تا ابتدای آبان همه افراد بالای ۳۰ سال واکسیناسیون می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بر اساس مصوبه دو جلسه قبل ستاد ملی مقابله با کرونا این مشاغل بیشترین تأثیر را در سرایت بیماری کرونا دارند.

علیرضا رئیسی گفت: در محدودیت‌های اخیر اصناف و مشاغل بیش از ۸۰ درصد آنها شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کردند.

وی افزود: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا منع تردد تا ۵ شهریور ادامه خواهد داشت.

رئیسی گفت: برای بازارهای سرپوشیده و پاساژها شیوه نامه‌های جدیدی ابلاغ خواهد شد و شیوه نامه‌های کنونی تغییر می‌کند.

وی افزود: دولت به اصناف و مشاغل کمک اقتصادی می‌کند اما زیان اصناف جبران ناپذیر است و بر این اساس ادامه تعطیلات اصناف و مشاغل نادرست است.

رئیسی گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد مردم می‌دانند کرونا موجب مرگ می‌شود افزود: در تعطیلات اخیر ۷۰ تا ۸۰ درصد شیوه نامه‌ها به وسیله مردم رعایت شد و عده‌ای دوباره به سفر رفتند.

وی افزود: سطح آگاهی مردم درباره کرونا کافی اما حساسیت‌ها در این زمینه کاهش یافته است. همان درصد کمی که رعایت نمی‌کنند برای انتشار بیماری کافی هستند.

او افزود: افزون بر واکسیناسیون باید برای مقابله با کرونا شیوه نامه‌های بهداشتی نیز رعایت شود.

رئیسی گفت: با توجه به اینکه آمریکا درصد قابل توجهی از مردم خود را واکسینه کرده است اما در یک ماه اخیر میزان مرگ در این کشور از ۱۰۰ نفر به بیش از ۱ هزار نفر رسیده و این وضع در کشورهای اروپایی نیز ایجاد شده است.

وی افزود: اکنون ۹۰ درصد سویه غالب کرونا در دنیا سویه دلتاست البته فرانسه و ایتالیا درگیر موج سویه لامبدا شده اند.

رئیسی گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی که ماسک را برداشته بودند اکنون به سرعت عقبگرد کرده و به سمت اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی بازگشته اند.

وی افزود: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، واکسیناسیون و تقویت طرح شهید سلیمانی سه اولویت ستاد ملی مقابله با کروناست.

رئیسی گفت: در آینده واردات واکسن افزایش می‌یابد و قراردادها در این زمینه در حال به نتیجه رسیدن است.

وی با بیان اینکه ۴ جلسه بسیار مؤثر و کاربردی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شده است افزود: بر این اساس مشکل پرداخت ارز به چین حل شد از طریق امارات واکسن وارد می‌شود و تا پایان شهریور به طور قطع ۳۰ میلیون دز واکسن خواهیم داشت.

رئیسی گفت: در تماس تلفنی رئیس جمهور با رئیس جمهور چین قرار شد چینی‌ها ۱۵ میلیون واکسنی که آبان باید تحویل می‌دادند در مهر تحویل دهند که با این حساب تا پایان مهر ۳۰ میلیون واکسن وارداتی از چین خواهیم داشت.

وی افزود: تا ابتدای آبان به طور حتم همه افراد بالای ۳۰ سال واکسینه می‌شوند.

رئیسی گفت: اینکه واردات واکسن از چین افزایش یافته است به دلیل واکسیناسیون ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور است و تزریق واکسن در چین کاهش یافته است.

وی افزود: آمریکا تا زمانی که ۵۰ درصد جمعیت خود را واکسینه نکرده بود به کانادا که در حقیقت یکی از ایالت‌های آمریکا محسوب می‌شود واکسن نداد در حالی که این کشور ۳ و ۷ دهم برابر نیاز خود را از آمریکا واکسن پیش خرید کرده بود.

رئیسی گفت: تا زمانی که به تولید داخلی واکسن نرسیدیم به ما واکسن نمی‌دادند.

وی افزود: بیشترین واکسن تاکنون از چین وارد شده است و کشورهایی که پیرامون ما درصد بالایی از جمعیت خود را واکسن زده اند در مراحل کارآزمایی بالینی واکسن دیگر کشورها شرکت کرده اند اما ما نمی‌خواستیم مردم ایران را آزمایشگاهی آنها قرار دهیم.

رئیسی گفت: در تولید واکسن داخلی در دو سه هفته آینده تحول خوبی ایجاد خواهد شد و از مهر به بعد ماهانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون دز واکسن تولید داخل خواهیم داشت و چشم انداز بسیار خوبی در این زمینه داریم.

