درد عضلانی و ارتباط آن با رژیم غذایی

صبح از خواب بیدار شده و تلاش می کنید از تخت بلند شوید که با احساس درد در کمر خود مواجه می شوید. برای خوردن صبحانه به آشپزخانه می روید و این در حالی است که گرفتگی و تنش در گردن و شانه های خود و احساس سفتی و درد در عضلات همسترینگ پا را تجربه می کنید. هر حرکتی موجب احساس درد می شود. و با خود فکر می کنید امروز باید حرکات کششی بیشتری انجام دهید.

دردهای عضلانی و ارتباط آن با رژیم غذایی

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “ایزی هلث اپشنز“، اما چه می شود اگر این عضلات دردناک و تحریک شده ارتباط چندانی با کارهایی که در طول روز انجام می دهید، نداشته باشند و بیشتر با غذایی که می خورید مرتبط باشد؟

این نتیجه مطالعه ای جدید است که توسط پژوهشگران اسپانیایی انجام شده است.

غذایی که موجب احساس درد در بدن می شود

این که میزان افراد دارای اضافه وزن و چاق در جهان با سرعتی زیاد در حال افزایش است، موضوع پنهانی نیست. در حقیقت، میزان چاقی در جهان طی چهار دهه گذشته سه برابر شده است و به گفته کارشناسان، تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۳۸ درصد بزرگسالان جهان با اضافه وزن و ۲۰ درصد با چاقی مواجه خواهند بود.

مدت هاست که حمل وزن بیش از حد با خطر بیشتر ابتلا به مشکلات سلامت مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی عروقی، سندرم متابولیک و البته درد اسکلتی‌عضلانی پیوند خورده است.

اما در شرایطی که بیشتر مطالعات روی بار اضافی که آن کیلوهای اضافه روی بدن وارد می کنند به عنوان دلیل احساس درد متمرکز بوده اند، پژوهشگران اسپانیایی توجه خود را بر دلیلی دیگر معطوف کردند.

در حقیقت، آنها این نظریه را مطرح کرده اند که درد عضلانی و چاقی یک منبع مشترک دارند که در شکل‌گیری هر دو نقش دارد و آن غذاهای بسیار فرآوری شده است.

افزایش مولکول های التهابی

برای آزمایش نظریه خود، پژوهشگران موش ها را برای شش هفته با یک رژیم غذایی سرشار از چربی ها یا قندها تغذیه کردند. سپس، آنها تعداد آدیپوسیت ها – سلول های چربی – را در مولکول های موش ها و همچنین سطوح التهاب در بدن آنها را اندازه گیری کردند.

آنچه پژوهشگران کشف کردند، ترسناک بود.

تیم پژوهشی دریافتند که هر رژیم غذایی سرشار از غذاهای بسیار فرآوری شده – چه از قندها یا چربی ها – به افزایش تعداد مولکول های التهابی در سراسر بدن منجر می شود. و با افزایش التهاب، تحریک پذیری اعصاب ماهیچه ای موش ها نیز افزایش یافته بود.

این پدیده به نام انتقال عصبی اسکلتی‌عضلانی شناخته شده و موجب درد می شود. به گفته پژوهشگران اسپانیایی، این شرایط برای هفته ها، حتی پس از این که رژیم های غذایی متوقف شده بودند، ادامه داشت.

پرهیز از غذاهای بسیار فرآوری شده و التهاب ناشی از آنها

نتایج این پژوهش نشان می دهد که درد عضلانی که با آن زندگی می کنید می تواند به واسطه غذاهایی که روزانه مصرف می کنید، شکل گرفته باشد.

غذاهایی که باید مورد توجه قرار بگیرند آنهایی هستند که در گروه خطرناک غذاهای بسیار فرآوری شده قرار می گیرند. این غذاها بیشتر از موادی مانند چربی های ناسالم، نشاسته ها، چربی های هیدروژنه، قندهای افزوده، نشاسته های اصلاح شده، رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی یا امولسیون کننده ها شکل گرفته اند.

از جمله این خوراکی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– نوشیدنی های بدون الکل مانند نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی‌زا 

– تنقلات شور بسته بندی شده مانند چیپس سیب زمینی

– کلوچه ها

– کیک ها

– گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس

– ناگت های مرغ

– سوپ های نیمه آماده و فوری

اساسا، اگر یک خوراکی را به عنوان غذایی راحت در نظر می گیرید، احتمالا می تواند از مواردی باشد که موجب درد عضلانی می شود. از این رو، بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید.

یکی از مواردی که ممکن است روند گذار به یک رژیم غذایی سالم و متعادل را تسهیل کند استفاده از مکمل ویتامین D است. این ویتامین نه تنها به کاهش التهاب کمک می کند، بلکه بر واکنش التهابی بدن نیز تاثیرگذار است و می تواند موجب کاهش احساس درد شود. مطالعات نشان داده اند که ویتامین D می تواند به افرادی که در تلاش برای کاهش وزن خود هستند، کمک کند.

—————————————————————–

بیشتر بخوانید: 

*وقتی درد عضله از مشکلی جدی‌ خبر می‌دهد

*درد عضلانی و ۴ درمان طبیعی برای آن

*از دلایل بروز دردهای عضلانی

error: Content is protected !!