خرمشهر بعنوان شهر پایلوت، واکسیناسیون عمومی شود

به گزارش ایرنا محمد حیدری سه‌شنبه در جلسه ستاد کرونا گفت: با توجه به شرایط خرمشهر پیشنهاد می‌شود واکسیناسیون همگانی دراین شهر به عنوان پایلوت اجرا شود.

وی در ادامه گفت: در طول مسیر مقابله با بیماری کووید ۱۹آموختیم باید چه کنیم برهمین اساس باید برای ادامه مسیر نقشه راه تعریف کرد و هر هفته اهداف تعیین شده پایش شوند.

حیدری با بیان اینکه اولویت نخست شهرستان بهداشت است گفت: باید این بار از دوش شبکه بهداشت برداشته شود برای تحقق این امر باید برنامه ای تنظیم شود و همه دستگاه های متولی دراین چارچوب مکلف به انجام وظایف خود هستند.

وی در رابطه به سیزدهم فروردین نیز خواستار اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از اجتماع شد و اظهار کرد: شهرداری موظف است در ۱۳فروردین همچون سال گذشته مانع از اجتماع خانواده‌ها در سطح شهر و فضاهای عمومی شود.

فرماندار خرمشهر همچنین با اشاره به بازداشت ۳۰ نفر در جریان برگزاری یک مراسم عزاداری که در فضای مجازی بازتاب وسیع داشت، گفت: محدودیتهای اجتماعی باید به صورت مستمر و از سوی بزرگان گوشزد شود و افراد صاحب منزلت و مرجع در میان اقوام و عشایر باید بدانند که این مرجعیت برای آنها مسئولیت‌زا است.

حیدری ضمن تاکید بر برخورد قانونی با کسانی که با هنجارشکنی قصد قدرت نمایی دارند گفت: ما آنچه که در ستاد ملی و استانی کرونا لازم الاجرا هست ، اما استراتژی اصلی محلی و مردمی شهرستان  هم باید تدوین شده باشد و همه دستگاههای مرتبط با این موضوع مکلف به اجرای این برنامه خواهند بود و همه دستگاه دولتی و غیردولتی و نهادهای عمومی و خصوصی مکلف به نقشه راه ۱۴۰۰ دراین حوزه خواهند شد.

حیدری ادامه داد: طرح شهید سلیمانی به نحوی که مطلوب بود به طور کامل اجرایی نشده است و ویروس همچنان در حال انتشار است ، همه عوامل موثر بر اجرای این طرح باید هماهنگو به طور کامل وظایف خود را انجام دهند زیرا شرایط به گونه ای است که حتی اگر ۱۰ درصد کار هم برزمین بماند، نتیجه نهایی مدنظر حاصل نخواهد شد. 

امام جمعه خرمشهر در این نشست گفت: حتی اگر به نظر برسد که دستورالعمل های ستاد کرونا دچار تناقض است ولی چاره ای جز عمل کردن به آنها نیست و اگر عمل نکنیم تناقض‌ها بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام محمدجواد عادل‌پور افزود: متاسفانه همه مصوبات ستاد به مرحله اجرا و عمل نمی‌رسند و این همه را دچار مشکل می‌کند.

وی با بیان اینکه مصوبات باید کارشناسی شده باشد گفت: طرح ملی سردار قاسم سلیمانی یکسری الزمات در آن هست و همه دستگاهها باید برای همکاری با این طرح کمک کنند.

پلیس راهور ترددها را کنترل نمی کند

حجت الاسلام عادل‌پوربا اشاره به محورهای ورودی جاده های منتهی به شهرستان خرمشهرگفت: ورود و خروج مسافران در محور جاده امام صادق(ع) به اهواز از سوی پلیس راهور کنترل نمی‌شود.

وی کنترل آمد و شد از ورودی به شهرستان آبادان را نیز خواستار شد و گفت: به رغم تعطیلی بازارها و محل های کسب و کار در شهرستان خرمشهر و آبادان ، مردم با رفت و آمدها در بازارهای این شهر موجب ادامه شیوع  بیماری کرونا می شوند.

