خواص عناب | همه چیز در مورد عناب

خواص عناب همه چیز در مورد عناب

خواص عناب عناب یکی از میوه هایی است که خواص درمانی زیادی دارد عناب در کشور ایران, هند و همینطور چین رشد می کند در ادامه به خواص مختلف عناب اشاره شده است

عناب در کشور ایران ، هند و همچنین چین رشد می کند. این میوه خواص دارویی بسیاری دارد و در طب سنتی نیز به آن توجه زیادی شده است.


در هند و پاکستان آن را «ایناب» و در شرق آسیا آن را خرمای قرمز، خرمای چینی یا خرمای هندی می نامند. درخت عناب شبیه درخت سنجد است و در نواحی کوهستانی برخی از مناطق ایران مانند خراسان یافت می شود.



عناب برای مصارف خوراکی


در بریتانیا عناب را به صورت خشک شده یا به صورت آب نبات های طعم دار همراه با چای عصر میل می نمایند. در کره، چین و تایوان، شربت شیرین میوه عناب را مورد استفاده قرار می دهند. در برخی مناطق از عناب برای تهیه سرکه استفاده می شود و در آفریقا از آن کیک درست می کنند. عناب کنسرو شده و چای با طعم عناب نیز در جهان استفاده می شود، اما در ایران، پاکستان و هندوستان، عناب را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می نمایند، ولی جالب است بدانید که در بسیاری از نقاط دنیا میوه تازه آن به صورت سبز استفاده می شود که البته طعم بسیار خوبی هم دارد. در شرق آسیا عناب های بسیار بزرگی به اندازه خرما و با رنگ های مختلف از جمله مشکی و قرمز به عمل می آید. میوه عناب دارای خواص طبی متعددی است و در مکاتب طب سنتی کشورهای مختلف جایگاه ویژه ای برای کمک به سلامت و درمان بیماری ها دارد.



خواص آنتی اکسیدانی


عصاره آن موجب مهار اثر رادیکال های آزاد (به عنوان عامل افزایش التهاب) می گردد. حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی چون ویتامین C، کاروتنوئیدها و فلاوونوئید است. همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی می شود.



عناب برای قند خون


ترکیبات اتری موجود در آن عامل مهار کننده ای در افزایش قند خون است. همچنین مقادیر پارامترهای بیوشیمیایی مانند قند خون، اوره، کراتینین، کلسترول سرم، تری گلیسیرید سرم، HDL، LDL، هموگلوبین و هموگلوبین گلیکوزیله را به طور قابل توجهی به سطح نرمال نزدیک می کند.



عناب برای سرماخوردگی


در طب سنتی ایران نیز مصرف جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است. چای عناب در شرق آسیا یک نوشیدنی بسیار گوارا محسوب می شود که به جلوگیری از سرماخوردگی نیز کمک می کند. اگر دچار سرماخوردگی شده اید و از خشکی سینه و سرفه رنج می برید، عناب داروی گیاهی مناسب و کارآمدی است. عناب دارای لعاب فراوان، پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین C است. عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم کننده سینه و ضد سرفه است. جوشانده عناب گرفتگی صدا را برطرف می کند. به علاوه آسم و تنگی نفس را برطرف می کند. برای تهیه جوشانده عناب ۵۰ گرم عناب را در یک لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آن دو سوم شود.



عناب و ارزش تغذیه ای


این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای مواد معدنی است. همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور می باشد. در ضمن حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربی و قند خون است. محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالا است، بنابراین متخصصین تغذیه می توانند عناب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی توصیه نمایند.



عناب برای دستگاه گوارش


عناب در زمان ابتلا به اسهال می تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد. مخلوط را با نمک و فلفل به عنوان هضم کننده مصرف کنید. میوه خشک رسیده به عنوان ملین می باشد. حتی تاثیر آن برای کمک به درمان یبوست با مطالعات بالینی مختلف به اثبات رسیده است و به تمام افرادی که از یبوست رنج می برند توصیه می شود هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و پس از چند دقیقه این نوشیدنی را میل کنند. عناب تقویت کننده دستگاه گوارش است و مطالعات بالینی، تاثیرات آن برای رفع مشکلات مختلف گوارش را نشان داده است. مصرف عناب به هضم غذا کمک کرده و در جلوگیری از نفخ موثر است.



عناب برای برطرف شدن تنگی نفس


جوشانده عناب گرفتگی صدا، آسم و تنگی نفس را برطرف می کند و برای تهیه جوشانده عناب ۵۰ گرم عناب را در یک لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آن دو سوم شود.



عناب و آرام کنندگی اعصاب


از عناب همچنین می توان به عنوان یک تسکین دهنده قوی اعصاب و درمان کننده افسردگی یاد کرد، ترکیبات موجود در این دانه خاصیت آرام بخشی دارد که می تواند برای کاهش اضطراب و رفع استرس مورد استفاده قرار گیرد.

error: Content is protected !!