بعید می‌دانم مدارس در مهرماه بازگشایی شود

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ما با ویروس جهش یافته و وحشی دلتا روبه‌رو هستیم که شیوع آن شهر اردبیل را به رنگ قرمز درآورده و در سه شهر خلخال، پارس‌آباد و مشگین شهر نیز وضعیت نارنجی است.

وی به دوره نهفتگی کمتر و شیوع و فراگیری این بیماری به صورت سریع و خانوادگی اشاره کرد و گفت: علائم این بیماری آب ریزش، گلو درد و مشابه علائم سرماخوردگی است که در روزهای اخیر تنها در مدت ۲۴ ساعت شاهد بستری ۵۴ بیمار کرونایی بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل استاندارد بخش‌های بیمارستانی را در نگهداری از بیماران کرونایی ۲۸ تا ۳۲ تخت اعلام کرد و افزود: به دلیل افزایش بیماران کرونایی چندین بخش در بیمارستان‌های سبلان، امام رضا و حتی یک بخش را در بیمارستان بوعلی و یک بخش را در بیمارستان فاطمی برای پذیرش بیماران آماده کردیم.

حبیب‌زاده تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار در سطح استان ۳۵۱ بیمار بستری کرونایی داریم که ۶۲ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و یک نفر فوتی نیز در ۲۴ ساعت گذشته به مجموع فوتی‌های کرونا در استان افزوده شده است.

وی تنها راه چاره در مقابله با ویروس جهش یافته دلتا را رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شستشوی مرتب دست، دوری از تجمعات و زدن ماسک اعلام کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد با حضور میهمانان و مسافران در اردبیل و شرایط خاص در برگزاری آئین‌های عروسی در این ایام و پایین آمدن رعایت پروتکل‌ها در کمتر از ۵۰ درصد شهروندان وضعیت بحرانی را در هفته‌های آینده در بیماری کرونا در سطح استان شاهد باشیم.

حبیب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: قرار است در هفته آینده در جلسه ستاد کرونای استان تصمیم‌گیری در اعمال محدودیت‌های بیشتر انجام شود که از هفته آینده مسافرت‌ها به سایر استان‌ها و پذیرش مسافران از سایر استان‌ها به اردبیل ممنوع بوده و محدودیت‌های ترددی و فعالیت رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها را نیز شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: بیشترین فراگیری بیماری در تالارها، رستوران‌ها و محل تجمعات انجام می‌شود که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر با محدود شدن این فضاها خیز پنجم کنترل شده و بیش از این شاهد فراگیری بیماری در سطح استان نباشیم.

حبیب‌زاده بیان کرد: بیشترین بستری‌ها در شهر اردبیل است چرا که در سایر شهرها بیمارستان‌های عمده‌ای وجود ندارد و ما قطعاً در خیز جدید عمده بستری‌ها را در بیمارستان‌های اردبیل شاهد خواهیم بود و به همین دلیل آماده‌باش کامل به نیروها داده شده است.

بعید می‌دانم مدارس در مهرماه بازگشایی شود

ممنوعیت عزاداری در بازار تاریخی اردبیل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل سرعین، مکان‌های گردشگری و پل‌های معلق را از مناطق پر تجمع و پرخطر در شیوع ویروس خطرناک دلتا اعلام کرد و گفت: با توجه به در پیش بودن ایام عزاداری حسینی فقط در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی عزاداری انجام شده و عزاداری در سطح بازار امسال نیز ممنوع خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود به تزریق بیش از هفت هزار و ۵۰۰ دز واکسن اشاره کرد و افزود: هر چند اعلام شده تا پاییز به صورت فراگیر واکسیناسیون انجام می‌شود اما کار سختی را در پیش داریم و ما با لحاظ شرایط جمعیتی و بیماران خاص تزریق واکسن را در گروه سنی ۷۰ به بالا در اولویت قرار دادیم.

حبیب‌زاده اظهار کرد: بعید می‌دانم که مدارس در مهرماه بازگشایی شود اما تلاش دانشگاه علوم پزشکی بر این است تا با واکسیناسیون فراگیر دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت خود را از مهرماه آغاز کنند و برای سایر دانشگاه‌ها نیز با اولویت تزریق واکسن عملیات بازگشایی به انجام می‌رسد.

وی در مورد ممانعت برخی از افراد در حوزه واکسیناسیون و خطرات ناشی از آن تصریح کرد: ما به افراد مبتلا به کرونا که به تازگی از دام این بیماری رهایی پیدا کردند، توصیه می‌کنیم بعد از یک ماه واکسیناسیون را انجام دهند و افراد دارای علائم بیماری خاص و همچنین بیماران خاص شیمیایی، پیوندی و روماتیسمی باید قبل از تزریق واکسن مشاوره‌هایی را از پزشکان دریافت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطر نشان کرد: در گروه سنی بالای ۸۰ سال ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شدند و در گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ سال نیز وضعیت واکسیناسیون مناسب بوده و اخیراً نیز واکسیناسیون گروه ۷۰ تا ۷۵ سال را نیز شروع کردیم.

حبیب‌زاده اضافه کرد: برای گروه سنی ۶۰ تا ۶۵ سال نیز نوبت‌دهی در شهرها از طریق سامانه انجام می‌شود تا شاهد صف‌بندی گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال در مراکز تجمیعی نباشیم.

error: Content is protected !!