داروهای مجاز در دوران شیردهی

کارشناسان سلامت معتقدند برخلاف یک باور رایج، مصرف اغلب داروها در زمان شیردهی برای نوزاد بی‌خطر است چرا که به طور معمول دوز ناچیزی از دارو از جریان خون مادر به شیر منتقل می‌شود.

به گزارش ایسنا، شیر مادر بهترین گزینه تغذیه‌ای برای نوزاد است. با این حال درصورتیکه مادر مجبور به مصرف دارو در دوران شیردهی باشد ممکن است پرسش‌هایی برای او در مورد تاثیرات احتمالی دارو بر ترکیبات شیر مطرح شود.

پزشکان در رابطه با احتمال نفوذ داروها به شیر مادر اینطور می‌گویند که تقریبا تمامی داروها که در جریان خون وجود دارند تا حدودی وارد شیر مادر می‌شوند اما مقدار نفوذ اغلب داروها به شیر مادر بسیار پایین است و نمی‌تواند خطر جدی را متوجه نوزادان کند اگرچه استثناهایی نیز وجود دارد. برخی از داروها به میزان قابل توجهی در شیر مادر انباشته می‌شوند که این داروها باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرند.

پزشکان همچنین در بررسی‌های خود به سن و وضعیت سلامت نوزادان و چگونگی تاثیر داروهای موجود در شیر مادر بر آنان پرداخته و متوجه شدند که داروهای مصرفی مادر که وارد شیر شده بیشترین آسیب را به نوزادان نارس، نوزادانی که به لحاظ پزشکی در وضعیت پایداری قرار ندارند و نوزادانی که دچار مشکلات کلیوی هستند، وارد می‌کند.

این خطر برای نوزادان شش ماهه و بالاتر که از وضعیت مطلوب جسمی برخوردارند و بدن آنان این قابلیت را دارد تا داروها را در سراسر بدن جابجا کند، کمترین میزان است. علاوه بر این، یک سال پس از زمان شروع شیردهی به دلیل کاهش میزان شیر مادر، میزان داروی کمتری به شیر منتقل می‌شود.

بنابر این گزارش مصرف اغلب داروها در دوران شیردهی بی‌خطر است. هرچند، تعداد محدودی دارو وجود دارد که مصرف آن‌ها در این دوران توصیه نمی‌شود چرا که سلامت نوزاد را به خطر انداخته و لازم است داروهای جایگزین پیشنهاد شود.

از جمله داروهایی که مصرف آن‌ها در دوران شیردهی و با برخی ملاحظات بی‌خطر است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای مسکن: استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن (تنها در کوتاه مدت)

داروهای ضد میکروبی: فلوکونازول، میکونازول و کلوتریمازول (مصرف حداقل میزان)، پنی‌سیلین، سفالوسپورین

آنتی‌هیستامین‌ها: لوراتادین، فکسوفنادین

ضد احتقان‌ها: در مصرف داروهای حاوی سودوافدرین باید دقت داشت زیرا این ماده می‌تواند میزان شیر را کاهش دهد.

قرص‌های پیشگیری از بارداری: داروهای ضد بارداری پروژستین از قبیل مینی‌پیل

داروهای گوارشی: فاموتیدین، سایمتیدین

داروهای افسردگی: پاروکستین، سرترالین، فلووکسامین

داروهای یبوست: دوکوزات

با این حال باید در نظر داشت که این فهرست شامل تنها بخشی از داروهایی است که مصرف آنها در دوران شیردهی بلامانع است و برای اطلاعات کامل حتما باید با پزشک متخصص مشورت شود.

error: Content is protected !!