ثبت حداقل ۷۳ مطالعه بالینی در مورد تدابیر "طب ایرانی" در کوئید ۱۹ در سامانه‌های رجیستری

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ دکتر سید علی مظفر پور؛ متخصص طب سنتی در واکنش به اظهارات عجیب و قابل پیگرد “مسعود مردانی” عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره طب سنتی اظهار کرد : آقای دکتر مردانی که عضو‌ کمیته علمی مقابله با کرونا هستند، کل طب سنتی را معادل شیادی معرفی کرده!! بعد هم استدلال کرده که چینی‌ها هم اوایل حرف طب سنتی چینی را می‌زدند، بعد از آن دیدند، نتیجه نمی‌دهد!

وی افزود: اگر حضرتعالی حال و حوصله مطالعه مقالات روز دنیا را ندارید، یک سرچ ساده قبل از طرح چنین ادعاهایی، کار دشواری نیست.

این  متخصص طب سنتی تصریح کرد: در قالب مقالات متعدد طب چینی که علاوه بر چین در سایر کشورها نیز انجام و به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که ( حداقل بر خلاف اظهار‌نظر شما)، بی‌اثری طب سنتی ثابت نشده بلکه برعکس، در مقالات متعدد، اثربخشی طب سنتی به اثبات رسیده است حتی پروتکل سیستماتیک ریویو نیز در مورد اثربخشی طب چینی در کووید ۱۹ منتشر شده است.

دکتر مظفرپور تصریح کرد: همچنین حداقل ۷۳ مطالعه بالینی در مورد تدابیر طب ایرانی در کوئید ۱۹ نیز در سامانه‌های رجیستری ثبت شده است که بیش از ۱۰ مورد آن به پایان رسیده و منتشر شده است؛ اشکالی ندارد کسی حال و حوصله تحقیق در حد یک سرچ ساده را نداشته باشد اما قطعاً چنین افرادی نباید تصمیم‌گیر سلامت کشور باشند.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: مسئله تاسف‌آور اینکه در زمانی چنین حرف‌هایی زده می‌شود که روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنان را از دست می‌دهیم و در شرایطی که سیستم بهداشتی و درمانی خسته و فرسوده شده است، نباید کشور را از هیچ ظرفیتی که می‌تواند حتی اندک کمک کند، محروم کرد؛ نمی‌دانم در این شرایط بحرانی باید به دنبال منافع و سلیقه‌های غیرعلمی شخصی بود؟

انتهای پیام/

error: Content is protected !!