وی افزود: اکنون مشکلی به نام تزریق واکسن نداریم و فقط بحث تأمین واکسن است.

رئیسی گفت: با توجه به اینکه شیب ابتلاء در پیک پنجم بسیار بلند بود و در ۹۰ درصد استان‌ها پیک پنجم بالاترین پیک بوده است فکر می‌کنیم بجز استان سیستان و بلوچستان و یزد که روند نزولی دارند بقیه استان‌ها به قله رسیده اند و در صورت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی روند نزولی می‌یابند.

وی افزود: اکنون استان‌های شمالی نیز در تعداد ابتلاء به کرونا کمی سر خم کرده اند.

رئیسی گفت: اولویت نخست دولت بحث سلامت و مقابله با بیماری کروناست و برای تأمین ارز واکسن هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: آمریکا به ما واکسن نمی‌دهد اما برای واردات واکسن فایزر و مادرنا با اروپایی‌ها در حال مذاکره هستیم که اگر به نتیجه برسد وارد می‌کنیم.

رئیسی درباره رابطه تولید واکسن داخلی با واردات واکسن گفت: اینکه برخی فکر می‌کنند به دلیل حمایت از تولید داخل واردات انجام ندادیم اصلاً این طور نیست زیرا تولید داخل کار خود را انجام می‌دهد و ما با کشورهای دیگر برای واردات قرارداد بسته ایم اما آنها به ما واکسن ندادند.

وی درباره کیفیت واکسن‌های وارداتی نیز افزود: مرجع رسیدگی به این موضوع سازمان غذا و دارو است و تا این سازمان واکسنی را تأیید نکند به دست ما نمی‌رسد بنابراین کیفیت واکسن‌های وارداتی قابل قبول است و ادعاها در زمینه بی کیفیت بودن آنها را رد می‌کنیم.

رئیسی گفت: هر واکسنی که تولید می‌شود مانند هر دارویی عوارض دارد اما عوارض واکسن در مقابل هزار و یک عارضه کرونا اهمیتی ندارد.

وی افزود: عوارض منجر به بستری در کسانی که واکسن زده اند بسیار کم است.

رئیسی گفت: مرگ و میر افراد ۷۰ سال به بالا در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: مقرر شد دو گروه در ستاد مقابله با کرونا برای بررسی بازگشایی مدارس از ابتدای مهر تشکیل شود.

رئیسی گفت: وزارت بهداشت و آموزش و پرورش شیوه نامه‌های بهداشتی را در این زمینه تبیین و ابلاغ می‌کنند و به طور کلی اگر شرایط فراهم شود رویکرد ستاد مقابله با کرونا بر مبنای بازگشایی حضوری مدارس است البته از ابتدای مهر مدارس به صورت مجازی به طور حتم باز خواهند شد.

رئیسی گفت: ۱۱۲ هزار مدرسه در کل کشور وجود دارد که ۶۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه از این تعداد زیر ۱۰۰ نفر دانش آموز دارد.

وی افزود: مقرر شده است در هیچ کلاسی بیش از ۱۵ دانش آموز حاضر نباشند.

رئیسی گفت: اکنون ۸۵ درصد معلمان سراسر کشور دز اول واکسن را دریافت کرده اند و تا پایان این هفته همه معلمان دز اول را دریافت می‌کنند و دز دوم نیز در چهار هفته دیگر به آنها تزریق خواهد شد.

وی افزود: همه راننده‌های سرویس مدارس نیز واکسینه می‌شوند.

رئیسی گفت: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مدت مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی تا ۷ شهریور تمدید شد.

مسلم چشمی مسئول کمیته نظارت و پایش قرارگاه جهادی شهید قاسم سلیمانی نیز در این برنامه گفت: از ابتدای شیوع کرونا به وزارت بهداشت کمک کردیم و ۴۰۰ هزار نفر از کادر بسیج در این زمینه فعالیت داشته اند.

وی افزود: طرح شهید سلیمانی را به روز کرده ایم و برنامه منظم و ضابطه مندی را برای مهار کرونا داریم.

چشمی گفت: طرح شهید سلیمانی ۳ محور مراقبتی، حمایتی و نظارتی دارد که محور حمایتی و نظارتی همیشه فعال بوده است اما محور مراقبتی را به سمت واکسیناسیون وارد کرده ایم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم بخش بیماریابی را تقویت کنیم و مراکز مراقبتی و درمان سرپایی را افزایش دهیم.

چشمی گفت: ۱۴۲ مرکز واکسیناسیون را خودمان اداره می‌کنیم و در بیش از ۴۰۰ مرکز نیز با وزارت بهداشت مشارکت داریم.

error: Content is protected !!