روزهای سخت موج چهارم کرونا در خراسان جنوبی

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی که اواخر اسفند پارسال همه شهرستان‌هایش زرد و آبی بودند طی ۲ هفته اخیر جزو ۱۲ استان دارای شیب بسیار تند افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا قرار گرفت و شهرهای قرمز این استان در حال افزایش بوده است.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها که ۳۰ فروردین منتشر شد، سه شهرستان دیگر خراسان جنوبی شامل سربیشه، زیرکوه و سرایان از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و در حال حاضر هفت شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه، زیرکوه و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند که مشابه وضعیت استان در موج سوم کرونا (آبان و آذر ۹۹) است.

همچنین شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و خوسف تنها شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

براساس اعلام وزارت بهداشت در رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌هایی که با اوج‌گیری بیشتر بستری روبه‌رو هستند با قرمز تیره‌تر مشخص شده‌اند و در خراسان جنوبی شامل شهرستان‌های طبس و فردوس است.

آمار روزانه (۲۴ ساعت) مبتلایان کرونا در خراسان جنوبی پس از آذر ۹۹ که موج سوم کرونا در این استان شکسته شد، بار دیگر از فروردین امسال سه رقمی شد و از ۲ روز قبل فوتی‌های کرونا هم رو به افزایش است.

گسترش ویروس جهش‌یافته انگلیسی در خراسان جنوبی که موارد اولیه ابتلا به آن در این استان اوایل اسفند سال گذشته اعلام شد، زمینه‌ساز این حد از خیزش دامنه‌دار ویروس شده به طوری که رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معتقد است با توجه به چرخش ویروس جهش‌یافته همه موارد ابتلا از نوع انگلیسی است مگر اینکه عکس آن ثابت شود.

مشاهدات میدانی حاکی است تعداد افرادی که در سه هفته اخیر به مراکز منتخب کرونا یا همان ۱۶ ساعته مراجعه کرده‌اند، نسبت به اواخر سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و در ساعات مختلف روز شاهد مراجعات زیاد به این مراکز برای بررسی علائم کرونا هستیم. 

کارشناسان معتقدند علت اصلی خیز چهارم کرونا عادی‌انگاری، دید و بازدیدهای فروردین امسال و مسافرت‌هاست و بیش از ۶۵ درصد موارد ابتلا در خراسان جنوبی به علت دورهمی‌ها و تجمعات خانوادگی است.

اصناف نیز مانند خیزهای قبلی کرونا از ۲۱ فروردین امسال با وجود ضررهایی که متوجه این قشر بوده، مسئولانه با اعمال محدودیت‌های جدید همراهی کرده‌اند هرچند تعدادی از واحدهای صنفی با کرکره‌های نیمه‌باز در شهرها دیده می‌شود اما از این مهمتر رعایت نشدن محدودیت‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی در مکان‌های دیگر از جمله آرامستان‌ها، مطب‌های پزشکان، پارک‌ها و روزبازارها است.

بازارهای با درهای بسته هم شاهد رهگذرانی است که بازارچرخی می‌کنند و شهرستان‌هایی که با همه تاکیدات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا هنوز رفت و آمد در آنها به طور جدی کنترل نمی‌شود، نگرانی‌هایی را بوجود آورده است.

هرچند از ابتدای شیوع کرونا در یک سال گذشته تجهیزات بیمارستانی قابل توجهی وارد استان شده اما وضعیت قرمز و قرمز پررنگ بیانگر این است که با ادامه این روند افزایشی احتمال کمبود تخت برای مداوای بیماران وجود دارد.

ثبت رکورد جدید بیماران بستری در بیمارستان‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره آخرین روند بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اظهار داشت: آمار مبتلایان کماکان رو به افزایش است و به هیچ وجه متوقف نشده است.

