درمان هیجان مدار چیست؟

در این روش درمانی از مؤلفه های تمرکز بر احساسات مثبت، بازسازی هیجانی، پیدا کردن معانی جدید برای رابطه بهتر با افراد دیگر بهره می گیرند که در پایان با بهزیستی روانی بیشتر همراه است؛ زیرا به تغییر و اصلاح عواطف منفی تان منجر می شود.

درمان هیجان مدار

درمان هیجان مدار چیست؟

درمان هیجان مدار یک رویکرد کوتاه مدت( بین هشت تا بیست جلسه) و ساختارمند به زوج درمانی است که در دهه هشتاد میلادی به وسیله سو جانسون و لزلی گرینبرگ تدوین شد. این رویکرد کاربرد خانوادگی و انفرادی هم دارد.

مداخلات EFT، از رویکرد انسان گرایانه تجربی در جهت بازسازی تجارت عاطفی و از رویکرد سیستمیک ساختاری برای بازسازی تعاملات استفاده می کند. مطالعات نسبت قابل توجهی در زمینه تأثیر مثبت EFT در ادبیات تحقیق موجود هست که بیانگر میزان اثر زیاد این نوع درمان در طول زمان می باشد.

آیا تکنیک های ای اف تی مؤثر هستند؟

ای اف تی را روشی مکمل برای متعادل کردن سیستم انرژی بدن میدانند و از این شیوه کم خطر برای اقسام بیماریها استفاده می کنند ولی باید توجه داشت هر روشی چارچوب خویش را دارد و دارای محدودیت هایی هم است.

پیش از این که ببینیم EFT چیست و چه کاربردهایی دارد، باید یک مسأله را روشن کنیم. در بسیاری از مقالاتی که در زمینه ضربه درمانی هستند گاها مشاهده میکنیم که وعده درمان بیماری های سختی مثل سرطان، دیابت، ام اس و… را می دهند در صورتی که پژوهشگران و مدرسان این رشته هیچوقت به این صراحت و قطعیت از قدرت این شیوه حرفی به میان نمی آورند.

باید بدانیم روشهایی مثل ای اف تی بعنوان یک شیوه مکمل در کنار درمان اصلی استفاده می شوند و نه به عنوان درمان اصلی. ای اف تی کمک می کند روحیه و احساسات شخص بازیابی شود و اثرهای روحی مخرب او تسکین یابد ولی چنانچه فکر میکنید با انجام تکنیک های ای اف تی می توانید تمام مشکلات و بیماری ها را برطرف کنید باید گویم احتیاج به بازبینی در افکار خویش دارید. در ادامه به بعضی ار کاربردها و روش انجام eft خواهیم پرداخت.

درمان هیجان مدار

درمان هیجان مدار( EFT) چیست؟

سیستم انرژی در بدن ما به صورت دایم در حال حرکت و چرخش است و به وسیله این سیستم هوشمند، احساسات و انرژی همانند خود در تمام بدن ما در جریان است. هر موقع تحت یک عکس العمل ناگهانی مثل ترس، شوک عصبی و حادثه به سیستم عصبی بدن وارد شود، این کانال های جریان انرژی مسدود میشود. به مرور زمان با تجمع این احساسات، اقسام بیماریها و اختلالات پدید می آیند.

بیشتر بخوانید: 

*مدیریت کردن هیجانات مان چیست؟

*روزانه ۲۷ نوع هیجان را تجربه می کنید

*۱۴ نشانه که هوش هیجانی بالایی دارید

شیوه ای اف تی ریشه درطب سوزنی دارد، به این ترتیب که با اعمال فشار و ضربات آرام که به نقاط خاص بدن میشود، آزادسازی احساسات در مراکز تجمع انرژی و احساسات بد رخ میدهد و سیستم جریان انرژی بدن فرصتی دوباره میابد تا به عملکرد طبیعی خویش بازگردد.

شیوه ای اف تی برای نخستین بار در دهه ۹۰ میلادی به وسیله گری کریک به دنیا معرفی گردید ولی در سالهای پیش از آن هم اشخاص دیگری مثل کالاهان به آن پی برده بودند ولی گری کریک را می توان مبدع ای اف تی کنونی نامید.

نکته جالب در خصوص وی این است که او پزشک نیست ولی در این زمینه از شهرت بالایی برخوردار است. در این شیوه از دو علم روانکاوی و طب سوزنی استفاده میشود تا علاوه بر معلوم کردن ریشه مراجعه کنندگان، به آزادسازی احساسات و درمان بیماری هایی که زمینه عصبی دارند هم پرداخته شود.

درمانگر هیجان مدار( EFT) چطور رابطه برقرار می کند؟

در EFT درمانگر به مراجع برای ارتقاء اگاهی، پذیرش، بیان، استفاده، تنظیم و تبدیل هیجان و همچنین تجربه هیجانی اصلاحی با درمانگر، کمک می کند. اهداف اصلی EFT تقویت خود، تنظیم هیجانات و ایجاد مفهوم جدید است.

در جلسات درمانی هیجان مدار به چه قابلیت هایی میتوان دست یافت؟

درمانگر هیجان مدار به میزان پویایی مراجع در جلسات درمانی توجه می کند، تعاملات خانوادگی اشخاص را مورد بررسی قرار می دهد و تلاش می کند تا ارتباطی که مبتنی بر احساسات صادقانه است تقویت کند؛ برای رسیدن به این مقصود، درمانگر شما را ترغیب می کند تا به مسایل عاطفی فعلی خویش نگاهی بیندازید و کمک می کند تا احساسات و عواطف خویش را بهتر از پیش شناسایی کنید. تغییرات در سه سطح به شرح زیر اتفاق می افتد:

  • – سازگاری روانی
  • – سازگاری محیطی
  • – سازگاری اجتماعی

منبع: وب سایت هنر زندگی

error: Content is protected !!