درباره زگیل تناسلی بیشتر بدانیم

بیشتر عفونت های اچ پی وی که عامل اصلی ایجاد زگیل های تناسلی هستند به مرور زمان و به خودی خود از بین می روند. ممکن است این پروسه بین چند ماه تا دو سال طول بکشد.

اما حتی اگر زگیل های تناسلی شما بدون درمان ناپدید شوند، ممکن است ویروس باز هم در بدن شما باقی بماند. در صورت درمان نشدن، زگیل های تناسلی ممکن است بسیار بزرگ شده و تبدیل به دسته های بزرگ گل کلمی شکل شوند.  

درباره زگیل تناسلی بیشتر بدانیم

سریع ترین راه جهت خلاص شدن از شر زگیل های تناسلی چیست؟

سرکه سیب ممکن است بتواند زگیل های تناسلی را در خانه درمان کند. با این حال اگر تعداد زگیل ها بزرگ و زیاد باشد، حتما می بایست زگیل جنسی را به شیوه هایی مانند لیزر یا کرایوتراپی درمان کرد.

زگیل های تناسلی چگونه منتقل می شوند؟

با لمس کردن و یا برخورد ناحیه تناسلی شما با اندام تناسلی فردی که ویروس اچ پی وی در او وجود داشته باشد، شما نیز مبتلا خواهید شد. ممکن است ویروس بر روی پوست وجود داشته باشد اما خبری از زگیل های تناسلی بر روی بدن فرد نباشد.

به گفته ی دکتر عباس انتظاری (https://drentezari.com/) حتی بدون داشتن دخول در رابطه جنسی و یا استفاده از کاندوم نیز نمی توان از انتقال ویروس اچ پی وی جلوگیری کرد؛ چرا که کاندوم نمی تواند کل ناحیه تناسلی را پوشش دهد.

آیا زگیل های تناسلی تا آخر عمر همراه من خواهند بود؟

با این که اچ پی وی در بیشتر موارد قابل درمان نیست، اما زگیل تناسلی را می توان درمان کرد اما رهایی از شر ویروس hpv شاید تا آخر عمر احتمالا غیر ممکن باشد.

تفاوت زگیل تناسلی با جوش چیست؟

ممکن است برخی افراد، زگیل تناسلی را با جوش های معمولی پوستی اشتباه بگیرند.  زگیل ها در اثر ویروس اچ پی وی ایجاد می شوند که یک ویروس بسیار رایج مقاربتی در بین افراد است. این عفونت در اثر داشتن رابطه جنسی با فردی که آن را داشته باشد، منتقل می گردد اما جوش ها بافت های معمولی روی پوست هستند که هیچ خطری برای سلامتی فرد به همراه ندارند.

زگیل های تناسلی چه شکلی هستند؟

زگیل های تناسلی برآمدگی های به رنگ پوست هستند که در ناحیه واژن ، دهانه رحم، آلت تناسلی ، کیسه بیضه ها و یا مقعد ظاهر می شوند. زگیل ها شباهت زیادی به تکه های کوچک گل کلم دارند. شما ممکن است تنها یک زگیل روی پوست خود داشته باشید و یا تعدادی از آن ها بر روی پوست شما ظاهر شوند. زگیل های تناسلی ممکن است کوچک یا بزرگ باشند. گاهی اوقات زگیل های روی پوست با خارش همراه هستند اما اکثر مواقع دردی به همراه ندارند.

آیا آزمایشی برای تشخیص زگیل های تناسلی بر روی پوست وجود دارد؟

درباره زگیل تناسلی بیشتر بدانیم

پزشک شما را معاینه می کند و یا یک نمونه از زگیل را جدا خواهد کرد ( بیوپسی) تا به خوبی مورد بررسی قرار گرفته شود. او همچنین ممکن است از فرد نمونه خون تهیه کند تا در صورت وجود مشکل اچ آی وی یا سیفلیس هرچه سریعتر آن ها را تشخیص دهد.

بسته به نتایج آزمایش زگیل تناسلی و معاینات، ممکن است به یک فرد متخصص ارجاع داده شوید تا آزمایش های بیشتری انجام شود.

زگیل های تناسلی تا چه حد جدی هستند؟

زگیل های تناسلی خطرناک نیستند اما می توانند نشان دهنده مشکل اچ پی وی در فرد باشند. برخی از انواع اچ پی وی عامل بروز سرطان در افراد هستند.

برداشتن  زگیل ها می تواند احتمال انتقال را کاهش دهد، اما حتی اگر زگیل های قابل مشاهده از روی پوست حذف شوند ، باز هم ویروس ممکن است در بدن باقی بماند یا زگیل های تناسلی بیشتری در آینده بر روی پوست ظاهر شوند.

چگونه می توانم از انتقال زگیل های تناسلی و پخش شدن آن ها جلوگیری کنم؟

  • ناحیه تناسلی را پاکیزه و خشک نگه دارید.
  • پس از دست زدن به این ناحیه دست های خود را به خوبی بشویید.
  • زگیل ها را نخارانید.
  • تا زمانی که زگیل های تناسلی کامل بهبود پیدا نکرده اند، رابطه جنسی نداشته باشید.
  • از کاندوم های لاتکس در حین رابطه جنسی استفاده کنید.

درمان زگیل های تناسلی

درباره زگیل تناسلی بیشتر بدانیم

درمان زگیل های تناسلی باید با تجویز پزشک متخصص صورت گیرد. بسته به ظاهر زگیل های تناسلی که روی پوست شما هستند، درمان متغیر خواهد بود. از جمله گزینه های درمانی در این حوزه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱-کرم یا پماد زگیل تناسلی

معمولا باید این محصولات را هر هفته چند بار بر روی زگیل های تناسلی بمالید. این روش درمانی گاهی اوقات منجر به قرمز شدن، تحریک و یا حس سوزش بر روی پوست افراد می شود.

۲-منجمد کردن یا کرایوتراپی

 پزشک به کمک نیتروژن مایع زگیل های تناسلی روی پوست را منجمد می کند. این کارممکن است به چندین جلسه ی درمانی نیاز داشته باشد. این روش درمانی نیز گاهی اوقات منجر به قرمز شدن، تحریک و یا حس سوزش پوست افراد می شود.

۳- لیزر co2

درمان زگیل تناسلی به کمک لیزر می تواند احتمال عود مجدد زگیل را کاهش دهد؛ از طرف دیگر بر اساس تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، لیزر زگیل تناسلی اثرات به مراتب بهتری نسبت به کرایوتراپی دارد.

۴-جراحی

پزشک می تواند زگیل های تناسلی را به کمک جراحی، از روی پوست بردارد. این روش زمانی مورد استفاده قرار گرفته می شود که زگیل ها، واکنشی به درمان قبلی نداشته باشند و یا خیلی بزرگ باشند. از جمله عوارض جانبی این عمل جراحی می توان به خونریزی ، عفونت زخم عمل و یا ماندن جای زخم بر روی پوست اشاره داشت.

در صورتی که درمان صورت نگیرد، ممکن است زگیل ها رشد کنند و تعداد آن ها نیز بیشتر شود، همچنین احتمال انتقال این عفونت به شریک جنسی شما نیز وجود دارد. پس در هر شرایطی، درمان زگیل تناسلی را در اولویت قرار دهید.

برای دیدن فیلم درمان زگیل و نیز عکس های زگیل تناسلی می توانید اینجا را کلیک کنید.

error: Content is protected !!