درمان سریع فشار خون بالا

بالا رفتن ناگهانی فشار خون با علائمی مانند گر گرفتگی، تپش قلب، قرمز شدن پوست صورت ظاهر می‌شود. از جمله راه‌های درمان سریع فشار خون بالا می‌توان به روش‌های خانگی مانند خوردن سیر و آبغوره یا مصرف قرص‌های کاهش دهنده فشار خون اشاره کرد که در این مطلب، به معرفی این قرص‌ها می‌‌پردازیم.

 زمانی که پزشک فشار خون شما را اندازه گیری می کند، مقدار آن با دو عدد نمایش داده می شود؛ یک عدد در بالا (سیستولیک) و یک عدد در پایین (دیاستولیک)، که مانند یک عدد کسری می باشد. برای مثال  120/80 mm Hg . عدد بالا به مقدار فشار شریان ها در طول انقباض عضله ی قلب اشاره دارد.

علت فشار خون

در اکثر موارد، دلیل فشار خون بالا ناشناخته است. هرکسی می تواند دچار آن شود، حتی اگر فردی لاغر، سالم و یا ورزش منظم داشته باشد. اما چندین عامل می توانند احتمال خطر آن را افزایش دهند:

  • سن. تقریباً ۶۵ درصد از افراد ۶۰ ساله و بالاتر دارای فشار خون بالا هستند.
  • وزن بیش از حد یا چاقی
  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • خوردن غذاهای پر نمک
  • سابقه ی خانوادگی فشار خون بالا
  • عدم انجام ورزش
  • سیگار کشیدن

درمان سریع فشار خون بالا

انواع داروهای فشار خون

در هر دسته از داروهای ضد فشار خون، چندین گزینه برای انتخاب توسط پزشک وجود دارد. در برخی از دسته ها، گزینه های کمی وجود دارد. برخی دیگر مانند مهارکننده های  ACE شامل داروهای زیادی می شوند. پیدا کردن یک گزینه ی مناسب برای شرایط شما ممکن است شامل آزمون و خطا باشد. در اینجا خلاصه ای از ۱۰ داروی تجویز شده برای فشار خون بالا آمده است:

آملودیپین (نورواسک)

آملودیپین یک مهارکننده ی کانال کلسیم می باشد. شما معمولاً آن را یک بار در روز مصرف می کنید. برای بسیاری از افراد مصرف یک عدد قرص در روز، برای یادآوری راحت و آسان است. آملودیپین همچنین دارویی برای درمان آنژین می باشد.

بنازپریل (لوتنسین)

بنازپریل یک مهارکننده ی آنزیم مبدل آنژیوتانسین  ACEمی باشد. شما معمولاً آن را با دوزهای کم، یک بار در روز مصرف می کنید. پزشک شما ممکن است توصیه کند دوزهای بالاتر را دوبار در روز مصرف کنید.

کلرتالیدون (هیگروتون)

کلرتالیدون یک داروی ادرار آور تیازیدی می باشد. دوز معمول یک بار در روز همراه با غذا، ترجیحاً با صبحانه است. این دارو احتباس مایعات ناشی از شرایطی مانند نارسایی قلبی را نیز درمان می کند.

هیدروکلروتیازید (هیدرودیوریل، میکروزید)

هیدروکلروتیازید یک داروی ادرار آور تیازیدی است. این دارو به صورت قرص یا کپسول موجود می باشد که معمولاً یک بار در روز مصرف می شود. این دارو مانند داروهای تیازیدی دیگر احتباس مایعات یا اِدم را نیز درمان می کند.

ایربسارتان (Avepro)

ایربسارتان یک مسدودکننده گیرنده آنژیوتانسین ۲ می باشد. دوز معمول یک بار در روز می باشد. این دارو همچنین درمانی برای مشکلات کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می باشد.

لیزینوپریل (پرینیویل، زستریل)

لیزینوپریل یک داروی مهار کننده ی آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) می باشد. این دارو را نیز باید یک بار در روز مصرف کنید. لیزینوپریل همچنین دارویی برای درمان نارسایی قلبی می باشد.

لوزارتان (کوزار)

لوزارتان یک مهارکننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین ۲ می باشد. در اکثر موارد، دوز مصرفی یک بار در روز می باشد. پزشکان همچنین آن را برای کاهش خطر حمله قلبی در افراد مبتلا به قلب بزرگ شده تجویز می کنند.

متوپرولول (لوپرسور، توپرول XL)

متوپرولول یک مسدود کننده ی بتا است. این دارو به صورت رها سازی سریع یا به صورت آهسته رهش وجود دارد. متورال یا متوپرولول به پایین آوردن خطر حمله های قلبی مکرر کمک می کند و آنژین و نارسایی احتقانی قلب را درمان می کند. متوپرولول همراه با دیگر داروها یا بدون آنها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. پایین آوردن فشار خون بالا به جلوگیری از سکته، حمله های قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند. این دارو همچنین برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) و بهبود بقا پس از حمله قلبی استفاده می شود. متوپرولول متعلق به دسته ای از داروها به نام مسدود کننده های بتا می باشد. این دارو ضربان قلب، فشار خون و فشار بر روی قلب را کاهش می دهد.

در صورتی که پس از انجام آزمایش های اکو قلب و تست ورزش، مشکلی از لحاظ تپش قلب مشاهده نشد، می‌تواند با مشورت پزشک متخصص، قرص متورال یا متوپرولول را قطع کنید. به گفته دکتر آرزو خسروی، متخصص قلب و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی، قطع متورال باید به صورت تدریجی باشد به صورتی که هر چند روز یکبار، یک چهارم از قرص مصرفی کاسته شود. در صورت قطع ناگهانی، می‌تواند عوارضی نظیر تپش قلب و درد قلب در فرد داشته باشد.

درمان سریع فشار خون بالا

والزارتان (دیووان)

والزارتان یک مسدودکننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین ۲ می باشد. این دارو درمانی برای نارسایی قلبی و برای بهبود بقا پس از حمله ی قلبی است. برای فشار خون بالا، شما معمولاً باید یک دوز از این دارو را مصرف کنید.

کاپتوپریل

این قرص برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. پایین آوردن فشار خون بالا به جلوگیری از حمله قلبی، سکته و مشکلات کلیوی کمک می کند. قرص فشار خون کاپتوپریل همچنین برای درمان نارسایی قلبی، حفاظت از کلیه ها در برابر آسیب ناشی از دیابت و بهبود بقا پس از حمله قلبی استفاده می شود.

قرص والزودک ۸۰

این قرص برای کسانی که دارای فشار خون بالا، نارسایی قلبی و نقص عملکرد بطن چپ هستند تجویز می شود. لازم به ذکر است که بیماران مبتلا به نارسایی کبد، سیروز و انسداد مجاری صفراوی در مصرف والزودک باید احتیاط کنند.

گزینه های دیگری برای درمان فشار خون بالا وجود دارند. اگر شما عوارض جانبی را تجربه کردید، یا به هر طریقی با داروی فعلی مشکل داشتید، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است داروی شما را با یک داروی دیگر جایگزین کند و در نهایت نتایج بهتری به دست آید. عادت های سبک زندگی سالم نیز به پایین آوردن فشار خون بالا کمک می کنند. پزشکان فعالیت فیزیکی منظم و برنامه غذایی کم نمک را برای تکمیل تأثیر داروی فشار خون توصیه می کنند.

error: Content is protected !!