تفاوت های سرماخوردگی و کرونا را چگونه بفهمیم؟

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی در مشوِرَپ بخوانید

این روزها همه در مورد ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن صحبت می ­کنند. حتی اگر شما پیگیر اخبار هم نباشید، قطعا چیزهای زیادی درباره وضعیت انتقال، پیشگیری و درمان این بیماری شنیده­ اید. ویروس ­های کرونا گروه بزرگی از ویروس­ ها هستند که باعث بروز مشکلات تنفسی در انسان و حیوانات می ­شوند. مشکلات تنفسی ایجاد شده در اثر این نوع ویروس ­ها می­ توانند به سادگی یک سرماخوردگی خفیف یا به شدت ذات ‌الریه باشد. ویروس کرونای جدید که در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین شناسایی شد، یکی از انواع این خانواده است که به سرعت در جهان گسترش یافت و به پاندمی تبدیل شد.

تفاوت علائم ویروس کرونا و سرماخوردگی

ویروس کرونا علائم بسیار متفاوتی دارد. از سرفه خشک و تب و سردرد گرفته تا بدن درد و اسهال و ضایعات پوستی، همگی می ‌‌توانند علائم این بیماری باشند. علائم کرونا معمولا ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس نمایان می ‌شوند.

بیشتر بدانید: آفت دهان و روش های درمان آن

مهم ‌ترین علائم این بیماری که در صورت ابتلا به هر کدام از آنها باید در اسرع وقت به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید، شامل موارد زیر است:

  • مشکل در تنفس
  • احساس درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  • ناتوانی در بیدار شدن یا بیدار ماندن
  • صورت یا لب‌ های کبود


تفاوت کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی‌

علائم معمول ویروس کرونا شامل:

  • تب
  • سرفه‌ های خشک
  • نفس تنگی
  • درد عضله
  • بی‌ حالی
  • خلط سینه، سردرد، سرفه‌ های خونی و اسهال (این نشانه ‌ها به ندرت دیده می‌ شوند)

آبریزش بینی و گلودرد، علائم معمول و رایج عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. پس اگر به صورت مداوم عطسه می کنید یا آبریزش بینی دارید احتمالا بیماری شما سرماخوردگی یا یک آنفلوانزای معمولی است. چون ویروس کرونا بیش از همه مجاری تنفسی تحتانی را درگیر می‌‌ کند، مبتلایان به این ویروس، اکثرا سرفه ‌های خشک می ‌کنند، تنگی نفس دارند یا درگیر عفونت ریه می شوند اما گلودرد ندارند.

مشاوره آنلاین با مشوِرَپ

در سرماخوردگی معمولی، معمولا ابتدا خارش در گلو، بعد از آن آبریزش بینی و بعد سرفه شروع می ‌شود.

آنفلوانزای جدی اما علائم متفاوتی دارد. سردرد، بدن ‌درد، سرفه‌ خشک و گرفتگی صدا، گلودرد و تب که ممکن است حتی تا ۴۱ درجه هم برسد. احساس خستگی و بی ‌‌اشتهایی از دیگر علائم آنفولانزا هستند. برای بررسی علائم بیماری خود حتما از مشاوره پزشکی استفاده کنید و توصیه‌ های لازم را جدی بگیرید.

در مَشوِرپ بخوانید: تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی


راه تشخیص ویروس کرونا از سرماخوردگی

پزشکان می‌ گویند اگر به هر کدام از علائمی که در بالا ذکر شد مبتلا شدید، حتما ۲ هفته خودتان را قرنطینه کنید. در واقع توصیه می ‌شود مشاهده هر نوع علامت را دال بر ابتلا به کرونا قرار دهید و تمام مراقبت ‌ها را انجام دهید. چنانچه امکان قرنطینه شدن نداشتید، تنها راه تشخیص این بیماری انجام آزمایش تشخیصی PCR و آنتی بادی و همچنین سی تی اسکن ریه است.

با توجه به این که آزمایشگاه ها و کلینیک های درمانی مکان های پرخطری محسوب می شوند، می توانید برای انجام تست کرونا به وبسایت یا اپلیکیشن مشوِرَپ مراجعه کنید.


تست کرونا در محل با مَشوِرپ

اگر در این روزها ترجیح می ‌دهید در خانه بمانید و به مراکز درمانی مراجعه نکنید، با مراجعه به وبسایت یا اپلیکیشن مَشوِرپ یا اپلیکیشن آپ می‌ توانید تنها با چند کلیک درخواست آزمایش کرونای خود را ثبت کنید تا همکاران مَشوِرپ با حضور در محل و با رعایت تمام پروتکل ‌های بهداشتی، آزمایش شما را انجام دهند. جواب تست نیز نهایتا ۲۴ تا ۳۰ ساعت بعد از نمونه‌گیری آماده شده و از طریق سایت و اپلیکیشن در اختیارتان قرار می‌گیرد.

برای بررسی و تحلیل نتیجه آزمایش کرونای خود نیز می ‌توانید به ‌طور رایگان با پزشکان مَشوِرپ تماس گرفته و از توصیه های آنها استفاده کنید.

error: Content is protected !!