دیوار مرزی تالاب هورالعظیم شکست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: بخشی از دایک مرزی تالاب هورالعظیم به دلیل فرسایش تخریب شده است.

هاشم بالدی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: دایک مرزی تالاب هورالعظیم دوشنبه شب شکسته شده و حدود ۲۰ تا ۲۵ متر از این سازه تخریب شده است.

وی عامل تخریب این دایک مرزی را فرسایش و نفوذ آب در لایه های زیرین دایک دانست و افزود: این دایک نقش جداکننده بخش ایرانی و عراقی تالاب هورالعظیم را داشته که با تخریب آن، بخشی از آبی که در پشت دایک نگهداری می شد به سمت بخش عراقی تالاب سرازیر شده است.

بالدی اضافه کرد: عملیات انحراف آب در بخش ایرانی تالاب به منظور نگهداشت آن، در حال انجام است و همزمان اقدام برای ترمیم دایک مرزی نیز آغاز شده است.

به گفته وی این حادثه در حوضچه شماره ۲ تالاب هورالعظیم که دارای ذخیره آبی خوبی بوده افتاده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: همه ظرفیت ها برای ترمیم دایک مرزی بکارگیری شده است و سازمان آب و برق خوزستان کار خود را در محل آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، تالاب مرزی هورالعظیم در غرب کشور واقع است که یک سوم آن درایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد. 

تالاب هورالعظیم هم اکنون توسط جاده های جنگی سیدالشهدا، شهید همت، شط علی و امام رضا به پنج مخزن تقسیم می شود، که از سمت غرب به دایک مرزی و از شرق به جاده شهید باکری و دژ استانداری محدود می شود. دایک مرزی به طول ۱۰۴ کیلومتر با عرض بیش از هفت متر و ارتفاع متوسط پنج متر است.

این طرح از سال ۱۳۷۹ آغاز و در سال ۱۳۹۰ با تاخیر ۱۱ ساله خاتمه یافت. هدف از اجرای دایک مرزی کنترل سطح و عمق تالاب با احداث خاکریز حفاظتی برای استقرار نیروهای نظامی، احداث سازه های سرریز برای استفاده بهینه از منابع آبی و فراهم کردن زمینه های اشتغال عنوان شده است. کارشناسان و فعالان محیط زیست اما معتقد هستند این دایک مرزی بدون مطالعات کافی ساخته شده و علاوه بر قطعه کردن هورالعظیم، باعث مسدود شدن مسیر آبزیان و زیستمندان تالاب و از بین رفتن ذخایر و زیستگاه ها شده است.

error: Content is protected !!