راه‌اندازی بیش از ۵ هزار تخت بیمارستانی جدید در ایران تا پایان امسال

رئیس اداره بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت از راه‌اندازی ۴۰ بیمارستان جدید در کشور طی سال جاری خبر داد و گفت: طبق برآوردی که با هیات‌امنای ارزی در معالجه انجام شده، بیش از ۷۰ درصد اقلام و تجهیزات پزشکی که قرار است در این بیمارستان‌ها به کار برده شود، تجهیزات تولید داخلی هستند.

دکتر رضا رضایی در گفتگو با ایسنا از بهره‌برداری و راه‌اندازی ۴۰ بیمارستان جدید در کشور در سال جاری خبر داد و اظهارکرد: این بیمارستان‌ها در اقصی نقاط کشور و به‌ویژه در مناطق محروم قرار دارند و از جمله آن‌ها می‌توان به بیمارستان جایگزینِ بیمارستان بهشهر، بیمارستان ۹۶ تختخوابی پاوه، بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی زنان در ارومیه، مرکز سوختگی کرمانشاه اشاره کرد.

۵۵۰۰ تخت بیمارستانی جدید در کشور راه‌اندازی می‌شود
وی با بیان اینکه این تعداد بیمارستان شامل ۵۵۰۰ تخت بیمارستانی هستند که امسال راه‌اندازی خواهند شد، گفت: نکته بسیار مهمی که وزارت بهداشت در راه‌اندازی این بیمارستان‌ها دنبال می‌کند، این است که با هیات‌امنای ارزی برآورد کرده‌ایم تا بیش از ۷۰ درصد اقلام و تجهیزات پزشکی که قرار است در بیمارستان‌های جدید به کار برده شود، تجهیزات تولید داخلی باشند که مورد تایید وزارت بهداشت هستند.

رضایی تاکید کرد که این اقدام در راستای حمایت از تولید داخلی در کشور بسیار موثر است. در حال حاضر در کشور تجهیزات پزشکی مانند تخت بیمارستانی، انواع مانیتور، تشک مواج، تخت احیاء، چراغ اتاق عمل، دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال، ماشین بیهوشی، یونیت‌های دندانپزشکی و… تولید می‌شود البته در گذشته هم از تولیدات داخلی در بیمارستان‌هایمان استفاده می‌کردیم، اما در بیمارستان‌های جدید هم این اقدام را به شکل گسترده‌تر انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های ارتقای امنیت کشور در مقابل هر نوع تهدید خارجی اعم از تحریم و… حمایت از تولیدات داخلی است. بر همین اساس وزارت بهداشت در راه‌اندازی بیمارستان‌ها و بخش‌های جدید، این موضوع را به عنوان یک رسالت پیش رو دارد و در راستای حمایت از تجهیزات پزشکی تولید داخل گام برمی‌دارد البته وزارت بهداشت از تولیدکنندگان هم انتظار دارد که روز به روز به فکر ارتقای کیفیت محصولاتشان و حتی به فکر صادرات آن‌ها به خارج از مرز‌های کشور باشند.

رئیس اداره بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم، گفت: خوشبختانه امسال ۵۵۰۰ تخت جدید هم به ظرفیت تخت‌های کشور اضافه می‌شود.

رضایی درباره محل و میزان اعتبارات این پروژه‌های درمانی گفت: اعتبارات این پروژه‌ها از محل یک درصد ارزش افزوده و اعتبارات عمرانی وزارت بهداشت است. مجموع اعتبارات لازم برای راه‌اندازی این ۴۰ بیمارستان بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. حال با توجه به اینکه از تجهیزات پزشکی تولید داخل در این بیمارستان‌ها استفاده می‌کنیم، صرفه‌جویی ارزی زیادی هم برایمان به ارمغان می‌آورد.

وی درباره وضعیت بیمارستان‌های مناطق سیل‌زده نیز گفت: اکثر این بیمارستان‌ها تعمیر و تجهیز شده‌اند و مشکلی برای ارائه خدمت ندارند.

error: Content is protected !!