درمان پف زیر چشم

درمان پف زیر چشم

درمان پف زیر چشم تورم زیر چشم یا همان پف زیر چشم, باعث می شود که بخش زیادی از زیبایی ما تحت تاثیر قرار بگیرد در ادامه به علل پف زیر چشم و انواع روشها برای درمان آن پرداخته شده است

پف زیر چشم چیست؟


برخی از افراد دچار ورم زیر چشم می شوند. اصطلاح پزشکی چین خوردگی و تورم پوست در زیر پلک، پایین و بالای گونه ها، پف زیر چشم می باشد. افرادی که از این حالت رنج می برند آن را علامت ناخوشایند روند پیری می دانند. پف زیر چشم شدید می تواند در زیبایی افراد اختلالات چشمگیری ایجاد نماید و حتی در موارد شدیدتر می تواند به از دست دادن دید محیطی به علت پف زیر چشم منجر شود. این موضوع فقط به زیبایی ختم نمی شود. پف زیر چشم یک پیام غیرکلامی “خسته بودن” را در مخاطبین القا می کند. هنگامی که شما تصویر خاصی را مشاهده می کنید، طبیعی است که شروع به تجسم آن تصویر می کنید. ظاهر خسته و بیمار باعث می شود که شما احساس کنید مریض و خسته هستید!



علل پف زیر چشم


پف زیر چشم علل متعددی دارد و در بسیاری از موارد برآیند همزمان چند عامل باعث این عارضه ناخوشایند می شود.



۱٫تحلیل رفتن بافت چربی بالای گونه ها و زیر چشم ها شایع ترین علت پف زیر چشم است.


۲٫ یکی از دلایل پف زیر چشم احتباس مایعات است. چنانچه آب بیش از حد در بافت پوستی زیر چشم انباشته شود، چشم ها پف آلود خواهد شد.


۳٫ یکی از علل اصلی پف زیر چشم ضعیف شدن سپتوم اربیت است. سپتوم اربیت یا کاسه چشم غشایی است که چربی زیر چشم را نگه می دارد و از افتادگی آن جلوگیری می کند.


۴٫ کمبود خواب یکی از شایع ترین علل پف زیر چشم است.


۵٫ پف و تیرگی زیر چشم بخشی ناگزیر از فرایند طبیعی افزایش سن است.


۶٫ بین سبک زندگی و پف زیر چشم ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.


۷٫ اگر شب بلافاصله قبل از خواب یک شام شور و سنگین میل کنید، صبح باید منتظر چشم هایی پف کرده باشید.


۸٫ اگر آرایش صورت را قبل از خوابیدن پاک نکنید، احتمال پف کردن زیر چشم به شدت بالا خواهد رفت.


۹٫ تماس مداوم با دود دخانیات، پوست افراد سیگاری را به شدت تشنه می کند و بدن برای جلوگیری از خشک تر شدن پوست، آب را در این ناحیه ذخیره می کند. نتیجه نهایی چشم هایی متورم و پف کرده است.


۱۰٫ بدن در واکنش به حساسیت موادی شیمیایی به نام هیستامین آزاد می کند که باعث متورم و پف آلود شدن چشم ها می شود. ضدحساسیت ها جمع شدن مایعات زیر چشم را تسریع می کند، در نتیجه پوست بیشتر ورم می کند و زیر چشم پف می کند.


علاوه بر علل فوق، برخی افراد به لحاظ ژنتیکی مستعد پف زیر چشم هستند و چربی زیادی زیر چشم دارند.


همچنین ابتلا به بعضی بیماری ها نیز باعث متورم شدن چشم ها می شود.



درمان پف زیر چشم


درمان خانگی


استفاده از درمان پف چشم خانگی مانند خیار، کمپرس یخ یا با چای سبز کیسه ای یخ زده به طور موقت پف را برطرف می کند. کارآمدی این درمان های خانگی ظاهراً به دمای پایینی برمی گردد که اثر ضدالتهابی دارد و ورم زیر چشم را برای مدتی کوتاه کاهش می دهد. از میان تمام این روشهای خانگی برای درمان پف زیر چشم، گذاشتن چای سبز کیسه ای بهترین نتیجه را به دست می دهد چون حاوی ماده ضدالتهاب طبیعی به نام اپی گالوکاتچین گالات یا EGCG است که احتباس مایع تأثیرگذار در پف زیر پلک را کاهش می دهد.



تزریق بوتاکس


درمان پزشکی و زیبایی نه تنها رفع پف زیر چشم، بلکه جوان سازی پوست اطراف چشم را نیز مدّ نظر دارد. این هدف با راه حل های موقتی مانند تزریق بوتاکس یا پرکننده های پوستی برآورده می شود.


بوتولینوم یا بوتاکس، پروتئینی استخراج شده از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم، است که با تزریق درون عضله ها فلج موقت و صاف شدن عضله ها را در پی دارد. تزریق بوتاکس پوست پوشش دهنده را می کشد و ظاهری بدون چروک و هموار و یکدست را پدید می آورد، بنابراین غالباً برای رفع چین و چروک اطراف چشم ، خطوط اخم و پنجه کلاغی ظریف ایجاد شده به صورت شعاعی در قسمت خارجی چشم و رفع پف چشم مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین اثر یک یا دو هفته پس از عمل قابل مشاهده است و ماندگاری این تزریق سه تا شش ماه است. اگر تزریق توسط پزشکی مجرب انجام شود، اقدامی ایمن و مؤثر برای یافتن چهره ای جوان خواهد بود؛ اما اگر بوتاکس به مقدار زیاد یا در عضله ای اشتباهی تزریق شود، احتمال افتادگی موقت پلک بالا خواهد بود.