حجت الاسلام عادل‌پور گفت: بیشترین مراعات در سطح مساجد انجام می‌شود اما مصوبات باید کارشناسی شده باشند و همه باید از آنها تمکین کنند.

وی افزود: طرح سردار سلیمانی یک طرح ملی است که الزاماتی دارد که همه  برای عملی شدن آنها باید پای کار باشند و از ارگان هایی که تاکنون نقشی دراین طرح نداشته اند جای گله مندی است که چرا تاکنون خودشان برای مشارکت پیشقدم نشده اند.

وی در خصوص برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان نیز گفت: ستاد ملی کرونا باید به سرعت تکلیف این ایام را با توجه به وضعیت شهرستان از نظر شیوع کرونا را روشن کرده و درباره فعالیت دراماکن مذهبی در این ایام تصمیم گیری کند.

وی همچنین خواستار ورود همگانی به موضوع فرهنگ سازی در رابطه با مسائل مربوط به کرونا به ویژه ممانعت از برگزاری مراسم شادی و عزا شد.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز دراین نشست اجرای صحیح و کامل طرح شهید سلیمانی را بهترین واکسن برای پیشگیری از این بیماری دانست و گفت: ما در مجموعه بهداشت و درمان یکسال نفسگیر را پشت سر گذاشتیم در این مدت هر وقت ویروس کرونا را مدیریت کردیم اوضاع خوب پیش رفت و هر وقت موضوع ساده انگاشته شد عقب افتادیم.

شکراله سلمان زاده افزود: وقتی بازارها و پاساژها را تعطیل کردیم اوضاع خوب شد و وقتی بازارها باز شد کنترل اوضاع از دست ما خارج شد ولی امیدواریم در سال جدید به یک نقطه عطف از کنترل بیماری در منطقه برسیم.

وی اظهار کرد: درحالی که کشور در موج چهارم است ما همچنان در موج سوم هستیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون که در کل کشور اجرایی شده موج دیگری را تجربه نکنیم.

سلمان‌زاده در ادامه گفت: ما اکنون در مقطع سرنوشت‌سازی هستیم و باید در کنار هم سخت کار کنیم،شهروندان هم باید از عادی انگاری شرایط پرهیز کنند.

سلمان‌زاده افزود: عادی انگاری مردم مشکلی است که کار را دشوار ساخته و کنترل اوضاع را ناممکن می کند، لذا باید کمپین‌هایی  همچون کمپین “هر شهروند یک مراقب سلامت” برای مقابله با این موضوع از سوی افراد مختلف فعال شود.

وی افزود: کشور وارد پیک چهارم شده در حالی که در خرمشهر و آبادان پیک سوم در حال سپری شدن است و امیدواریم با توجه به آغاز واکسیناسیون این آخرین پیکی باشد که منطقه آن را تجربه می کند.

دکتر سلمانزاده شاخص‌های خرمشهر را در کنترل جمعی رو به رشد خواند و گفت: با این وجود بر لزوم بیشتر بر ارتقای سطح آنها تا رسیدن به نقطه مطلوب تاکید داریم.

فرمانده سپاه خرمشهر در این نشست گفت: انتظار می‌رود کارها به صورت تیمی انجام شود و جای تاسف است که سطح انتظارات شهرستان به قدری پایین رفته که به تامین وسیله ایاب و ذهاب و خوراک عوامل اجرایی بسنده می شود.

محمد لویمی افزود: ادارات و نهادهای با آوازه های بلند در خرمشهر وجود دارند که برای بحث مقابله با بیماری کرونا قدمی بر نداشته اند و این نکته باید در نظر گرفته شود که بحث کمک های مومنانه تنها وظیفه بسیج و شبکه بهداشت نیست.

وی به تبعات بیماری کرونا بر بافت اجتماعی شهر اشاره کرد و گفت:  باید بی سرپرست یا یتیم شدگان در پی بیماری کرونا را نیز مد نظر قرار داد و تدبیری جمعی برای آنها اندیشید.

error: Content is protected !!