محمد دهقانی افزود: آمار بستری‌های تنفسی و بستری موارد مثبت روند صعودی دارد و ۱۹۲ بیمار کرونا مثبت در بیمارستان‌های استان بستری هستند که در ۱۴ ماه گذشته چنین آماری را از نظر تعداد موارد مثبت بستری نداشتیم.

وی تصریح کرد: تعداد موارد سرپایی نیز کماکان روند فزاینده دارد و نتایج مثبت حاصل از تست‌های مولکولی و سریع رو به افزایش است، هرچه تست‌های ما بیشتر می‌شود موارد مثبت هم افزایش می‌یابد.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: این روند جای نگرانی دارد و اگر همین الان همه تصمیم بگیرند تمام محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنند ۲ هفته بعد نتیجه آن را می‌بینیم و هر روز که به تاخیر بیفتد به همین میزان توقف پیک چهارم کرونا به تاخیر می‌افتد.

وی اظهار داشت: ۲ شهرستان استان شامل طبس و فردوس قرمز پررنگ شده و نشان‌دهنده روند فزاینده موارد مثبت و بستری کرونا در این شهرستان‌ها است.

دهقانی افزود: براساس رنگ‌بندی که روز دوشنبه (۳۰ فروردین) از طریق نرم‌افزار ماسک منتشر شد، وضعیت شهرستان‌های طبس و فردوس از قرمز به قرمز پررنگ تغییر کرده یعنی اعلام خطر شده که اگر ادامه داشته باشد به سمت وضعیت بحرانی پیش می‌رود.

وی گفت: پذیرش ۲۴ ساعت در بیمارستان‌های استان روز گذشته ۸۷ مورد جدید گزارش شد که هیچ وقت این تعداد پذیرش جدید را نداشتیم، ۵۸ بیمار هم در این مدت ترخیص شدند که ۲۷ بیمار مبتلا به کرونا بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خوشبختانه با توجه به ظرفیت و زیرساخت‌هایی که در استان فراهم شده، هنوز با کمبود تخت مواجه نشده‌ایم و نمی‌خواهیم آمار اشتباه دهیم که مردم نگرانی شوند اما این هشدار را می‌دهیم که اگر همین روند ادامه پیدا کند، تخت‌های بستری و ویژه ما تکمیل خواهد شد و شاهد مشکلات جدی در بیمارستان‌ها خواهیم بود.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است حداقل تا ۲ هفته دیگر کماکان روند صعودی را خواهیم داشت بعد از آن به رفتار مردم و رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌ها بستگی دارد.

دهقانی افزود: تاکنون حدود ۶۰ درصد تخت‌هایی که در استان برای کرونا آماده شده بود، تکمیل شده است. 

وی درباره وضعیت بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، گفت: از مجموع تست‌هایی که انجام می‌دهیم بین ۴۰ تا ۴۵ درصد مثبت می‌شود و چون موارد شناسایی شده زیاد است، موارد بستری هم افزایش پیدا کرده به همین دلیل اکنون بیش از ۲۹۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری داریم و علت آن افزایش قابل توجه موارد مثبت ابتلا به کرونا است.

ظرفیت بخش کرونا بیمارستان ولی‌عصر تکمیل شد

این در حالی است که رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند اواخر هفته گذشته گفت: با توجه به افزایش آمار موارد بستری بیماران کرونایی ظرفیت بالفعل بخش کرونا این بیمارستان تکمیل شده است اما برای افزایش بخش، تجهیزات مورد نیاز ۶۰ تخت دیگر وجود دارد.

علیرضا محمودی‌راد افزود: میزان مراجعه و بستری بیماران تنفسی و کرونایی در خیز چهارم نسبت به اسفند سال گذشته افزایش چند برابری داشته است اما خوشبختانه بیماران بدحال مثل خیز قبلی نداریم.

وی گفت: در خیز قبلی تا حدودی مشکل کمبود اکسیژن داشتیم که این مشکل با تامین کپسول‌ و دستگاه اکسیژن‌ساز رفع شده است.

رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا در مرکز استان است، اظهار داشت: برخی بیماران هنوز از مراجعه به بیمارستان‌ها ترس دارند در حالی که بیمارستان به نوبت‌های مکرر در روز ضد عفونی می‌شود و در ارتباط با بیماران هم بیماری‌شان مشترک است.

وی افزود: مراجعه دیرهنگام به پزشک یا مرکز درمانی باعث شدت بیماری می‌شود و افرادی که علایم دارند هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند تا درمان موثر برای آنان انجام شود.

محمودی‌راد بیان کرد: خدمات دارویی و اکسیژن‌رسانی در بیمارستان با حمایت دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت قابل توجه است.

وی از دادن مجوز نسخه‌نویسی سرپایی به پزشکان مرتبط با بیماران کرونایی خبر داد و گفت: برخی بیماران با تشخیص پزشک پس از سه روز بستری مرخص می‌شوند و در خانه روزانه تحت نظر پزشک قرار می‌گیرند.

رییس بیمارستان ولی‌عصر بیرجند افزود: راه انتقال اصلی ویروس از طریق قطرات تنفسی است لذا استفاده از ماسک تا حد قابل ملاحظه‌ای می‌تواند این انتقال را کاهش دهد.

وی از مردم درخواست کرد فاصله‌گذاری اجتماعی را در همه مکان‌ها رعایت و از حضور در عروسی‌ها، عزاداری‌ها و هرگونه تجمع خودداری کنند.

وی گفت: با وجود توصیه‌های مکرر برخی از ادارات همچنان نسبت به برگزاری جلسات با جمعیت زیاد اقدام می‌کنند که مطمئنا در افزایش مبتلایان به کرونا نقش دارد.

محمودی‌راد افزود: کسانی که رعایت نمی‌کنند باید بخش‌های بیماران بدحال را ببینند که افراد چگونه با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر کادر پرستاری که یک سال و نیم شب و روز خدمت می‌کند خانه‌نشین شود، چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی گفت: درخواست ما در شرایط فعلی این است که مردم برای حفظ جان خود و همنوعانشان از مسافرت‌های غیرضروری خودداری و کمک کنند تا هرچه زودتر از این خیز خطرناک هم عبور کنیم.

فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی رو به افزایش است

فوتی‌های کرونا هم به طور معمول پس از افزایش موارد مثبت و بستری رو به افزایش است و رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این باره گفت: همانطور که در روزها و هفته‌های اخیر تاکید کردیم، آمار بستری بیماران تنفسی و کرونایی رو به افزایش است و به‌تدریج که بستری بیماران تنفسی و کرونا مثبت، زیاد شود آمار فوتی هم افزایش پیدا می‌کند.

دهقانی افزود: در حال حاضر شاهد افزایش موارد فوتی هستیم و نتیجه افزایش بستری در ۲ یا سه هفته اخیر است که اکنون خود را نشان می‌دهد.

وی گفت: در پیک‌های قبلی هم به این صورت بوده که معمولا ۲ تا سه هفته بعد از افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها و بستری بیماران، آمار فوتی‌ها افزایش پیدا کرد و برای موج چهارم هم این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و هشدار دادیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: پیش‌بینی این است که فوتی‌های ما همانند کشور نسبت به موج سوم بیشتر خواهد بود و آمار بستری‌ در بیمارستان‌ها هم به‌شدت بیشتر است مگر اینکه اتفاقی بیفتد و محدودیت‌ها و پروتکل‌ها به درستی رعایت شود تا بتوان جلوی این روند افزایشی را تا ۲ یا سه هفته دیگر گرفت.

ستاد استانی مدیریت کرونا شنبه هفته جاری بلافاصله پس از نشست ستاد ملی مقابله با کرونا، تشکیل جلسه داد و استاندار خراسان جنوبی در این نشست گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۶۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در استان به علت برگزاری دورهمی‌هاست که برای مهار هرچه سریعتر بیماری باید از هرگونه تجمع پرهیز شود.

