بچه ها دنیا را از چشم مادرشان می بینند

بچه ها دنیا را از چشم مادرشان می بینند

تاثیر مثبت اندیشی مادر باردار بر سلامت جنین

دوران جنینی در زندگی تمام انسان‌ها مهم است. اولین ذهنیتی که انسان به زندگی پیدا می‌کند، در دوران جنینی شکل می‌گیرد و این ذهنیت در نهایت می‌تواند باعث موفقیت یا ناکامی باشد…

وقتی می‌گوییم مادر موثرترین فرد در زندگی فرزند است، در درجه اول به دلیل ارتباط بسیار نزدیک مادر و جنین در دوران بارداری است؛ به طوری که اگر مادر حالت عصبی داشته باشد، این حس به جنین منتقل می‌شود. برخی نوزادان بعد از به دنیا آمدن ناآرامی‌هایی دارند که به نظر می‌رسد در اثر نگرانی‌ها و حالت‌های عصبی مادر در دوران بارداری باشد.

همان‌طور که بعد از تولد نقش مادر در تربیت فرزند مهم است، در دوران جنینی نیز به دلیل ارتباط نزدیک مادر و جنین، این نقش وجود دارد و هر نوع احساس منفی یا مثبت او روی رشد جسمی و حالت‌های روانی و ذهنی جنین بعد از تولد تاثیر می‌گذارد. جنین از مادر تغذیه می‌کند پس اگر غذایی که مادر می‌خورد با لذت باشد، ارتباط‌های اجتماعی محبت‌آمیز و دوستانه و دیدی مثبت به همسر، خانواده و زندگی‌اش داشته باشد، اثر فوق‌العاده خوبی بر جنین خواهدگذاشت. بچه‌هایی که خوب ارتباط برقرارمی‌کنند و همیشه شادند و لبخند به لب دارند، معمولا مادرانی با افکار مثبت داشته‌اند. این مادران در آرامش با جنینشان صحبت و عشق و محبت را به او منتقل کرده‌اند. احساس لذت مادر از بارداری و حرکت‌های جنین، به جنین منتقل می‌شود و این موضوع باعث سلامت روان او خواهدشد. اگر دوران بارداری با ذهنیت منفی و افکار بدبینانه و اما و اگر سپری شود، نوزادی که هنوز به دنیا نیامده، از بین خواهدرفت. می‌پرسید چطور؟ افکار منفی به دلیل نزدیک‌بودن ارتباط مادر و جنین روی روابط عاطفی آنها تاثیر می‌گذارد. مادر بدبین نمی‌تواند احساس‌های عاشقانه خود را تقدیم جنین کند. افکار بدبینانه مانع انتقال احساس‌های خوب می‌شود و اجازه نمی‌دهند مادر از دوران بارداری و ارتباط با جنین لذت ببرد. اگر مادر احساس‌های مثبت داشته باشد، می‌تواند جنین خود را به سمت داشتن زندگی خوب هدایت کند. نوزاد از آغوش امن مادر اعتماد به دنیا را می‌آموزد. اگر مادر قبل و بعد از تولد فرزندش افکار مثبت نداشته باشد و مرتب دچار ترس و تنش باشد، احساس ناامنی را به او منتقل می‌کند در نتیجه فرزند از عشق، علاقه، اعتمادبه‌نفس و… محروم می‌ماند.

● افکارتان را کنترل کنید

افکار ما روی احساساتمان تاثیر می‌گذارند. کسی که افکار منفی دارد، مثلا همیشه با خود می‌گوید «من بدشانسم!» روی اعمالش تاثیر می‌گذارد و مانع انتقال احساس‌های خوب می‌شود و مادر را تندخو و بدبین می‌کند. تنش‌هایی که در اثر این رفتارها ایجاد می‌‌شود در نهایت روی جنین تاثیر می‌گذارد و باعث تولد نوزادی می‌شود که شاید نتواند به آسانی آرام بگیرد. ارتباطی که پدر ومادر با هم در این دوره دارند هم می‌تواند به کنترل افکار منفی کمک کنند.

● منطقی باشید

امروزه با بالارفتن سن ازدواج و بارداری، بسیاری از خانم‌ها نگران هستند مبادا فرزندشان با مشکلی متولد شود یا سلامت او به خطر بیفتد. اصل این است که باید علاوه بر انجام تمام چکاپ‌های منطقی در دوران بارداری و بررسی نتایج آنها و پرهیز از گفتن جمله‌هایی مانند «مهم نیست، برطرف می‌شود!» همیشه معتقد بود احتمال‌ وقوع اتفاق‌های منفی و مثبت ۵۰-۵۰ است و باید به همان اندازه تلاش برای رفع مشکل احتمالی، از مثبت‌اندیشی دست نکشید. به جای نشستن در خانه و مرور افکار منفی، باید اگر پزشک لازم دانست، آزمایش‌هایی انجام داد و شرایط فیزیکی خانم باردار باید تحت کنترل پزشک باشد تا احتمالا اگر مشکلی پیش آمد، بتوان سریع اقدام کرد.

● با اطرافیان بدبین چه کنیم؟

شاید یک مادر بتواند افکار منفی خود را کنترل کند، اما نمی‌تواند افکار اطرافیان را کنترل کند. متاسفانه برخی اطرافیان برای نشان دادن دوستی و دادن هشدار به مادر برای مراقب‌بودن بیشتر، مسایلی را مطرح می‌کنند که پایه علمی ندارد و فقط او را می‌ترساند. در چنین موقعیت‌هایی مادر باید مراقب باشد؛ اطلاعات، آگاهی و دانش همیشه انسان را از خطر دور نگه می‌دارد. اگر مادر بداند تحت نظر پزشک است و علایم خطر را بشناسد و حرکت‌های جنین را بررسی کند با این هشدارهای بی‌جا استرس بی‌مورد پیدا نخواهد کرد.

● ۸ راهکار برای افزایش انرژی و دست یافتن به دید مثبت

۱) توکل داشته باشید و فراموش نکنید از انسان حرکت و از خدا برکت است!

۲) خوب تغذیه کنید، وزنتان را تحت کنترل داشته باشید، زیر نظر پزشک باشید، ورزش کنید، درست نفس بکشید و به سلامت خود اهمیت دهید تا فرزندتان سالم بماند.

۳) روابط اجتماعی خوب برقرار کنید. با افرادی که انرژی مثبت دارند، رابطه داشته باشید.

۴) سطح روابط خود با همسرتان را بالا ببرید. روابط عاطفی بهتر و عمیق‌تری برقرار کنید و از زندگی لذت ببرید.

۵) درست است که مشکل‌های اقتصادی وجود دارد، اما آن را برای خود خیلی بزرگ نکنید. همیشه مبلغی از درآمد خانواده را فقط برای لذت‌بردن از زندگی کنار بگذارید. می‌توانید برای این کار از هزینه‌های دیگر بزنید و حتی خرید وسایل کودک را محدود کنید.

۶) در مورد تولد و آینده فرزندتان با همسرتان صحبت کنید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید.

۷) مطالعه کنید و برای تولد فرزند آماده باشید.

۸) خود را درگیر مسایل مادی نکنید. تا جای ممکن به روابط عاطفی و اجتماعی توجه کنید و انرژی مثبت بگیرید.

دکتر پروین ناظمی

روان‌شناس، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

error: Content is protected !!