درمان سرطان روده با یک نوع شیمی درمانی جدید از سوی محققان کشور

به گزارش مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر سیدعلی اکبر مهدوی متخصص رادیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از درمان بیمار مبتلا به سرطان کولون با متاستاز کبدی با استفاده از روشکموامبولیزاسیون داخل کبدی (TACE) خبر داد.

مهدوی افزود: سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع در کشور است که شیوع آن به دلیل تغذیه نامناسب، مصرف سیگار و سبک زندگی رو به افزایش است. رشد غیرطبیعی سلول‌های سرطانی در کولون یا رکتوم (بخشی از روده بزرگ) باعث ایجاد این بیماری می شود و ممکن است به سایر بافت‌های بدن حمله کند (متاستاز) یا در آنها تکثیر یابد.

وی روش درمانی کموامبولیزاسیون داخل کبدی (TACE) را یکی از روشهای نوین درمان متاستازهای کبدی عنوان کرد و کبد را از جمله ارگان هایی برشمرد که ممکن است درگیر این سرطان شود و در صورت درگیری متاسفانه میزان مرگ و میر افزایش می یابد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی را سه روش درمانی سرطان روده بزرگ برشمرد و اظهار داشت: جراحی، شایع‌ترین روش درمانی در تمامی مراحل سرطان به شمار می‌آید که براساس نظر پزشک و مرحله سرطان به طرق مختلف انجام می‌شود.

به گفته وی روش پرتودرمانی به تنهایی یا همراه با جراحی و شیمی‌درمانی بکار می رود. در این روش برای کشتن سلول‌های سرطانی و کوچک کردن اندازه تومور از اشعه X با انرژی بالا استفاده می شود و اشعه می‌تواند در خارج از بدن توسط ماشین‌های خاص یا داخل بدن از طریق مواد مولد اشعه تولید شود.

مهدوی، شیمی‌درمانی را روش درمانی سیستمیک در سرطان برشمرد که دارو از طریق جریان خون به قسمت‌های مختلف بدن انتقال می یابد و افزود: داروهای ضد سرطانی اکثراً به صورت تزریقی (درون رگی یا عضلانی) و برخی به صورت خوراکی کاربرد دارند و به صورت دوره‌ای تجویز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه داروهای شیمی‌درمانی سلول‌های با سرعت تکثیر بالا را مورد هدف قرار می‌دهند، گفت: علاوه بر سلول‌های سرطانی، بافت‌هایی نظیر سلول‌های خونی، بافت پوششی سیستم گوارشی و سلول‌های فولیکول مو نیز که دارای سرعت تکثیر بالایی هستند، در هنگام شیمی درمانی تحت تاثیر داروها و عوارض آنها قرار می گیرند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به استفاده از روش کموامبولیزاسیون داخل کبدی(TACE) در درمان بیمارانی که کبدشان توسط سلول‌های سرطانی درگیر شده است، افزود: در این روش داروهای شیمی درمانی را مستقیماً به شریان‌های تغذیه‌کننده کبد تزریق می کنند. این شیوه برای رساندن مستقیم داروهای شیمی درمانی به داخل تومورها که شایع ترین آنها تومورهای کبدی است استفاده می شود.

به گفته این متخصص رادیولوژی دانشگاه، در روش TACE از طریق هدایت آنژیوگرافی حجم زیادی از داروی شیمی درمانی و ضد سرطان به داخل ضایعات کبدی تزریق شده و همزمان عروق خون رسان توسط مواد مخصوصی بسته می شود. همزمانی این دو عمل باعث باقی ماندن داروی شیمی درمانی در محل تومور به مدت طولانی و همچنین اثربخشی بهتر و عوارض کمتر می شود.

مهدوی با اشاره به درمان بیمار با این روش اظهار داشت: این روش درمانی در مورد مرد ۷۶ ساله مبتلا به کانسر کولون با متاستاز کبدی انجام شد که علیرغم جراحی و کموتراپی سیستمیک، ضایعات کبدی وی باقی مانده بود و به دلیل تعدد ضایعات حتی کاندید متاستاتکتومی نیز نبود.

وی خاطرنشان کرد: بیمار مذکور برای کموتراپی و آمبولیزاسیون داخل کبدی به این مرکز ارجاع شد که پس از کاتتریزاسیون سلکتیو شاخه های شریان هپاتیک، کموامبولیزاسیون داخل کبدی (TACE) توسط ترکیب دو داروی شیمی درمانی(آدریمایسین و میتومایسین) با داروی امبولیزان lipiodol انجام پذیرفت. همچنین متعاقب آن امبولیزاسیون با gelgoam تا زمان stagnant شدن فلوی خون در داخل شریان کبدی انجام شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با توجه به سیستم جریان خون dual در کبد که خونرسانی عمده متاستازها و ضایعات تومورال از شریان هپاتیک و بافت نرمال از ورید پورت است، با کموتراپی به روش TACE که همراه با امبولیزاسیون همزمان صورت می پذیرد می توان دوز بالایی از داروهای کموتراپی را در ضایعات تومورال کبد وارد کرد و با امبولیزاسیون همزمان غلظت بالایی از دارو در محل ضایعه برای زمانی طولانی تر باقی می ماند و همچنین عوارض سیستمیک نیز به شدت کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات متعدد نشان داده است روش درمانی TACE علاوه بر افزایش زنده ماندن بیماران، سبب افزایش کیفیت زندگی بیماران شده و می تواند در روند درمان بیماران متاستاز کبدی به ویژه در موارد کانسر کولورکتال و نورواندوکرین موثر باشد.

error: Content is protected !!