توجه به سلامت معنوی، امید به زندگی را تا ۷ سال افزایش می‌‌دهد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ دکتر علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور، در همایش سلامت معنوی اسلامی که صبح روز پنجشنبه به میزبانی دانشگاه بقیه‌‌اللّه برگزار شد، با بیان اینکه توجه به معنویات، پایه‌‌ سلامت جسم و روح است؛ اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی، سلامت را تنها نداشتن بیماری نمی‌‌داند؛ بلکه تامین رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی را در تعریف سلامت بیان کرده است.

وی افزود: در سال ۱۳۶۲ نماینده کشور نروژ موضوع توجه به سلامت معنوی را با هدف کاهش میزان مصرف الکل، اعتیاد، خودکشی و افسردگی در کشورها، در سازمان بهداشت جهانی مطرح کرد و پس ازسال‌‌ها تصویب شد که کشورها مطابق با وضعیت فرهنگی و اجتماعی خود از بُعد معنوی تعریف سلامت در جوامع خود بهره‌‌مند شوند.

مرندی، عدم استعمال دخانیات، مصرف نکردن الکل و گوشت خوک را نمونه‌‌هایی از توجه به سلامت معنوی برشمرد و تصریح کرد: مطالعات نشان داده است ارتقای سلامت جسم و روان افراد، شفای بیماران و افزایش امید به زندگی از نتایج حاصل از توجه به سلامت معنوی در کشورهاست.

وی نسبت به پایین بودن میزان مطالعات صورت گرفته در زمینه سلامت معنوی در دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور انتقاد و اذعان کرد: تعداد مقالات و کتاب‌‌های مربوط به سلامت معنوی در آمریکا بیشتر از ایران است!

وی افزود: در مطالعات انجام شده در سانفرانسیسکو مشخص شده است که دین‌‌داری موجب کاهش آمار افسردگی و بیماری‌‌های قلبی در افراد جامعه می‌‌شود. همچنین مطالعات ثابت کرده‌‌اند که میزان “امید به زندگی” در کشورهایی که به سلامت معنوی توجه می‌‌کنند، ۷ سال بیشتر از سایر کشورهاست.

وی اضافه کرد: اگرچه قطع کردن رابطه مالی بین پزشک و بیمار مرتبط با قوانین نظام سلامت است، اما تقویت روحیه سلامت معنوی می‌‌تواند ارتباط عاطفی بین پزشک و بیمار را افزایش داده و به‌‌صورت غیرمستقیم بر کاهش رابطه مالی بین پزشک و بیمار اثرگذار باشد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور، بر ضرورت ترویج سلامت معنوی از ابتدای زندگی افراد تاکید و تصریح کرد: در فرهنگستان علوم پزشکی کشور به دنبال تدوین راهنمایی برای تقویت سلامت معنوی در جامعه هستیم که این راهنما از ابتدای تولد یک نوزاد در اختیار والدین قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تلاش‌‌هایی در جهت ترغیب وزارت بهداشت به اجرای “برنامه رشد و تکامل معنوی در سال‌‌های اول زندگی” داشته‌‌ایم و حتی سندی برای این برنامه تنظیم شد اما به دلیل نیاز به مشارکت سازمان‌‌ بهزیستی، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و ضعیف بودن همکاری‌‌های بین بخشی بین این نهادها، این سند متوقف شد و تنها به صورت پایلوت در استان کرمان در حال اجراست.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!