روابط اجتماعی؛ رکنی مهم برای زندگی سالم

همه ما می دانیم که برای حفظ سلامت بدن خود باید به طور منظم ورزش کرده و مصرف غذاهای کم ارزش مانند فست فودها را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانیم. اما مطالعه ای جدید نشان می دهد یک عامل دیگر نیز می تواند به اندازه حضور در باشگاه ورزشی و مصرف میوه ها و سبزیجات تازه برای بهره‌مندی از یک زندگی سالم اهمیت داشته باشد و آن چیزی نیست جز دوستان شما.

روابط اجتماعی؛ رکنی مهم در زندگی سالم

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “کر۲″، مطالعه ای که در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، نشان می دهد که شبکه اجتماعی فرد یک عامل سلامت مهم از دوران نوجوانی تا اواخر بزرگسالی محسوب می شود. این در شرایطی است که اندازه شبکه اجتماعی طی دوران نوجوانی و پیری بسیار اهمیت دارد.

انزوای اجتماعی خطر ایجاد التهاب در بدن انسان را افزایش می دهد، در شرایطی که حضور در اجتماع می تواند فوایدی مانند محافظت در برابر چاقی شکمی را موجب شود. زمانی که مساله توسعه و کنترل پرفشاری خون مطرح می شود، انزوای اجتماعی در میان افراد مسن می تواند برای سلامت حتی از دیابت مضرتر باشد.

در همین حال، پژوهشگران دریافتند که کیفیت و نه کمیت شبکه اجتماعی برای آنهایی که در میانه دوران بزرگسالی قرار دارند، بیشترین اهمیت را دارد. مشخص شده است بزرگسالانی دارای ارتباطات اجتماعی مناسب که حمایت اجتماعی را در پی دارد از نظر جسمانی سالم‌تر هستند.

این مطالعه که داده های بیش از ۲۰ سال پژوهش درباره ارتباط بین روابط اجتماعی و مرگ و میر را گرد هم آورده است نیز از یافته های گذشته که به اهمیت دوستی در سلامت جسمانی اشاره داشتند، پشتیبانی می کند. افرادی با روابط دوستی قوی احتمال کمتری دارد به سرماخوردگی مبتلا شوند و حتی روند بهبودی آنها پس از مشکلات سلامت جدی، مانند یک حمله قلبی، بهتر است.

حتی دوستی و روابط اجتماعی قوی برای عملکرد مغز نیز مفید است و در همین راستا پژوهشگران دانشگاه هاروارد به این نکته اشاره داشته اند که پیوندهای اجتماعی قوی می توانند سلامت مغز را با افزایش سن ما بهبود ببخشند.

اما برای این که دوست های جدید پیدا کنیم و ارتباطات خود با دوستان فعلی را تقویت کنیم چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

برای دوستان خود وقت اختصاص دهید

توصیه ای ساده و آشکار است، اما لغو کردن طرح هایی که با دوستان خود برنامه ریزی کرده اید به واسطه یک تعهد خانوادگی جدید، این که باید تا دیروقت کار کنید، یا این که حوصله انجام آن طرح ها را ندارید، شرایطی شایع و آشنا برای همه ما محسوب می شود. اما باید توجه داشته باشید که وقت گذراندن با دوستان نشان می دهد که برای آنها ارزش قائل هستید.

با زندگی دوستان خود سازگار شوید

اگر یکی از دوستان شما به تازگی بچه‌دار شده است، مسلما نمی تواند همانند گذشته شما را در رویداد های و مراسم مختلف همراهی کند، اما این بدان معنا نیست که تا زمان فارغ التحصیلی و ازدواج فرزند وی دوستی خود را در حالت انتظار قرار دهید. شاید همانند گذشته نتوانید هر زمان که خواستید لحظات شادی را با دوست خود سپری کنید، اما این نباید موجب ناراحتی شما شود و بهتر است خود را با این شرایط سازگار کنید. به عنوان مثال، شما می توانید یک برنامه خانوادگی دوستانه در پارک را برنامه ریزی کنید.

فعالیت های داوطلبانه انجام دهید

آیا قصد دارید دوستان جدیدی پیدا کنید؟ انجام فعالیت های داوطلبانه یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید برای تحقق این هدف مد نظر قرار دهید و با تقویت ارتباطات اجتماعی خود از تنهایی فاصله بگیرید. این اقدام گزینه خوبی برای آشنایی با افرادی است که ارزش ها و علائق مشابهی با شما دارند.

در رویدادهای بزرگ حضور داشته باشید

گاهی اوقات دیدار با دوستانی که در شهر شما زندگی می کنند نیز دشوار است و این دشواری برای آنهایی که در استان یا کشوری دیگر زندگی می کنند، دو چندان می شود. اما زمانی که موضوع یک دوست خوب بودن مطرح است، ارتباط با دوستان و حضور در رویدادهای استرس‌زای زندگی در هر زمان ممکن و محدود نشدن رابطه به حمایت عاطفی مفید از راه دور خواهد بود. نتایج مطالعه ای که در دانشگاه کونکوردیا انجام شد، نشان داد، زمانی که کودکان به همراه یکی از دوستان نزدیک خود در یک رویداد منفی حضور دارند، سطح هورمون استرس کورتیزول در آنها کمتر است و نسبت به خود احساس بهتری دارند.

به دوست خود اعتماد داشته باشید

آیا قصد دارید یک رابطه دوستی معمولی را به سطحی جدید ارتقا دهید؟ برای تحقق این هدف می توانید یک موضوع شخصی را با با وی در میان بگذارید. گفتن یک موضوع شخصی حساس به یک دوست این احساس را در وی ایجاد می کند که شما او را فردی ارزشمندتر نسبت به دیگران می دانید.

error: Content is protected !!