خواص سیاه دانه برای لاغری | روغن سیاه دانه

خواص سیاه دانه برای لاغری روغن سیاه دانه

خواص سیاه دانه برای لاغری سیاه دانه مزایای بسیار زیادی بر سلامتی دارد از جمله فواید سیاه دانه تاثیر آن بر کاهش وزن و لاغری می باشد در این مقاله به معرفی روغن سیاه دانه و طریقه مصرف آن برای لاغری و کاهش وزن اشاره شده است

روغن سیاه دانه از دانه هایی به همین نام گرفته می شود. این روغن که با روش له کردن یا کمپرس سرد تهیه می شود حاوی اسیدهایی همچون لینولئیک linoleic، اولئیک oleic، پالمیتیک Palmitic و میریستیک myristic اسید است که جزء قدرتمندترین آنتی اکسیدان ها محسوب می شوند. این روغن اگر به اندازه مصرف شود نقش مهمی در کاهش وزن دارد.


در بعضی از کشورها از روغن سیاه دانه در آشپزی با اضافه کردن چند قطره به انواع کاری ها، گوشت پرندگان، آب گوشت ها، سوپ ها، سالاد و حتی نان های چند غله ای استفاده می شود. در ایران بیشتر از دانه آن برای مصارف خوراکی استفاده می شود که روش بهتری است. با اضافه کردن نصف قاشق چای خوری سیاه دانه به پنیر، سالاد و آخرین تفت سبزیجات متوجه تغییر مزه و خوش طعم تر آن ها خواهید شد.


مزه کمی تند و تیز و البته رایحه دل انگیز سیاه دانه باعث می شود تا همیشه میزان کمی از آن را مصرف کنیم. مسلما وقتی از روغن آن استفاده می شود به دلیل آن که یک عصاره تلغیظ شده محسوب می شود طبیعی است که باید بیشتر مواظب میزان استفاده از آن باشید.



تاثیر روغن سیاه دانه بر لاغری و کاهش وزن


تحقیقات سال ۲۰۰۰ میلادی باعث شد متخصصان تغذیه از تاثیر روغن سیاه دانه بر لاغری پی ببرند. دلیل آن ها وجود گروه ویتامین B در روغن سیاه دانه است که با افزایش سوخت و ساز سلولی حتی چربی های به جا مانده سفت و سخت از رژیم های قبلی را وادار به سوختن می کند. پس یک چربی سوز قوی برای کاهش وزن و خلاص شدن از چربی های اضافه بدن استفاده از روغن سیاه دانه است.


یکی دیگر از تاثیرات خوب روغن سیاه دانه جلوگیری از اشتهای کاذب است. وقتی کمی قبل از غذاخوردن مقدار بسیار کمی روغن سیاه دانه میل شود، بی بروبرگرد کمتر غذا می خورید، کالری کمتری از غذاها دریافت می کنید و به تدریج وزن از دست می دهید. از دیگر مزایای روغن سیاه دانه ویتامین E موجود در آن است که یک آنتی اکسیدان قوی است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، پوست و مو را هم سالم و زیبا نگه می دارد. دو نکته ای که معمولا کسانی که رژیم غذایی کاهش وزن می گیرند همیشه نگران آن ها هستند.



روش استفاده از روغن سیاه دانه


بهترین روش استفاده از روغن سیاه دانه برای لاغری به شکل های زیر است:


۱٫ یک قاشق چایخوری روغن همراه با یک کاسه معمولی ماست یا یک ظرف سالاد


۲٫ اضافه کردن ۵ تا ۱۰ قطره روغن به شیر یا آب میوه های ارگانیک



۳٫ املت یونانی با سیاه دانه بخورید


یکی از روش هایی که به کمک آن می توانید مصرف سیاه دانه را به برنامه غذایی روزانه تان اضافه کنید تهیه املت یونانی با سیاه دانه است. برای تهیه این املت که می توانید در وعده صبحانه آن را میل کنید به ? عدد تخم مرغ، یک عدد گوجه فرنگی، کمی پنیر سفید فتا، یک حبه سیر، ? قاشق سیاه دانه و اندکی فلفل نیاز دارید. برای تهیه این املت کافی است به اندازه نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در تابه بریزید و گوجه خرد شده و سیر را در آن تفت دهید. سپس تخم مرغ را به آن اضافه کنید و در آخرین مرحله پخت پنیر رنده شده فتا، فلفل و سیاه دانه را روی تخم مرغ بریزید. به این ترتیب به سادگی می توانید سیاه دانه را به برنامه غذایی روزانه تان اضافه کنید و از خواص درمانی و تسکین دهنده آن بهره ببرید.



۴٫ پنیر با چاشنی سیاه دانه بخورید


یکی دیگر از روش هایی که می توانید به کمک آن سیاه دانه را به سبد غذایی خانواده اضافه کنید استفاده از پودر تخم سیاه دانه با پنیر در وعده صبحانه یا میان وعده عصر است. می توانید با پودر کردن تخم سیاه دانه و پاشیدن آن روی پنیری که تصمیم دارید میل کنید یک پنیر با چاشنی سیاه دانه در منزل تهیه و از آن برای بهره بردن از خواص سیاه دانه استفاده کنید.




میزان مصرف سیاه دانه


برنامه غذایی تان را طوری تنظیم کنید تا با توجه به وزنی که می خواهید کم کنید بین ۱ تا حداکثر ۳ قاشق غذاخوری از روغن سیاه دانه در طول روز مصرف کنید. بهترین روش شروع از یک قاشق چای خوری در روز و افزایش دادن آن تا ۳ قاشق غذاخوری نیم ساعت قبل از غذاخوردن است تا به وزن دلخواه برسید. بعد از آن هر از گاهی از این روغن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یادتان باشد این روغن به تنهایی روش کاهش وزن نیست.



عوارض جانبی


لطفا مثل هر ماده غذایی دیگری در مصرف روغن سیاه دانه حد اعتدال را رعایت کنید. چون ممکن است دچار آلرژی و حساسیت شوید که شما را دچار استفراغ، معده درد، تهوع، قرمزی و خارش پوست می کند. خوب است کمی از آن را روی پوست تان امتحان کنید تا در صورت بروز حساسیت از آن استفاده نکنید.


زنان در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از روغن سیاه دانه استفاده نکنند.


در صورتی که سابقه فشارخون دارید یا از داروهای کنترل فشار خون استفاده می کنید، بهتر است دور این روش را برای لاغری و کاهش وزن خط بکشید.

error: Content is protected !!