توصیه های غذایی و دارویی در ماه مبارک رمضان

متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف مایعات گرم مانند چای، شیر و سوپ سبزیجات انواع نمک ها، پتاسیم و منیزیم بدن را تامین می کند.

دکتر سیدعلی کشاورز روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بدن روزه دار در طول روز دچار کم آبی می شود و با توجه به طولانی بودن روزها برخی نمک ها و ذخایر قندی کم می شود و بدن معمولا بعد ازظهر دچار ضعف و بی حالی می شود.

وی ادامه داد: افراد درهنگام افطار با توجه به خستگی و فرسودگی بدن با مصرف مایعات گرم مثل چای، شیر، آش، سوپ و بخصوص سوپ سبزیجات می توانند انواع نمک ها، پتاسیم و منیزیم مورد نیاز بدن را تامین کنند.

مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: افراد روزه دار برای برخورداری از توان کافی در طول روز باید در سحری غذا مصرف کنند، اگر چه میزان آن به اندازه افطار نباشد.

وی از خرما به عنوان بهترین شیرینی برای افراد روزه دار نام برد و گفت: مصرف خرما در بین شیرینی ها به خاطر وجود پتاسیم و انواع ویتامین و نمک ها بسیار مناسب است.

کشاورز افزود: سعی کنیم در مصرف برخی از شیرینی ها از جمله زولبیا و بامیه احتیاط کنیم و مصرف آن برای افرادی که چربی خون بالایی دارند، فاجعه است.

 روزه اولی ها افطار کامل بخورند

متخصص تغذیه گفت: افراد نوجوان که برای اولین بار روزه می گیرند به خاطر این که بدن آنها در حال رشد است در مواقع افطار اگر می توانند شام کاملی بخورند اما افراد بالغ که قصد امساک و صرفه جویی در خوردن دارند بهتر است با مایعات گرم، نان و پنیر و خرما افطار کنند و بعد از نیم ساعت تا یک ساعت شام را مصرف کنند تا ولع خوردن آنها از بین برود.

وی افزود: در تجربه ای که در سفر مکه و مدینه داشتم، اعراب بعد از اذان مغرب افطار می کنند و بعد نماز خود را می خوانند و تا رسیدن به منزل برای صرف شام آن ولع اولیه برای خوردن گرفته می شود که این نوع افطار بسیار مناسب و تاثیر گذار است.

کشاورز گفت: بعد از افطار انواع پروتئین ها از قبیل گوشت مرغ و ماهی و خوراک عدسی و همچنین نان و سیب زمینی به عنوان مواد نشاسته ای مصرف شود و همچنین مصرف سبزی ها و میوه ها مهم است.

وی افزود: البته افرادی که دچار چاقی هستند از مصرف زیاد میوه به خاطر وجود قند پرهیز کنند و به جای آن از سبزی خوردن استفاده کنند تا دچار اضافه وزن نشوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در مورد مصرف چند نوع مواد پروتئنی در افطار گفت: البته این مساله بستگی به عادت مصرف افراد دارد اما مصرف نان، سبزی و خرما در افطار ایده آل است.

وی با بیان این که تنوع در سفره افطار باعث پرخوری ناخودآگاه می شود، افزود: شخصا اگر در مواقعی که افطار دعوت نشده باشم و در منزل باشم نان، پنیر، سبزی و میوه استفاده می کنم.

کشاورز گفت: به خاطر طولانی بودن روزها باید در طول شب مایعات فراوانی مصرف شود تا نمک هایی که در طول روز دفع می شود، جبران شود.

 توصیه های دارویی برای روزه داران

مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در باره مصرف دارو برای روزه داران گفت: مصرف داروها بر حسب نوع بیماری بسیار مهم است و برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها که مصرف ۶ ساعته و ۸ ساعته دارند را نمی توان قطع کرد.

وی ادامه داد: افراد دیابتی معمولا می توانند مصرف داروی خود را تنظیم کنند ولی یک فرد دیابتی که می خواهد روزه بگیرد این مساله را باید در ذهن خود داشته باشد که روزه گرفتن نباید به گونه ای باشد که در طول روز دچار ضعف به همراه لرزش بدن شود و در هر زمان که دچار این عارضه شد باید روزه خود را افطار کند، حتی اگر ۱۰ دقیقه به اذان مغرب باقی مانده باشد.

کشاورز درباره افرادی که دچار فشار خون بالا هستند نیز گفت: آمار سکته بر اثر فشار خون بالا در ماه رمضان افزایش می یابد چرا که اگر این افراد داروی خود را به موقع مصرف نکنند، خطرناک است و باید تحت نظر پزشک معالج این مساله را رعایت کنند.

وی افزود: برخی افرادی که با وجود فشار خون بالا روزه گرفته اند را شخصا دیده ام که بعداز ظهر دچار سکته شده اند و باید به این نکته توجه کرد.

error: Content is protected !!