راهکارهایی ساده برای پالایش هوای خانه

هوا پیشرانه ای برای ریه های ما محسوب می شود. تنفس مترادف با زندگی و بهزیستی است، اما انواع مختلف آلودگی ها می توانند پاکی هوا را از بین ببرد. برای تنفس هوای پاک و فاقد باکتری می توانید اقداماتی را در راستای پالایش آلاینده ها و باکتری های مضر مد نظر قرار دهید.

راهکارهایی ساده برای پالایش هوای خانه

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “استپ تو هلث”، هوا همه جا هست و امکان ادامه حیات را فراهم می کند، اما در برخی مناطق با آلودگی بیشتر هوا نسبت به مناطق دیگر مواجه هستیم. در شرایطی که پالایش هوا و از بین بردن باکتری ها در خارج از خانه با عوامل بسیاری پیوند خورده که ممکن است کنترل آنها از دست ما خارج باشد، اما در وهله نخست می توانید بهبود هوای خانه خود را هدف قرار دهید.

سردردهای مداوم، خارش گلو، سرفه مداوم، و عطسه ممکن است نشانه های هشدار دهنده ای از بروز مشکل باشند. زمانی که این علائم ظاهر می شوند، شما باید علت را شناسایی کرده و از تاثیر مخرب بر سلامت جسمانی و روانی خود پیشگیری کنید.

ذراتی مانند گرد و غبار، دود، گرده، باکتری ها و کپک با توجه به شرایط موجود می توانند در هوای اطراف شما حضور داشته باشند. متاسفانه این قبیل موارد عامل بسیاری از واکنش های آلرژیک و بیماری های تنفسی، مانند سینه پهلو یا آسم محسوب می شوند.

چگونگی پالایش باکتری های موجود در هوا

تهویه مناسب خانه

راهکارهایی ساده برای پالایش هوای خانه

ساعات اولیه صبح زمان خوبی برای باز کردن پنجره های خانه و ورود هوای تازه به درون آن است. این کار می تواند به جریان هوا و پاکسازی فضای داخلی خانه با ورود اکسیژن بیشتر و خروج هوای آلوده از خانه کمک کند.

حتی اگر از دستگاه های تهویه مطبوع استفاده می کنید بهتر است مدتی پنجره های خانه را باز کرده و اجازه دهید تا هوای تازه و طبیعی وارد شود.

پرهیز از مواد آلاینده

راهکارهایی ساده برای پالایش هوای خانه

آگاهی از این که چه موادی را می توانید داخل خانه نگهداری یا استفاده کنید و از چه موادی نباید استفاده کنید، اهمیت دارد. حتی برخی مواد پر مصرف که روزانه از آنها استفاده می کنید می توانند مضر بوده و هوای خانه را آلوده کنند.

خوشبوکننده های هوا و شمع های معطر از جمله گزینه های حاوی مواد مصنوعی مضر هستند و می توانند دی اکسید کربن تولید کنند. پس از استفاده بلند مدت، آنها می توانند حتی بر لایه ازن نیز تاثیرگذار باشند.

افزون بر این، مبلمان، پتوها، فرش ها و حتی برخی حیوانات می توانند حاوی یا انتقال دهنده آلاینده ها و مواد دیگر باشند. آنها مواد فرار، خز، و پر را پخش می کنند که می تواند محرک آلرژی ها باشد.

محصولات شوینده و پاک کننده نیز به لطف ترکیبات شیمیایی موجود در خود سرشار از فرمالدهید، آمونیاک، و تری‌کلرواتیلن هستند که به عنوان موادی مضر برای سلامت انسان شناخته می شوند. تمام این مواد فرار، مضر، و دارای اثر منفی بر ریه ها هستند.

پیشگیری از کپک و رطوبت

راهکارهایی ساده برای پالایش هوای خانه

تغییرات در دما و استفاده از دستگاه های سرمایشی و گرمایشی عواملی موثر بر میزان رطوبت خانه شما هستند. اگر در منطقه ای با آب و هوای متغیر زندگی می کنید، ممکن است به استفاده از دستگاه های کاهنده رطوبت برای پیشگیری از افزایش رطوبت و پیرو آن تشکیل کپک نیاز داشته باشید.

تمیز نگه داشتن دیوارها و کف خانه روشی خوب برای پیشگیری از ظهور کپک است. همچنین، این اقدام به پیشگیری از ابتلا به بیماری ها کمک خواهد کرد.

استفاده از گیاهان برای تولید اکسیژن

راهکارهایی ساده برای پالایش هوای خانه

یکی از بهترین و راحت‌ترین گزینه ها برای پاکسازی هوای خانه و افزایش سطوح اکسیژن استفاده از گیاهان است.

گل چمچمه ای می تواند به پاکسازی فرمالدهید از هوا کمک کند.

گیاه سانسوریا برای پالایش ذرات بنزن، تری‌کلرو‌اتیلن و زایلن مفید است. این ترکیبات در برخی رنگ ها و محصولات لکه‌بر استفاده می شوند.

گیاه بامبو می تواند به حذف آمونیاک و زایلن از هوا کمک کند. این مواد مضر در تولید محصولاتی مانند کود و برخی پاک کننده ها استفاده می شوند.

شما می توانید بخشی از خانه را به نگهداری از گیاهان تصفیه کننده هوا اختصاص دهید یا استفاده از محصولات حاوی مواد و ذرات مضر را کاهش دهید تا سطح مواجهه با آنها کاهش یابد. همچنین، ترکیبی از این دو راهکار نیز مفید است.

error: Content is protected !!