تولید ۲۰۰ ماده اولیه دارویی با صرفه‌جویی ۱۸۰ میلیون دلاری تا ۲ سال آینده

محمدرضا شانه‌سازرئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، ذخایر دارویی کشور را اطمینان‌بخش ارزیابی کرد و گفت: ۲۰۰ قلم ماده اولیه دارویی با صرفه‌جویی ۱۸۰ میلیون دلاری در کشور تولید خواهد شد.

محمدرضا شانه‌ساز بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان، اظهار کرد: تحریم‌ها و رفتارهای ضدبشری آمریکا حرکت جدیدی نیست اما چیزی که بیش از هر چیز وجدان‌های‌ بیدار را متاثر می‌کند، این است که در حال حاضر آمریکایی‌ها مسائلی که در گذشته جرأت بیان آن را نداشتند، به طور علنی به زبان می‌آورند و همه شرکت‌های دارویی را مورد تهدید و ارعاب قرار دادند تا با جمهوری اسلامی همکاری نداشته باشند.

وی با اشاره به تحریم پانسمان بیماران پروانه‌ای بدون اعلام قبلی، عنوان کرد: در مدتی که تلاش داشتیم تا این پانسمان‌ها از طریق دیگر تامین شود، مشکلاتی برای بیماران به وجود آمد که در این‌خصوص نامه‌ای به سازمان جهانی بهداشت نوشته شده است، اما در حال حاضر از منابع دیگر این نیاز را تامین می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه تولید برخی از داروهای بیمارانی که مشکل مادرزادی و یا نقص ایمنی دارند در انحصار دو شرکت آمریکایی و یک شرکت آسیایی است، ادامه داد: تحریم‌ها و مانع‌تراشی آمریکا برای تامین دارو نتیجه‌بخش نبوده و از همه ابزارها برای اینکه دارو را در اسرع وقت به دست بیماران برسانیم، استفاده می‌کنیم؛ البته در تامین و تدارک دارو برای نیاز کشور، توانایی بالایی داریم.

این مسئول با اشاره به اینکه تنها در یک تا ۲ درصد تولید داروها در کشور مشکل داریم، تصریح کرد: این به آن معنی نیست که نمی‌توانیم دانش فنی آن را به دست آوریم، بلکه مصرف‌کنندگان این داروها در کشور کم است و صرفه اقتصادی برای تولید ندارد و تعداد محدودی از شرکت‌ها نیاز کل دنیا را تامین می‌کنند.

وی تاکید کرد: ایران از لحاظ علمی، پژوهشی و تولیدی در نقطه اطمینان‌بخش قرار دارد و می‌توانیم هر داروی مورد نیاز کشور را در مدت دو سال تولید کنیم.

شانه‌ساز ادامه داد: در زمینه مواد اولیه دارویی، تولید ۲۰۰ قلم محصول در یک تا دو سال آینده را برنامه‌ریزی کردیم که این کار ۱۸۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی از محل مواد اولیه دارویی ایجاد خواهد کرد. با تشخیص اطبا و داروسازان و نیز بررسی کیفیت و هزینه، خیلی از داروهای تولید شده در فهرست تولیدات ایران قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه واردات یک تا ۲ درصد داروهایی که تولید آن‌ها در کشور صرفه اقتصادی ندارد، منطقی است، بیان کرد: با برنامه‌ریزی در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی، تعدادی رونمایی برای اقلامی که پیش از این وارداتی بود، خواهیم داشت و ظرفیت ما برای تولید دارو ۴.۵ برابر نیاز کشور است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه داروهای تولید ایران، از نظر کیفیت و قیمت، قابل رقابت با دنیا و مناسب برای صادرات است، عنوان کرد: غربی‌ها در ارائه تاییدیه‌های بین‌المللی کارشکنی فراوان می‌کنند و به دلیل تحریم‌ها اجازه بازدید کارشناسان از کارخانه‌ها را نمی‌دهند؛ چراکه می‌دانند رقیب جدی برای آن‌ها خواهند شد.

وی افزود: ایران در بسیاری از اقلام تولیدی رتبه‌های دوم تا پنجم را در جهان دارد، به‌ویژه در رشته بیوتکنولوژی، جایگاه خوبی در منطقه و آسیا به خود اختصاص داده است و اگر مشکل صادرات رسمی و نقل و انتقال ارز نداشتیم، می‌توانست سهم قابل توجهی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه کمبود دارویی در همه کشورها امری طبیعی است، تصریح کرد: ذخایر دارویی کشور، برخلاف همه شیطنت‌ها و تحریم‌ها نسبت به سال گذشته اطمینان‌بخش است؛ البته نباید بیش از حد مصرف کنیم و باید توزیع و مصرف مدیریت شود تا جلوی قاچاق را بگیرد که با وجود این نظارت‌ها، رقم بالایی دارو از کشور خارج می‌شود.

شانه‌ساز به تغییر در آیین‌نامه تاسیس داروخانه اشاره کرد و گفت: باید هر آنچه مراجع قانون‌گذار در کشور تصویب کردند را اجرا کنیم اما این آیین‌نامه را به صلاح کشور نمی‌دانیم؛ چراکه طبق اصول سازمان بهداشت جهانی باید دارو در اسرع وقت، بهتر و با قیمت مناسب در اختیار بیمار قرار گیرد؛ اما برداشتن ضوابط حریم و جمعیت، منجر به این شده که داروخانه‌ها در کنار مطب‌های تخصصی و محله‌های پرتردد بیماران که احتمال وجود نسخه‌های گران‌قیمت است، تجمع کنند و مکان‌های دیگر، از جمله مناطق محروم و مرزی، خالی از داروخانه باشد.

وی در مورد توزیع انسولین، اظهار کرد: به علت تفاوت قیمت انسولین در ایران با کشورهای همسایه، بخش قابل توجهی از این دارو قاچاق می‌شد که برای کنترل این موضوع و جلوگیری از تخلف، تاکید ما بر این بوده که انسولین را تعدادی از داروخانه‌های منتخب توزیع کنند تا امکان نظارت بیشتر شود.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مصرف دارو در کشور را نامناسب دانست و گفت: مصرف بخشی از داروها در کشور از نرم جهانی پایین‌تر است. به عنوان مثال با پایش فشار خون در کشور مشخص شد ۲ میلیون بیمار از بیماری خود مطلع نبودند؛ بنابراین داروی مورد نیاز خود را مصرف نمی‌کردند. همین‌طور در بیماری‌های دیابت و اعصاب و روان، میزان مصرف دارو از میانگین جهانی کمتر است، در حالی که استفاده از آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها در ایران بیشتر از دیگر کشورها گزارش می‌شود.

وی همچنین به موضوع مشاهده قرص در کیک‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: با بررسی انجام شده، هیچ مورد آلودگی در کارخانه و شرکت‌های توزیع دیده نشده و قرص‌های موجود در کیک‌ها نیز عموما کم‌خطر بودند. انتشار این فیلم‌ها در فضای مجازی بیشتر موضوع تروریسم اقتصادی بود؛ چراکه صنایع غذایی کشور توفیق خوبی در تامین غذای مردم و اشتغال داشته و این مسائل تبلیغات منفی دشمن علیه کشور است.

error: Content is protected !!