درمان سریع‌تر کووید-۱۹ با کمک شبیه‌سازی‌ محاسباتی

کووید-۱۹پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که شاید بتوان با کمک مدل‌سازی محاسباتی، به شبیه‌سازی‌ پروتئین خوشه‌ای کروناویروس پرداخت تا امکان درمان سریع‌تر آن فراهم شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه واریک، دانشمندان مکانیسمی را در تاج کووید-۱۹ یافته‌اند که می‌تواند به ارائه درمان‌های جدید کروناویروس کمک کند و به آزمایش تاثیر درمان‌های موجود بر انواع جهش‌یافته آن پرداختند.

این گروه پژوهشی به سرپرستی “دانشگاه واریک” (University of Warwick)، حرکات شبیه‌سازی‌ شده در حدود ۳۰۰ ساختار پروتئین خوشه‌ای ویروس کووید-۱۹ را با استفاده از روش‌های مدل‌سازی محاسباتی مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند اهداف دارویی امیدوارکننده‌ای را ارائه دهند.

پژوهشگران از این روش‌ها استفاده کردند تا انعطاف‌پذیری و پویایی ۲۸۷ ساختار پروتئینی مربوط به کروناویروس را که تاکنون شناسایی شده‌اند، مدل‌سازی کنند. ویروس‌ها مانند ارگانیسم‌ها از پروتئین تشکیل شده‌اند. دانشمندان باور دارند که شاید ارائه یک روش برای مقابله با ویروس، بتواند در تحرک این پروتئین‌ها مداخله کند.

پژوهشگران، داده‌های مربوط به نحوه حرکت و تشکیل همه ۲۸۷ ساختار پروتئینی را در دسترس عموم قرار داده‌اند تا امکان بررسی راه‌های بالقوه درمان را برای دیگران فراهم کنند.

این گروه پژوهشی، تلاش‌های خود را بر پروتئین خوشه‌ای کروناویروس متمرکز کردند که به کروناویروس امکان می‌دهد تا به آنزیم “ACE2” در غشای سلول‌های انسان متصل شود و نشانه‌های کووید-۱۹ را پدید آورد.

پروفسور “رودولف رومر” (Rudolf Roemer)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: درک نحوه کارکرد این مکانیسم، راه متوقف کردن کروناویروس است و ما نخستین افرادی هستیم که با این پژوهش، کارکرد مکانیسم مورد نظر را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: استاندارد طلایی در این مدل‌سازی از نظر محاسباتی، روشی موسوم به “دینامیک مولکولی” (molecular dynamics) است. این روش می‌تواند برای بررسی پروتئین‌های بزرگ مانند پروتئین خوشه‌ای کروناویروس، بسیار زمان‌بر باشد. روش ما بسیار سریع‌تر عمل می‌کند اما ما باید بسیار دقیق‌تر کار کنیم.

این پژوهش، در مجله “Scientific Reports” به چاپ رسید.

error: Content is protected !!