بیست و چهارمین پیوند سلول‌های بنیادی با استفاده از خون بندناف

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان انتقال خون، یک کودک ۳ ساله مبتلا به نقص ایمنی که در مرکز پیوند بیمارستان مرکز طبی کودکان بستری بود، تحت عمل پیوند سلول های بنیادی قرار گرفت و با استفاده از یک واحد خون بندناف که از ذخایر بانک خون بندناف سازمان انتقال خون تامین شد، جان دوباره گرفت.

این عمل پیوند که توسط دکتر امیرعلی حمیدیه متخصص خون و آنکولوژیست اطفال انجام گرفت، بیست و چهارمین عمل پیوند سلول های بنیادی با استفاده از یک واحد خون بند ناف در کشور بود و تامین خون بندناف به عنوان یکی از منابع غنی از سلول های بنیادی توسط بانک خون بندناف سازمان انتقال خون صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش، بانک خون بندناف سازمان انتقال خون به عنوان تنها بانک خون بندناف عمومی فعال در کشور است که از تیرماه ۱۳۸۹ آغاز به کار کرده و تاکنون بیش از چهارهزار واحد خون بندناف اهدایی توسط این مرکز جمع آوری، پردازش و ذخیره شده است.

به گزارش ایرنا خون بند ناف حاوی سلول های بنیادی خون ساز و دیگر سلول های بنیادی است و برای کسانی که سابقه اختلال در سیستم خون سازی دارند مانند بیماران تالاسمی که بعد از دریافت های خون به مدت چندین سال دچار اختلال در سیستم خونی می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

افرادی که از بیماری های بدخیم خون رنج می برند از دیگر کسانی هستند که نیازمند پیوند این سلول های بنیادی از طریق خون بند ناف هستند.

سایر بدخیمی ها مانند برخی از تومورها که به درمان مقاوم می شوند و بیمار تحت درمان شدید مانند رادیوگرافی و شیمی درمانی قرار می گیرد نیز درلیست کسانی هستند که نیازمند پیوند سلول های بنیادی از این طریق هستند.

در بانک خون بندناف ملی ایران، خون بندناف پردازش می شود، خون بند ناف هایی که شرایط لازم و کیفیت بالایی دارند پردازش می شوند و سازمان انتقال خون برای پردازش و ذخیره خون بند ناف براساس استانداردهای جهانی که از سوی بانک خون بند ناف جهانی اعلام شده است عمل می کند.

۱۳۵۲

error: Content is protected !!