برنج قهوه ای مفیدتر است یا برنج سفید؟

بعد از جدا کردن غلاف خارجی برنج یک لایه نازک در سطح آن وجود دارد که با پولیش دادن و یا ندادن آن، برنج در دو نوع سفید و قهوه‌ای قابل مصرف است که در نوع قهوه‌ای آن به دلیل حفظ لایه نازک، ویتامین‌ها و املاح آن حفظ می‌شود و به همین دلیل از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است.

دکتر محمدحسین عزیزی افزود: اگر چه نشاسته موجود در برنج قهوه‌ای با سفید آن برابر است، اما به این دلیل که سبوس آن پولیش نشده است، در مقایسه با برنج سفید از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است.

وی توضیح داد: بعد از جدا کردن غلاف خارجی برنج یک لایه نازک در سطح آن وجود دارد که با پولیش دادن و یا ندادن آن، برنج در دو نوع سفید و قهوه‌ای قابل مصرف است که در نوع قهوه‌ای آن به دلیل حفظ لایه نازک، ویتامین‌ها و املاح آن حفظ می‌شود و به همین دلیل از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است.

این متخصص علوم غذایی در پاسخ به این پرسش که آیا برنج قهوه‌ای موجب لاغری و کاهش وزن هم می‌شود، گفت: مصرف این نوع برنج‌ به این دلیل که فیبر چندانی ندارد، نمی‌توانند موجب کاهش وزن شود و نشاسته موجود در آن چاق کننده خواهد بود و در صورت مصرف مداوم، تاثیری در کاهش وزن نخواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: چنان‌چه شخصی با هدف لاغری و کاهش وزن بخواهد برنج قهوه‌ای مصرف کند، تنها در صورتی که میزان مصرف آن را کم کند، به کاهش یا جلوگیری از افزایش وزن خود کمک کرده است.

منبع: سلامت آنلاین

error: Content is protected !!