بررسی تمام روش های درمان ریزش مو

تحقیقات نشان داده‌اند که ۸۵ درصد از مردان و ۴۰ درصد از زنان پس از سن پنجاه سالگی ریزش موی قابل توجهی را تجربه خواهند کرد. خوب است بدانید که ریزش مو یک امر کاملا طبیعی است. چرا که مو نیز مانند تمام سلول های بدن تولید می شود؛ در یک مدت زمان محدودی رشد می کند و پس از آن می میرد و سلول‌های جدید جایگزین آن می شود. اما مشکل زمانی ایجاد می شود که این فرآیند از حالت طبیعی خارج می شود و این سوال مطرح می شود که آیا ریزش مو درمان خاصی دارد ؟

بررسی تمام روش های درمان ریزش مو


علت های ریزش مو

با در نظر گرفتن اینکه بیش از ۱۰۰ هزار مو، روی سر شما وجود دارد، ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ عدد مو در طول یک روز طبیعی است. اما اگر ریزش مو بیش از این مقدار باشد، باید برای درمان آن چاره‌ای اندیشید.

ریزش مو یک بیماری مشخص و تقریبا با علایم یکسان است اما می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. به همین دلیل است که ممکن است روش درمانی که در یک فرد موثر بوده برای فرد دیگر کاملا بی اثر باشد. بنابراین برای درمان ریزش مو در گام اول باید علت آن مشخص شود.


مسائل ژنتیکی

شایع‌ترین علت ریزش مو و طاسی به مسائل ژنتیکی بر می‌گردد. مثلا اگر اجداد شما دچار طاسی بوده‌اند، شاید شما نیز این عارضه را از آنها به ارث برده باشید. در ریزش مو ژنتیکی درمان های خانگی و حتی دارویی پاسخگو نخواهند بود.


تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی می‌توانند ریزش موی موقتی ایجاد کنند. این تغییرات شامل موارد زیر هستند:

  • بارداری
  • زایمان
  • قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری
  • یائسگی

بیماری ها

موارد زیر بیماری‌هایی هستند که موجب ریزش مو می‌شوند:

  • تیروئید
  • آلوپسی آره آتا (ریزش موی سکه‌ای)
  • عفونت‌های پوست سر

بیماری‌هایی که سبب بروز زخم روی پوست سر می‌شوند، مثل لیکن پلان و برخی از انواع لوپوس می‌توانند سبب ریزش موی دائمی شوند.


مصرف داروها

استفاده از برخی داروها به منظور درمان بیماری‌های زیر نیز می‌توانند ریزش مو را ایجاد کنند:

  • سرطان
  • فشار خون بالا
  • آرتوروز
  • افسردگی
  • مشکلات قلبی

شوک عصبی

شوک روانی یا فیزیکی می‌تواند به طور قابل توجهی سبب شروع ریزش مو شود:

  • مرگ یکی از اعضای خانواده
  • اضافه وزن بالا
  • تب بالا

در مواردی که فرد دچار ریزش موی ناشی از شوک عصبی شده باشد، بهتر است در کنار درمان دارویی از یک روان‌شناس نیز کمک گرفت.


رژیم غذایی نامناسب

اگر در رژیم غذایی پروتئین، آهن و برخی دیگر از ویتامین‌ها و املاح معدنی به حد کافی وجود نداشته باشند، در این صورت ریزش مو امری بدیهی است. ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مو شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ویتامین‌های A، B، C، D و E
  • املاح معدنی مثل روی و کلسیم

چنانچه مشخص شود که ریزش مو به طور دقیق مربوط به کدام ویتامین است، می‌توان با مصرف مکمل آن ویتامین بهبود یافت. مثلا اگر ریزش موی شما بر اثر کمبود شدید ویتامین D باشد، در این صورت شاید تنها با خوردن قرص ویتامین D3 مشکل شما برای همیشه حل شود.


یک نکته بسیار مهم

با توجه به اینکه اکثر این محصولات درمان ریزش مو بخصوص مکمل ها، شامپو و سرم‌های ضد ریزش مو معمولا نیاز به نسخه پزشک ندارند نمونه‌های تقلبی و بی کیفیت آن در بازار به وفور یافت می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم این محصولات را تنها و تنها از داروخانه‌های معتبر تهیه نمایید.

همچنین در سال‌های اخیر بعضی از داروخانه‌های معتبر و خوش سابقه توانسته‌اند مجوز فروش محصولات خود را به صورت آنلاین نیز کسب کنند. بنابراین با مراجعه به داروخانه آنلاین نیز می‌توانید نسبت به خرید غیر حضوری، راحت و سریع محصولات خود اقدام نمایید. یکی از اولین و بزرگترین داروخانه های اینترنتی، داروخانه آنلاین مثبت سبز به مدیریت جناب آقای مرتضی مهر طباطبایی است.


