تعریق هنگام غذا خوردن به چه چیزی اشاره دارد

تعریق برای خنک شدن بدن صورت می گیرد. با تبخیر قطرات عرق، پوست خنک می شود. از این رو، اگر لب بالایی شما هنگام خوردن یک کاسه سوپ داغ عرق کند یا پس از مصرف غذایی تند با قطره های عرق روی پیشانی خود مواجه شوید، می توانید دلیل بروز این شرایط را درک کنید. این یک واکنش طبیعی بدن محسوب می شود.

تعریق هنگام غذا خوردن به چه چیزی اشاره دارد

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “لیو استرانگ“، اما برخی دلایل پزشکی نیز می توانند در پس تعریق پس از غذا خوردن که از اصطلاح “تعریق چشایی” برای آن استفاده می شود، وجود داشته باشند.

با غذایی خاص مرتبط است

به گفته انجمن بین الملی هایپرهیدروز، برخی غذاها محرکی برای واکنش تعریق هستند که از آن جمله می توان به قهوه، شکلات، غذاهای تند یا شور، غذاهای داغ، الکل و شیرینی ها اشاره کرد.

اگر متوجه شده اید که تعریق به واسطه مصرف غذاهایی خاص شکل می گیرد و احتمال سایر موارد پزشکی نیز توسط پزشک بررسی شده است، ساده‌ترین توصیه پرهیز از این غذاها برای پیشگیری از تعریق است.

به سندرم فری مبتلا هستید

به گفته سازمان ملی اختلالات نادر آمریکا، سندرم فری (Frey Syndrome) شرایط نادری است که پس از انجام عمل جراحی صورت در اطراف غدد پاروتید، غدد بزاقی زیر گوش ها، رخ می دهد. این می تواند در نتیجه عمل جراحی برای برداشتن توموری خوش خیم یا بدخیم در خود غدد پاروتید، درمان سرطان پوست یا عمل جراحی پلاستیک رخ دهد. بیشتر موارد سندرم فری فقط یک سمت صورت را درگیر می کند.

در مورد درمان، تزریق بوتاکس موثرترین و آسان‌ترین روش درمان محسوب می شود. نتایج به طور معمول ۹ تا ۱۲ ماه و حداکثر تا دو سال ادامه می یابند.

با آسیب عصبی ناشی از دیابت مواجه هستید

افراد مبتلا به نوروپاتی خودکار دیابتی – یکی از عوارض دیابت شامل آسیب عصبی – ممکن است با تعریق روی پیشانی، صورت، پوست سر و گردن پس از جویدن غذا، به ویژه پس از مصرف پنیر مواجه شوند.

به زونا مبتلا هستید

زونا به واسطه دوباره فعال شدن ویروس واریسلا-زوستر، عامل بیماری آبله مرغان، شکل می گیرد. این می تواند موجب راش های پوستی دردناک شود و اگر راش پوستی روی صورت باشد، ممکن است به اعصاب آسیب رسانده و به تعریق چشایی منجر شود.

به گفته انجمن بین المللی هایپرهیدروز، این به عنوان هایپرهیدروز ثانویه شناخته می شود. شما احتمالا تعریق در هر دو سمت صورت و همچنین گردن و سینه را تجربه خواهید کرد. این شرایط می تواند در واکنش به غذایی که مصرف می کنید یا حتی فکر کردن درباره غذا شکل بگیرد.

درمان زونا شامل داروهای ضد ویروس می شود، از این رو، در صورت ابتلا به این بیماری باید به پزشک مراجعه کنید.

علامتی از بیماری پارکینسون است

به گفته موسسه ملی پیری آمریکا، پارکینسون یک اختلال مغزی پیشرونده است که موجب لرزش بدن می شود، و راه رفتن و حفظ تعادل را دشوار می کند. اختلالات مغزی و عصبی با شرایط تعریق ارتباط دارند.

اگر دلیل تعریق پس از غذا خوردن عارضه جانبی یک شرایط پزشکی باشد، باید توسط پزشک متخصص تحت درمان قرار بگیرید. وی می تواند پیشنهادهایی را برای چگونگی مدیریت هرگونه عوارض جانبی تعریق ارائه کند.

————————————————————-

بیشتر بخوانید: 

*دانستنی‌هایی درباره عرق سرد

*عرق و تاثیر آن بر سلامت پوست

*عرق و ۱۰ دلیل بوی سرکه‌ای آن

error: Content is protected !!