حمید ملانوری افزود: خیزهای قبلی کرونا را نیز با همراهی مردم و اصناف مدیریت کردیم و در حال حاضر همه باید دست به دست هم بدهیم تا آمارها هرچه زودتر نزولی شود.

وی بر لزوم توجه بیشتر به رعایت دستورالعمل‌ها و جدی گرفتن آنها تاکید کرد و گفت: طبق گزارش‌ها آمار مبتلایان براساس نمودار مقداری ناچیز انحنا پیدا کرده که امیدواریم با تداوم این روند بتوانیم به زودی از خیز چهارم هم گذر کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه با تلاش و همکاری مردم روند بیماریابی در خراسان جنوبی وضعیت خوبی دارد اظهار داشت: با توجه به آمارهای گذشته با اینکه در ارتباط با فوتی‌ها روند افزایشی وجود داشته اما تعداد براساس جمعیت کمتر شده است.

وی افزود: تجهیزات و امکانات بیمارستانی در استان تامین شده و کادر درمان هم پای کار هستند اما در ارتباط با محدودیت‌ها تابع رنگ‌بندی و اجرای مصوبات مربوط به آن هستیم که باید بیش از پیش رعایت شود.

تاکید بر اجرای دقیق محدودیت تردد در ورودی و خروجی شهرها

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت رعایت مصوبات ستاد کرونا موضوع محدودیت ترددها که تابع رنگ‌بندی است، به ویژه در شهرهای قرمز و نارنجی جدی گرفته شود.

استاندار خراسان جنوبی بر استقرار کانکس پلیس در ورودی شهرهای با رنگ قرمز و نارنجی تاکید کرد و گفت: فرمانداران با همکاری پلیس راه استان در این زمینه اقدام کنند.

وی افزود: در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌ها آمار کاهش نخواهد یافت و اصناف دیرتر به فعالیت بازخواهند گشت پس همه باید همراه شوند تا معیشت اصناف و دیگر کسانی که در این زمینه ستاد را یاری می‌کنند، بیش از این خدشه‌دار نشود.

وی تصریح کرد: در ارتباط با محدودیت‌ها به هیچ عنوان به دنبال جریمه کردن و برخورد نیستیم و اقدامات باید نقش بازدارندگی داشته باشد.

ملانوری با بیان اینکه حضور مردم در پارک‌ها و ایستگاه‌های سلامت زمینه‌ساز انتشار بیماری است گفت: از مردم می‌خواهیم به مراکز تجمعی مراجعه نکنند و دستگاه‌های ذیربط و شهرداری نسبت به اطلاع‌رسانی مضاعف در این مکان‌ها اقدام کنند ضمن اینکه از ظرفیت سمن‌ها هم می‌توان بهره گرفت.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان نمی‌خواهیم با سختگیری فضا را بر مردم سخت کنیم بلکه می‌خواهیم مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند زیرا اگر مردم همکاری نداشته باشند نخواهیم توانست از این خیز عبور کنیم.

تعداد بیماران تنفسی که اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند، نسبت به اواخر اسفند سال گذشته سه برابر شده و بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها نیز بیش از ۶ برابر افزایش داشته است.

موج سوم کرونا در خراسان جنوبی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن به عنوان موج سهمگین و خطرناک کرونا یاد کرد، در آبان و آذر سال گذشته با همراهی مردم، اصناف، رسانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و تلاش ستودنی مدافعان سلامت مهار شد و کنترل موج چهارم نیز که خطرناک‌تر است نیازمند همراهی آحاد جامعه و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

با اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت به طوری که پایان سال گذشته و اوایل امسال ۹ شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی رنگ داشت.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در موج چهارم کرونا از اوایل هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

error: Content is protected !!