بزهکاری و اعتیاد در افراد تغذیه شده با "شیر مادر" کمتر است

دکتر خلیل فریور؛ متخصص اطفال و عضو انجمن علمی تغذیه با شیر مادر در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا با اشاره به اثرات مفید شیر مادر بر ذهن کودک اظهار کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته در کشورهای پیشرفته، ضریب هوشی کودکانی که شیر مادر می‌‌خورند، ۱۲ نمره بالاتر از کودکانی است که با شیر خشک تغذیه می‌‌شوند همچنین این کودکان در ۳۰ سال آینده زندگی خود، مدارج شغلی بالاتری کسب کرده و درآمد بیشتری داشته‌‌اند.

وی افزود: تغذیه با شیر خشک (تغذیه مصنوعی) در آمریکا سالیانه ۳۰۰ میلیارد دلار فقط به خاطر کاهش ضریب هوشی کودکان، هزینه ایجاد می‌‌کند؛ در حالیکه هر ۱ دلار سرمایه‌‌گذاری روی ترویج تغذیه با شیر مادر ۳۵ دلار بازده اقتصادی برای این کشور دارد.

فریور با تاکید بر نقش شیردهی در کاهش استرس مادر و کودک تصریح کرد: نتایج تحقیقاتی در استرالیا نشان داده که به دلیل پیوند عاطفی ایجاد شده بین مادر و فرزند در هنگام شیردهی، میزان استرس و پرخاشگری در مادرانی که شیر خود را به فرزندشان می‌‌دهند، کمتر از سایرین است همچنین آمار کودک‌‌آزاری در بین این مادران کمتر است.

وی افزود: علاوه بر ایجاد پیوند عاطفی، شیر مادر به دلیل اثرات مثبتی که بر سلامت روان دارد باعث کاهش پرخاشگری و رفتارهای اجتماعی در فرزندان می‌‌شود؛ نتایج این مطالعات نشان داده که آمار اعتیاد و بزهکاری در کودکان تغذیه شده با شیر مادر کمتر از کودکان تغذیه‌‌شده با شیر خشک است و در استرالیا، با ترویج تغذیه با شیر مادر، سالانه ۲۴ میلیون دلار از هزینه‌‌های مربوط به خشونت‌‌های خانگی کاهش می‌‌یابد.

عضو انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر، با بیان اینکه شیر مادر سبب ارتقای سیستم ایمنی کودک می‌‌شود، تصریح کرد: انواع اسهال‌‌ها، برفک دهان، پوسیدگی دندان و اختلالات دندانی و کم‌‌خونی در کودکان تغذیه شده با شیر مادر کمتر از کودکان تغذیه شده با شیرخشک است و بهترین منحنی رشد نیز مربوط به کودکانی است که از شیر مادر تغذیه می‌‌کنند.

وی افزود: “انتروکولیت نکروزان” نوعی بیماری گوارشی است که در برخی نوزادان نارس ایجاد می‌‌شود؛ تغذیه با شیر مادر می‌‌تواند تا ۷۷ درصد ابتلا به این بیماری در این نوزادان را کاهش دهد.

فریور با بیان اینکه تغذیه‌‌ مادر در دوران شیردهی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در آمریکا به مادران شیرده فقیر، روزانه یک وعده غذای گرم و مناسب داده می‌‌شود تا وضعیت شیردهی آن‌‌ها بهبود یافته و تشویق به شیردهی شوند.

وی ادامه داد: تشویق مادران به تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه نخست زندگی نوزاد، باعث کاهش سالانه ۹۵۰ میلیون دلار از هزینه‌‌های مربوط به مراقبت‌‌های بهداشتی و خرید شیر خشک و دارو در این کشور می‌‌شود.

این متخصص اطفال با انتقاد نسبت به عملکرد آموزشی در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور متذکر شد:دانش لازم برای تشویق و ترویج شیردهی با شیر مادر به دانشجویان علوم پزشکی، آموخته نمی‌‌شود و یکی از دلایل افزایش تغذیه با شیرخشک نیز همین مسئله‌‌ عدم آموزش کافی و صحیح است.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!