تزریق ژل و چربی


تزریق پرکننده های پوستی برای پر کردن ناودان اشکی یکی دیگر از روش های درمان پف دور چشم است. ناودان اشکی محل تلاقی پلک پایین و لبه بالایی گونه است. پرکننده دقیقاً زیر ناحیه پف آلود تزریق می شود تا چهره را عاری از چین و چروک گرداند و فرورفتگی حاصل از پف کردن را از بین ببرد. اسید هیالورونیک رایج ترین ماده پرکننده است که جزء طبیعی غشاء میانی پوست و جاذب قوی آب است، پس به پوست حجم می دهد و فرورفتگی ها را پر می کند. تزریق ژل در مراحل اولیه بهترین نتیجه را به دست می دهد و پس از بین رفتن اثر ۶ تا ۹ ماهه آن، تزریق باید تکرار شود.



جراحی با لیزر


انجام جراحی پلک بالا (بلفاروپلاستی پلک بالا) یکی از راه های از بین بردن پف زیر چشم محسوب می شود که در آن، پوست هلالی شکل و چربی زیرین با استفاده از لیزر از پلک بالایی جهت اصلاح شل شدن و افتادگی پلک برداشته می شود. در روش دیگر، جراحی زیبایی پلک پایین به کمک لیزر چربی اضافی پلک پایین برداشته می شود. جراح، در عمل جراحی پلک پایین یا بالا، برش کوچکی را روی پوست اطراف چشم ایجاد می کند و سپس چربی اضافی و پوست دامن زننده به پف را برمی دارد. اکثراً لازم است تا این عمل به منظور رفع پف زیر چشم بر روی هر دو پلک بالا و پایین انجام شود. جراح معمولاً باریکه ای از پوست پلک بالایی را برای کاهش چربی از محل چروک موجود در پلک برمی دارد تا جای زخم به حداقل برسد.


بیمار پس از جراحی پف زیر چشم معمولاً باید تمام روز یا شب را، بسته به زمان شروع عمل، بستری شود. در این جراحی از بخیه هایی استفاده می شود که معمولاً سه تا هفت روز پس از جراحی کشیده می شوند و پس از آن، می توان فعالیت های روزمرّه را به طور معمول انجام داد. در جراحی پلک پایین از طریق بافت ملتحمه چربی اضافی پلک پایین همان گونه که از نام این عمل برمی آید از راه برش ایجاد شده در ملتحمه خارج می شود و بنابراین اثری از انجام جراحی بر روی صورت باقی نمی ماند. بالا بردن چشم به ندرت نیاز به بستری شدن دارد چون ظرف تنها یک ساعت انجام می شود. دوره بهبود آن نیز چند هفته بیشتر به طول نمی انجامد.


انجام جراحی با لیزر برای درمان پف زیر چشم دارای پیش شرط های معینی است؛ متقاضی ایده آل این عمل باید حداکثر ۳۵ ساله، دارای تناسب اندام و سلامت جسمی کامل باشد و انتظاری واقع بینانه نه رویاگونه و فانتزی از نتیجه عمل داشته باشد. به علاوه انجام عمل بر روی افراد مبتلا به عارضه هایی چون مشکلات تیروئید، دیابت یا فشار خون بالا دشوارتر است و ممکن است نتیجه مطلوبی به دست نیاید.



عوارض و خطرات


از بین بردن پف زیر چشم گاهی پس از اتمام عمل اثرهای ناخوشایند و ناراحت کننده ای چون تاری دید یا دوبینی را به دنبال دارد که البته پس از گذشت تقریباً یک هفته برطرف می شود. تورم و کبودشدگی را نیز باید در زمره اثرهای جانبی این عمل به شمار آورد که ظرف چند هفته از بین می رود. برخی از بیماران نیز پس از کشیدن بخیه ها با برجستگی های سفید بسیارکوچک، موسم به میلیا، در جای خط بخیه مواجه می شوند که این مورد نیز به سادگی توسط پزشک برطرف می شود. اما این جراحی گاهی عوارض طولانی مدت به دنبال دارد؛ شماری از بیماران به سختی می توانند چشم های شان را ببندند. این مشکل عموماً طی چند هفته حل می شود، اگرچه در مواردی نادر به معضلی دائمی تبدیل می شود. برون چرخش (اکتروپیون یا شتره) ـ برگشتن لبه پلک پایین به سمت بیرون ـ عارضه نادر دیگری است که اصلاح آن نیاز به عمل جراحی دارد. در پایان باید به عوارض نادر جراحی پلک مانند آب سیاه یا گلوکوما، خشکی چشم و جدا شدن شبکیه اشاره کرد. متقاضی انجام جراحی پلک باید پیش از پذیرش عمل از تمام عوارض احتمالی آن آگاهی داشته باشد.


دلیل و علت پف زیر چشم هنوز بطور قطعی مشخص نمی باید اما بعضی از عوامل مانند ژنتیک و… به بروز آن دامن می زنند. اما این مشکل روش های درمان قطعی نیز دارد از جمله راه های رفع پف زیر چشم می توان به استفاده از ماسک خیار خانگی (خیار یخ زده)، پماد، چای کیسه ای، تزریق ژل و بوتاکس و جراحی با لیزر اشاره کرد. هزینه و قیمت مربوط به درمان این بیماری بستگی به نوع روش درمانی دارد.

error: Content is protected !!