دامپزشکی البرز: مورد مثبتی از تب‌کریمه‌کنگو در البرز مشاهده نشده است

سرپرست معاونت سلامت دامپزشکی البرز از سم‌پاشی اماکن دامی در طول سال برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه‌کنگو خبر داد و گفت: مردم خرید گوشت‌های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی خودداری شود.

‌به گزارش ایسنا، علیرضا جمالی با بیان اینکه با شروع فصل گرما و افزایش تعداد حشرات، ابتلاء به بیماری‌های ناقل شیوع پیدا می‌کند، گفت: تب کریمه کنگو از بیماری‌های ناقل حیوان به انسان است که از طریق کنه منتقل شده و بسیار خطرناک است.

جمالی افزود: ویروس این بیماری بر اثر گزش کنه و تماس با خون یا ترشحات دام به انسان منتقل می‌شود و بیشتر کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کشاورزان در معرض خطر هستند.

وی ادامه داد: اگر ذبح دام در کشتارگاه‌های مورد تأیید سازمان دامپزشکی و زیر نظر دامپزشک مستقر در کشتارگاه به عنوان مسئول فنی و با رعایت نکات بهداشتی صورت بگیرد، از جهت انتقال بیماری تب کریمه کنگو به مردم نگرانی وجود نخواهد داشت.

این مسئول با بیان اینکه یکی از راه‌های مهم جلوگیری از انتقال این بیماری استفاده از پیش سردکن به مدت ۲۴ ساعت است تصریح کرد: کلیه کشتارگاه‌های دام استان مجهز به پیش سرد کن بوده و گوشت قبل از مصرف در دمای ۰-۴ درجه سانتیگراد به مدت ۲۴ ساعت قرار دارد و می‌تواند ویروس تب کنگو را در گوشت از بین ببرد.

جمالی ادامه داد: از آنجایی که متأسفانه دام مبتلا بدون علامت است توصیه می‌شود از مصرف گوشت تازه خودداری شود، در راستای پیشگیری از این بیماری و از بین بردن عامل انتقال این بیماری به میزان دو هزار لیتر سم در سطح استان سم پاشی اماکن دامی انجام شده است.

سرپرست معاونت سلامت دامپزشکی البرز گفت: استفاده از اقدامات محافظتی در جلوگیری از ابتلاء به این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است، به طور خاص، دامپزشکان و کارگران شاغل در کشتارگاه دام باید همیشه از دستکش، روپوش بلند، شلوار و چکمه مخصوص استفاده کنند.

جمالی به شهروندان توصیه کرد: از خرید گوشت‌های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی خودداری شود.

حجت‌الله براتی، مدیر پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی البرز هم در گفتگو با ایسنا در این خصوص اعلام کرد: در چند سال اخیر هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در استان البرز نداشته‌ایم، البته گاهاً مواردی از تب و مظنون به خونریزی گزارش می‌شود، ولی برای ما موردی مثبت است که همراه با تب و خونریزی، تماس با دام و کنه هم وجود داشته باشد، اگر این سه شرایط را داشته باشیم مورد را مظنون فرض کرده و از آن نمونه‌گیری کرده و آزمایش می‌کنیم، اما تاکنون مورد مثبتی از این بیماری در استان البرز نداشته‌ایم.

error: Content is protected !!