درباره فواید چغندر بیشتر بدانید!

چغندر ماده غذایی خوبی برای افراد مسن محسوب می شود، زیرا می تواند جریان خون به مغز را بهبود ببخشد. از این رو، مصرف چغندر به بهینه سازی گردش اکسیژن به اعصاب مغز کمک می کند.

چغندر به عنوان یک سبزی خوب برای کودکان و افراد مسن شناخته شده است. برخی فواید سلامت چغندر برای نوزادان اثبات شده اند. این سبزی در چند رنگ وجود دارد و مزه ای اندکی شیرین دارد، که در این میان رنگ قرمز چغندر مشهورترین رنگ محسوب می شود. چغندر به واسطه فواید سلامت خود برای مغز نیز شناخته شده است.

از فواید سلامت ناشناخته چغندر برای مغز 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “دکتر هلث بنفیت”، چغندر گیاهی با امکان رشد و پرورش آسان است و حتی می توانید آن را در باغچه های خانگی خود نیز پرورش دهید. چغندر در خاک به خوبی زهکشی شده بهترین رشد خود را ارائه می کند. این سبزی برای رشد به نور کامل خورشید نیاز دارد.

ارزش تغذیه ای چغندر

در فهرست زیر می توانید ارزش تغذیه ای چغندر برای هر ۸۲ گرم را مشاهده کنید:

کالری: ۳۵ کالری

چربی کل: ۰٫۱ گرم

سدیم: ۶۴ میلی گرم

پتاسیم: ۲۶۶ میلی گرم

کربوهیدارت: ۸ گرم

فیبر غذایی: ۲٫۳ گرم

قند: ۶ گرم

پروتئین: ۱٫۳ گرم

کلسیم: ۲۰ میلی گرم

آهن: ۴۰ میلی گرم

منیزیم: ۱۰۲ میلی گرم

ویتامین A: 21 میلی گرم

پیریدوکسین (ویتامین B6) : 1.7 گرم

اسید اسکوربیک (ویتامین C) : 2 گرم

در ادامه با برخی از فواید سلامت مصرف چغندر برای مغز بیشتر آشنا می شویم.

بهبود عملکرد مغز

چغندر فواید قابل توجهی برای مغز دارد، به ویژه اگر مصرف آن در ترکیب با ورزش باشد. از این طریق محتوای نیترات افزایش خواهد یافت. هنگامی که بدن نیترات را برای ارتقا اکسیژن تبدیل می کند، گردش اکسیژن مغز می تواند افزایش یابد. از این رو، عملکرد مغز نیز می تواند ارتقا یابد. افزون بر این، مهارت های عملکردی مغز مانند تمرکز و توجه نیز می توانند بهینه سازی شوند.

پیشگیری از زوال عقل

چغندر ماده غذایی خوبی برای افراد مسن محسوب می شود، زیرا می تواند جریان خون به مغز را بهبود ببخشد. از این رو، مصرف چغندر به بهینه سازی گردش اکسیژن به اعصاب مغز کمک می کند. این شرایط اعصاب را فعال نگه می دارد و به کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل کمک می کند. اعصاب مغزی فعال، ذهن را تحریک می کنند و حافظه را بهینه سازی می کنند.

از فواید سلامت ناشناخته چغندر برای مغز

افزایش جریان خون به مغز

مصرف چغندر جریان خون به سمت مغز را افزایش می دهد. از این رو، دیواره رگ های خونی تحریک می شوند تا امکان گردش خون بهتر را فراهم کنند. این شرایط فعالیت اعصاب مغزی را بهینه سازی می کند و همچنین به پیشگیری از فشار خون بالا و آسیب مغزی کمک می کند.

این شرایط به واسطه گسترش اکسید نیتریک به رگ های خونی مغز شکل می گیرد، که جریان خون را به لوب پیشانی مغز افزایش می دهد. این شرایط از آن جهت اهمیت دارد که ظرفیت تولید اکسید نیتریک با افزایش سن به آرامی کاهش می یابد.

بهبود عملکرد شناختی

چغندر می تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند. همان گونه که می دانید عملکرد شناختی ممکن است به واسطه افزایش سن افت کند. این شرایط به کاهش جریان خون مغزی منجر خواهد شد. بیماری های مغزی مرتبط با افزایش سن موجب شکل گیری بیماری هایی مانند آلزایمر می شوند. از این رو، حصول اطمینان از حفظ عملکرد شناختی اهمیت دارد.

تقویت سلامت مغز

یکی دیگر از فواید سلامت مصرف چغندر برای مغز افزایش اکسیژن رسانی بافتی است. این شرایط می تواند نوروپلاستیسیتی (انعطاف‌پذیری عصبی) مغز را از طریق بهینه سازی فرآیند اکسیژن زایی قشر سوماتوموتور بهبود ببخشد. بر همین اساس، این شرایط سلامت مغز را تقویت خواهد کرد.

توصیه می شود برای پشتیبانی از این عملکرد ویتامین B نیز مصرف شود. یکی از فواید سلامت ویتامین B6 شامل تقویت اعصاب مغزی می شود. از این رو، به تقویت سلامت مغز کمک خواهد کرد.

عوارض جانبی چغندر

همانند بسیاری دیگر از سبزیجات، چغندر نیز می تواند برخی عوارض جانبی را موجب شود. در ادامه به چند نمونه اشاره می شود:

مصرف چغندر می تواند زمینه ساز یک واکنش آلرژیک، مانند راش پوستی، خارش و سرگیجه شود. از این رو، اگر برای نخستین بار است که چغندر مصرف می کنید، ابتدا مقداری کمی از آن را بخورید. اگر واکنش آلرژیک رخ داد از مصرف این ماده غذایی پرهیز کنید.

مصرف چغندر می تواند می تواند موجب قرمز رنگ شدن ادرار شود. این می تواند به بروز مشکل در سوخت و ساز آهن منجر شود. از این رو، توصیه می شود مصرف چغندر را در مواردی که کمبود آهن در بدن رخ می دهد، کاهش دهید.

به بیماران مبتلا به دیابت پیشنهاد می شود از مصرف چغندر پرهیز کنند. به واسطه مزه شیرین ممکن است سطح قند خون این افراد افزایش یابد.

مصرف چغندر برای برخی افراد می تواند موجب ناراحتی معده شود. این ماده غذایی می تواند موجب تغییر در شرایط اجابت مزاج و ابتلا به یبوست شود.

error: Content is protected !!