بیرجند در وضعیت نارنجی کرونا قرار گرفت

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند براساس آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی ۹ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر)، یک شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) و یک شهرستان هم در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارد.

شهرستان سربیشه که در رنگ‌بندی قبلی آبی بود به زرد تغییر رنگ داد و اکنون شهرستان‌های طبس، نهبندان، قاینات، سرایان، بشرویه، درمیان، فردوس، زیرکوه و سربیشه در وضعیت زرد هستند همچنین خوسف تنها شهرستان آبی رنگ خراسان جنوبی است.

تعیین رنگ شهرها متناسب با روند بیماری در هر شهر انجام می‌شود و قرار گرفتن در هر کدام از رنگ‌های چهارگانه (آبی، زرد، نارنجی و قرمز) براساس «تعداد موارد کرونا مثبت که در روز بستری می‌شوند به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت» است.

براساس مصوبه‌ای که از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد، با توجه به رنگی که وضعیت شیوع کرونا در شهرهای مختلف را نشان می‌دهد، برای فعالیت چهار گروه شغلی تصمیم‌گیری می‌شود.

مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند و براساس وضعیت شهرها به فعالیت خود ادامه می‌دهند برای مثال در شرایط سفید و قبل از آن آبی هر چهار گروه فعالیت دارند و در شرایط زرد، گروه شغلی چهار از فعالیت منع شده است.

همچنین در شرایط نارنجی (پرخطر) گروه سه و چهار مجاز به فعالیت نیستند و در شرایط قرمز (خیلی پرخطر) فقط گروه شغلی یک (مشاغل ضروری) می‌تواند فعالیت کند.

آمارها نشان از افزایش موارد کرونا مثبت سرپایی و بستری در خراسان جنوبی به ویژه شهرستان بیرجند دارد به طوری که موارد بستری نسبت به روز اول فروردین ماه ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده که این افزایش در موارد مثبت بستری ۷۳ درصد بوده است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این استان پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشت.

خراسان جنوبی از اسفند سال گذشته تاکنون شهرستان نارنجی رنگ نداشت و شهرستان‌های استان زرد و آبی رنگ بودند.

error: Content is protected !!