روش های درمان ریزش مو

برخی اوقات نیز تشخیص علت ریزش مو می‌تواند پروسه‌ای طولانی باشد و مدت زمان زیادی طول بکشد تا پزشک به شما بگوید به چه علت دچار ریزش مو شده‌اید. در ادامه تمام روش های درمان ریزش مو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


پیشگیری اولین درمان

به منظور پیشگیری از ریزش مو، اطمینان حاصل کنید که در رژیم غذایی شما پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاح معدنی به حد کافی موجود است. موهای خود را خیلی سفت و محکم نبندید و بیش از اندازه از سشوار و اتوی مو استفاده نکنید. از گرفتن رژیم‌های لاغری سخت بپرهیزید و با مشورت پزشک از شامپویی استفاده نمایید که مناسب موهای شما باشد.


درمان های خانگی

اگر در مراحال اولیه ریزش مو هستید، یا میزان ریزش موی شما چندان نگران کننده نیست پیشنهاد می کنیم در ابتدا از روش های خانگی برای درمان استفاده کنید.

  • نارگیل

نارگیل برای درمان ریزش مو فوق العاده عمل می کند. از نارگیل به روش های مختلف می توان  برای درمان ریزش مو استفاده کرد که بهترین آن استفاده از شیر نارگیل یا روغن نارگیل است. شیر نارگیل را می‌توانید با عسل، ماست و آبلیمو نیز به منظور اثر بخشی بیشتر نیز اسفتاده کنید.

  • آلوئه ورا

کم‌تر کسی است که از خواص آلوئه‌ورا چیزی نشنیده باشد. آلوئه ورا سرشار از ترکیبات آبرسان، التیام‌بخش و مغذی است. برای درمان ریزش مو، افزایش درخشندگی و جلوگیری از نازک شدن مو، ژل داخل برگ آلوئه ورا انتخاب مناسبی است. این ژل را می توانید با شیر نارگیل، غسل یا روغن زیتون هم مصرف کنید.

  • دیگر درمان های خانگی

علاوه بر موارد فوق از ماست، آب پیاز، سفیده تخم مرغ، آب لیمو، چای سبز، سیر و حتی سیب‌زمینی نیز برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود.


مکمل های غذایی

در برخی موارد می‌توان تنها با اعمال برخی تغییرات در رژیم غذایی ریزش مو را کنترل کرد. مواردی نیز وجود دارد که پزشک خوردن برخی مکمل‌های غذایی را در کنار رژیم غذایی تجویز می‌نماید تا روند بهبود تسریع شود. از برترین و پرفروش‌ترین برندهای خارجی در این زمینه می‌توان به از قرص هیرویت ، مکمل های زینک پلاس ، پرفکتیل، ریجن دایت و … اشاره نمود.


درمان دارویی

به طور معمول درمان دارویی اولین گزینه برای توقف ریزش مو در موارد جدی است. به جز داروهای خوراکی ممکن است پزشک استفاده از برخی لوسیون‌های ضد ریزش مو را به شما تجویز کند تا به پوست سر خود بمالید. لوسیون‌هایی مانند ماینوکسیدیل می‌توانند علاوه بر کمک به قطع ریزش مو، در رشد مجدد موها نیز تاثیرگذار باشند. برای درمان ریزش موی مردانه داروهایی مثل فیناستراید نیز تجویز می‌شوند. این داروها عاری از عارضه جانبی نیستند اما عوارض جانبی زیادی نیز ندارند.


عمل جراحی

گاهی برای توقف ریزش مو درمان دارویی به تنهایی کافی نیست. انجام عمل جراحی کاشت مو بیشتر به افرادی که در معرض طاسی هستند، پیشنهاد می‌شود. برای انجام کاشت مو فولیکول‌های مو را از ناحیه پوست سر، به مناطقی که دچار ریزش مو شده‌اند، پیوند می‌دهند.

کاشت مو بیشتر در افرادی که به طور ارثی به طاسی مبتلا هستند، خوب جواب می‌دهد. ۲ تا ۳ ماه پس از کاشت، رشد موها آغاز می‌شود و موها مانند موی طبیعی در هر ماه ۱ الی ۱٫۵ سانتی متر رشد می‌کنند. با پیشرفت علم عوارض کاشت مو به حداقل رسیده است.


سخن پایانی

از همه آنچه به تفصیل گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که ریزش مو را به راحتی می‌توان کنترل و متوقف نمود به خصوص اگر علت آن مربوط به کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن باشد. ریزش مویی که علت آن مسائل ژنتیکی است، سخت‌تر درمان می‌شود اما جای نگرانی نیست چون با پیشرفت تکنولوژی انجام جراحی کاشت مو بسیار ساده‌تر از قبل شده است.

error: Content is protected !!