند و برای درمان خود و خانواده به این و آن التماس می کنند.

ظرفیت محدود بیمارستان ها و کارکنان خسته آنها در این موج سهمگین یارای پذیرش سیل بیماران  نیست و بسیاری حتی برای درمان راهی بیمارستان های تهران می شوند.

گلایه سخنگو از مردم و اصناف البرز

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز از هجوم بالای مبتلایان کووید۱۹  و اختصاص تخت های بیماران غیر کرونایی به بخش کرونا به عنوان اثرات بحرانی موج پنجم کرونا اشاره کرد.

دکتر مهرداد بابایی به خبرنگار ایرنا گفت : اگر چه هنوز سقف تعیین شده تخت های بیمارستانی استان پر نشده اما آمارها نگران کننده است؛ نگرانی از این بابت است که تعداد مراجعه کنندگان سرپایی کووید۱۹ در حال افزایش بوده و بسیاری از این افراد در روزهای بعد به بستری در بیمارستان ها نیاز پیدا می کنند.

وی ادامه داد: افزایش بستری شدگان در بیمارستان ها به ویژه افراد وخیم حال شوک دیگری به نام فوت دسته جمعی بیماران را در پی دارد.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز با گلایه از مردم به خاطر نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی بیان داشت : بررسی ها بیانگر آن است که رعایت پروتکل ها به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

بابایی با بیان اینکه سرعت انتقال دلتا به مراتب بیشتر از ویروس انگلیسی و ووهان است ، گفت : در این وضعیت برداشتن ماسک ها برابر با گرفتاری در دام دلتا است .

وی با گلایه از فعالیت بیشتر واحدهای صنفی استان البرز در شرایط قرمز کرونایی افزود: سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان باید در این زمینه نظارت بیشتری داشته باشد.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز اظهار داشت: برای مهار موج پنجم کرونا باید پروتکل های بهداشتی به مراتب بیش از گذشته جدی گرفته شود.

واکسن زده ها ماسک ها را برندارند

بابایی با بیان اینکه واکسیناسیون در شرایط کنونی پایان کار کرونا نیست ، گفت : با آنکه به تمام افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند توصیه شده  تا زمان مناسب ماسک ها برندارند اما برخی از این افراد به عادی انگاری روی آورده که سبب جهش ویروس کرونا و به وجود آمدن سویه های مقاوم به واکسن می شود.

وی ادامه داد: اگر ویروس جهش یافته به واکسن مقاوم شود ، موج خطرناکتری از کرونا در کشور و جهان شاهد خواهیم بود و زحمات دانشمندان به هدر خواهد رفت.

سخنگوی  قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز گفت : زمانی باید ماسک ها برداشته شود که ما شاهد از بین رفتن ویروس کرونا در کل جامعه باشیم.

 آخرین وضعیت واکسیناسیون در البرز

بابایی اعلام کرد که اکنون روزانه حدود ۲۰ هزار نفر در استان البرز واکسن کرونا دریافت می کنند و واکسیناسیون با سرعت پیش می رود.

وی بیان داشت : تاکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت سه میلیون نفری البرز علیه ویروس  کرونا واکسینه شده اند.

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز تاکید کرد که مردم با رعایت اولویت اعلام شده برای انجام واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی بیان داشت : اکنون ۱۹ پایگاه واکسیناسیون در سطح استان البرز فعال است.

آخرین آمارها از وضعیت کرونا در البرز

دکتر محمد فتحی روز شنبه دوم مردادماه به خبرنگاران گفت : با مرگ ۱۸ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته  شمار کل جانباختگان کووید۱۹ در البرز به چهارهزارو۵۳۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: ۱۳۱ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و به بخش های ویژه مراقبتی انتقال یافتند.

فتحی بیان داشت:  اکنون یک هزارو۴۴ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: ۵۱ هزار و ۷۵۹ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۴۶ هزار ۱۶۷ نفر بهبود یافته اند.

ماندن درخانه ها ، رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده مهمترین توصیه های بهداشتی برای مهار کرونا است.

اکنون پنج شهرستان تابعه البرز در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان دیگر استان نارنجی کرونایی هستند.

error: Content is protected !!